حکم حبس میلیاردر حکومتی نزدیک به ناطق نوری، عباس ایروانی مهره سوخته جدید نظام می‌شود؟

By | ۱۴۰۲-۱۲-۱۷

ایروانی گفته بود به پیشنهاد قاسم سلیمانی هزینه ساخت ضریح و حرم امامان شیعه را پرداخت کرده است

او در زندگی‌نامه خود نوشته سال ۱۳۵۶ زیر نظر «علی‌اکبر ناطق نوری» وارد فعالیت‌های انقلابی شده است

مرکز رسانه قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرد که عباس ایروانی، رئیس گروه قطعه‌سازی عظام و متهم پرونده یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری اختلاس در صنایع خودروسازی ایران، به ۲۵ سال زندان محکوم و پس از بازداشت به زندان منتقل شده است.

براساس این گزارش، عباس ایروانی در پرونده اول خود به اتهام «اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به‌صورت عمده و کلان، به میزان بیش از ۶۶۴ میلیون دلار و رهبری گروه مجرمانه سازمان‌یافته قاچاق قطعات خودرو» به ۲۵ سال حبس و ضبط تمام اموالی که خلاف قانون به دست آورده بود محکوم شد.

در پرونده دیگر گروه عظام نیز عباس ایروانی به اتهام «مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از مجرای اخلال در نظام پولی و ارزی کشور از طریق تحصیل اموال و وجوه کلان از شبکه بانکی از طرق نامشروع و غیرقانونی» که جمع مبالغ آن یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون درهم امارات، ۴۸ میلیون دلار آمریکا، ۱۳ میلیون یورو و ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعلام شد، به ۲۵ سال حبس دیگر و رد مال شبکه بانکی محکوم شد.

عباس ایروانی که فقط در گروه عظام و شرکت‌های زیرمجموعه ۵ هزار و ۳۰۰ نفر کارمند داشت و ۳۵ هزار نفر دیگر نیز غیرمستقیم برای او کار می‌کردند، در دهه‌های اخیر با بسیاری از نهادها و اشخاص ارشد نظام ایران و نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، رابطه‌ای نزدیک و صمیمانه داشت و همین روابط خاص به او آزادی عمل داد تا از فضای غیررقابتی و حکومتی اقتصاد ایران نهایت استفاده را ببرد.

حوزه‌های فعالیت عباس ایروانی که سیاسیون ایران او را «حاج عباس» می‌نامند، تنها منحصر به قطعه‌سازی خودرو نیست و در دهه‌های اخیر در ساخت‌وساز شهرک‌های مسکونی و بیمارستان و پارک آبی تا جمع‌آوری عتیقه‌جات و نسخ خطی قرآن، و همکاری با سپاه قدس در ساخت و بازسازی حرم امامان شیعه و همچنین تاسیس چندین موسسه خیریه نیز نام او به چشم می‌خورد.

جلسه رسیدگی به اتهام‌های عباس ایروانی، یکی از مهم‌ترین پرونده‌های فساد اقتصادی در نظام جمهوری اسلامی، مهر ۱۳۹۸ برگزار شد. به گفته نماینده دادستان تهران در آن جلسه، مدیر گروه قطعات خودرو عظام با اخلال در نظام اقتصادی کشور، تشکیل باند قاچاق قطعات خودرو و پرداخت رشوه به کارمندان گمرک مرتکب اتهام سنگین «افساد فی‌الارض» شده است.

اما یک سال بعد و در ادامه رسیدگی به پرونده عباس ایروانی، قاضی ابوالقاسم صلواتی اتهام او را از افساد فی‌الارض به اتهامی سبک‌تر با عنوان «اخلال در نظام اقتصادی کشور» تغییر داد.

کارخانه‌ها و مجموعه‌های قطعه‌سازی، که به ایروانی‌ تعلق داشتند، از مهم‌ترین تولیدکنندگان قطعات خودرو در ایران به شمار می‌آمدند که در استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، گیلان، البرز و اصفهان فعالیت می‌کنند و بخش زیادی از قطعات ایران‌خودرو و سایپا را تامین می‌کردند.

او همچنین مالک موسسه‌های خیریه «حضرت فاطمه، عصر نور و متوسلین به امام رضا» بود که علی جنتی، فرزند احمد جنتی و وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، و زهراسادات مشیر، همسر محمدباقر قالیباف، نیز در این موسسه‌ها با ایروانی همکاری می‌کردند.

ایروانی، موسس «بنیاد عظام هنر»، که در زمینه اسناد خطی، آثار هنری و اشیای عتیقه هم فعال بود، در وب‌سایت شخصی خود خبر داده بود که «قرآن‌های خطی و بسیار ارزشمندی» را مرمت و در آلمان چاپ کرده است و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز این قرآن‌ها را دیده است.

او همچنین قصد بهره‌برداری از یک پروژه بزرگ شهربازی به نام «هزار و یک‌ شهر» را داشت که بنا بود بزرگ‌ترین شهربازی خاورمیانه و به گفته خود او یک «دیزنی‌لند ایرانی-اسلامی» باشد. ایروانی این پروژه را از سال ۱۳۸۵ با مشارکت شهرداری تهران آغاز کرد که درنهایت به‌دلیل بروز مشکلات با ارتش جمهوری اسلامی بر سر مالکیت زمین‌ها نیمه‌کاره ماند.

عباس ایروانی در بخش دیگری از مطالب وب‌سایت خود نوشت زمانی بنا به توصیه قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده سپاه قدس، حرم امامان شیعه و مراکز مذهبی در عراق را بازسازی کرده و برای ۱۸ هزار کودک یتیم عراقی هم کمک‌های معیشتی و غذایی فرستاده است.

حمایت مالی از مجید سمیعی، جراح مغز و اعصاب نامدار ایرانی و نزدیک به سران جمهوری اسلامی، برای راه‌اندازی یک مرکز خصوصی بیمارستانی و تحقیقاتی مغز و اعصاب در منطقه ۲۲ تهران هم از دیگر فعالیت‌های پراکنده عباس ایروانی در سال‌های اخیر بود.

ایروانی در زندگی‌نامه خود آورده است که سال ۱۳۵۶ و با حمایت علی‌اکبر ناطق نوری وارد فعالیت‌های انقلابی شد و سپس فعالیت‌های اقتصادی خود را در بازار آهن و یراق گسترش داد و در ادامه به قطعه‌سازی خودرو روی آورد.

گروه عظام در تولید پیستون خودروهای سبک، و سنگین بنزینی-دیزلی، صنایع ریخته‌گری، کلاچ و قطعات الکتریکی، داشبورد، انواع دینام، استارت، قفل، جعبه فرمان، پولوس انواع بلبرینگ و… فعالیت می‌کرد و شرکت‌های پیستون ایران، فرآوری و ساخت، پایا کلاچ، سازه پویش، استام صنعت، والاقطعه، پویان صنعت نهاد، صنایع طه، پایاذوب کاوه، تارا ذوب، سازه سیم پویش و پایا خودرو نوین، که همگی نام‌شان در پرونده اختلاس و فساد مالی عباس ایروانی دیده می‌شود، از زیرمجموعه‌های گروه عظام محسوب می‌شوند.

علاوه بر عباس ایروانی، نام امیررضا رفیعی، قائم‌مقام فروش گروه عظام، مرتضی روغنی‌ها، معاون امور بین‎‌‌الملل گروه عظام، و همچنین حامد خاتمی‌پور، مرادعلی کرم‌نیا، حسن صفریان و مهدی شهابی، که همگی کارمند گمرک ایران‌اند و به اتهام دریافت رشوه از ایروانی مدتی بازداشت شده بودند، در این پرونده دیده می‌شود.

ایروانی که سابقه پرداخت رشوه به محمودرضا خاوری، رییس متواری بانک ملی، را هم در کارنامه دارد، در دولت محمود احمدی‌نژاد عمارت تاریخی مسعودیه تهران را برای ۵۹ سال از حمید بقایی، معاون اجرایی احمدی‌نژاد در اختیار گرفت تا آن را به هتل تبدیل کند، اما بدون هیچ مرمتی آنجا را به کافه و رستوران تبدیل کرد.

نماینده دادستان تهران در سال ۱۳۹۸ و در تشریح پرونده او گفته بود ایروانی به نام گازسوز کردن قطعات بنزین‌سوز، به‌جای ۲۵ درصد تعرفه گمرکی حداقلِ تعرفه، یعنی ۵ درصد، را پرداخت کرده است و علاوه بر این سود هنگفت، سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان سود از شرکت‌های خودروسازی نیز دریافت کرده است.

سایت «نفت ما» در ایران هم درباره فعالیت‌های اقتصادی دیگر اعضای خانواده ایروانی نوشت: «محمد ایروانی، برادر کوچک‌تر عباس، با راه‌اندازی شرکت داناانرژی وارد صنعت نفت شد و در سال ۸۶ بی‌سروصدا یک‌صد درصد سهام شرکت پتروایران را خرید.»

اما عباس ایروانی در یکی از جلسه‌های دادگاه خود گفته بود: «نیت اینجانب در انجام تمام این امور، رضایت خدا و خدمت به خلق، همراه با کسب روزی حلال بود.» واژگانی که پیش از این از زبان بسیاری از فرماندهان سپاه پاسداران مانند محمدباقر قالیباف یا مصطفی آجرلو که متهم به اختلاس و فساد مالی شدند نیز شنیده شد.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا عباس ایروانی، چهره معتمد نظام و سیاسیون وابسته به آیت‌الله خامنه‌ای، این‌بار نیز می‌تواند با استفاده از روابط خاص خود یا پرداخت سهم و رشوه، از حکم سنگین ۶۵ سال زندان رهایی یابد، یا او هم به مهره سوخته نظام جمهوری اسلامی بدل خواهد شد؟
امیرحسین میراسماعیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *