جمهوری اسلامی محموله ۵۰ میلیون دلاری نفتی آمریکایی را توقیف می‌کند

By | ۱۴۰۲-۱۲-۱۷

دادگاهی در تهران دستور توقیف یک محموله‌ نفتی آمریکایی به ارزش ۵۰ میلیون دلار را صادر و علت را “شکایت بیماران پروانه‌ای” بابت “تحریم دارو” اعلام کرد. این احتمالا اقدامی تلافی‌جویانه در برابر توقیف محموله نفتی ایران است

گزارش روز چهارشنبه ۱۶ اسفندماه خبرگزاری ایسنا، در پی شکایت وکیل پرونده بیماران پروانه‌ای، دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل تهران دستور توقیف محموله نفتی آمریکایی کشتی “ادونتیج سوییت” (ADVANTAGE SWEET) در خلیج فارس را صادر کرد. بنا بر این خبر، ارزش این محموله نفتی “بیش از ۵۰ میلیون دلار” برآورد می‌شود.

دادگاه علت صدور این حکم را “تحریم‌ کشورهای غربی و به طور ویژه آمریکا” عنوان کرده که “منجر به جلوگیری از فروش داروهای مورد نیاز برای بیماران پروانه‌ای توسط یک شرکت سوئدی شده و صدمات شدید جسمانی و روحی” بر این بیماران به همراه داشته است.

این در حالی است که آمریکا همواره اعلام کرده تحریم‌های این کشور شامل دارو نمی‌شود.

به موازات رسانه‌های ایران، خبرگزاری رویترز گزارش داده است که کشتی یاد شده را شرکت نفتی آمریکایی شورون اجاره کرده بود و این کشتی زیر پرچم جزایر مارشال حرکت می‌کرد.

پیش زمینه این توقیف چیست؟

اردیبهشت امسال خبرگزاری رویترز گزارش داد که نیروی دریایی جمهوری اسلامی به تلافی توقیف نفتکش سوئز راجان، یک نفتکش در دریای عمان را توقیف کرده است. محموله نفتکش “سوئز راجان” به این دلیل از سوی آمریکا توقیف شد که مظنون به حمل نفت تحریم‌شده جمهوری اسلامی بود.

دادستان‌های آمریکایی چند ماه پیش مالک یونانی نفتکش سوئز راجان را به نقض تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی متهم کردند و حکم دادند، این کشتی توقیف و برای تخلیه محموله‌اش به سواحل نزدیک شهر گالوستون در ایالت تگزاس منتقل شود.

گمان زده می‌شود که حکم دادگاه تهران اقدامی تلافی‌جویانه در واکنش به این توقیف بوده است. نیروهای سپاه در سال جاری در خلیج فارس و دریای عمان چند کشتی را در واکنش به مجازات شرکت‌های کشتی‌رانی ناقض تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی توقیف کرده‌اند.
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *