انتخابات مجلس و خبرگان رهبری با کم‌ترین میزان مشارکت رای‌دهندگان پایان یافت

By | ۱۴۰۲-۱۲-۱۲

مشارکت رای‌دهندگان در انتخابات مجلس بسیار پائین بوده و طبق داده‌های رسانه‌های دولتی فقط ۴۰ درصد واجدین شرایط پای صندوق‌های رای رفتند. از ۶۱ میلیون رای دهنده فقط ۲۵ میلیون رای داده‌اند.

انتخابات دوازدهمین دور مجلس و خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند (اول مارس) در ایران پایان یافت. طبق داده‌های رسانه‌های حکومت ۲۵ میلیون نفر رای داده‌اند و این رقم کم‌ترین میزان مشارکت رای‌دهندگان را نشان می‌دهد.

صداوسیما و سایر رسانه‌های وابسته به حکومت اما فیلم‌ها و تصاویر زیادی از صف‌های طولانی رای‌دهندگان را نشان داده‌اند ولی در شبکه‌های اجتماعی تصاویر و ویدیوهایی منتشر شده است که حاکی از خالی بودن مراکز اخذ رای بوده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داده است که مشارکت مردم کردستان در انتخابات ۲۵ درصد بوده است.

رسانه‌های حکومتی از پیروزی رئیسی در استان خراسان جنوبی خبر دادند. دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی گفته است که ابراهیم رئیسی بار دیگر نماینده استان خراسان جنوبی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شده است. رئیسی کاندید مورد حمایت جامعه مدرسین در استان خراسان جنوبی بوده است.

کاهش مشارکت مردم در انتخابات “هشدار به جناح حاکم”

کاهش مشارکت رای‌دهندگان و عدم استقبال مردم از انتخابات، پیش‌بینی نظرسنجی‌ها درباره کاهش مشارکت مردم  را تائید کرد.

محمود صادقی نماینده دوره یازدهم مجلس در شبکه اکس (توییتر سابق) کاهش مشارکت در انتخابات را “هشدار بزرگی به حاکمیت و جناح‌ حاکم” دانسته است.

صادقی همچنین نوشته است که در “دوره قبل که مشارکت ۴۲.۵ درصد اعلام شد گفتند علتش کرونا بوده، حالا رسیدن به زیر این نصاب برایشان یک پیروزی است!”

به گفته منتقدان حکومت مشارکت ۲۵ میلیون شرکت‌کننده را پیروزی دانسته در حالی که حتی در انتخابات مجلس یازدهم به لحاظ درصدی واجدین شرایط بیشتری رأی داده بودند.

در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری از ناظران بین‌المللی انتخابات نیز خبری نبود و راستی‌آزمایی داده‌های دولتی درباره این انتخابات نیز به دلیل عدم حضور این ناضران قابل پذیرش نیست. حکومت بجای پذیرش کاهش مشارکت مردم و ریزش آرا “فضاسازی‌های رسانه‌های بیگانه برای تحریم انتخابات” را طرح می‌کند.

واکنش‌ها به “اولین انتخابات بعد از سرکوب معترضان خیزش مردمی”  

واکنش در رسانه‌های غربی به انتخابات ایران گسترده بود. در اغلب این گزارش‌ها به عدم حضور زنان و جوانان در این انتخابات اشاره می‌کنند و کاهش مشارکت را به عنوان نارضایتی مردم از حکومت ارزیابی کردند.

این رسانه‌ها در تحلیل عدم مشارکت مردم در انتخابات مجلس را ادامه اعتراضات مردمی در ایران تحلیل کردند.

صفحه رسمی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به “نخستین انتخابات بعد از سرکوب معترضان خیزش مردمی” نوشته است “جامعه جهانی می‌‌داند که مردم ایران فاقد نفوذ واقعی در صندوق‌های رای هستند”.

وزارت خارجه آمریکا به این موضوع هم اشاره کرده است که “رژیم سعی دارد از این انتخابات به عنوان نمایشی از دموکراسی استفاده کند”.

آمریکا گفته است “به روشنگری در مورد مقامات رژیم که در نقض حقوق بشر دخیل بوده و ایرانیان را از آزادی های اساسی خود محروم می‌کنند، ادامه می‌دهد”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *