افشای تقلب و خرید‌ و‌ فروش رأی در انتخابات مجلس شورای اسلامی

By | ۱۴۰۲-۱۲-۱۷

علیرغم مشارکت نازل و شمار زیاد آرای باطله، رهبر جمهوری اسلامی انتخابات مجالس شورا و خبرگان را “حماسه” نامید. حال یک نماینده مجلس از “تقلب و همچنین خرید و فروش آراء” سخن گفته است.

گرچه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان را”یک حماسه” نامید، اما حضور نازل مردم در پای صندوق‌های رای و همچنین شمار بالای آرای باطله در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده است.

اکنون سمیه محمودی، نماینده مردم شهررضا در مجالس دهم و یازدهم در گفت‌وگو با شرق از “تقلب” در انتخابات و برگزاری انتخابات “ناسالم” سخن گفت است. او تاکید کرد: «متأسفانه در این دوره، انتخابات سالمی برگزار نشد و نمره قبولی نگرفتیم.»

محمودی در این گفت‌وگو علاوه بر موضوع “پول‌پاشی در برخی حوزه‌های انتخابیه” به “پدیده کد ملی وارداتی” اشاره کرد و افزود، “افراد زیادی بودند که با کد ملی آنها رای داده شد و بعد از مراجعه به صندوق متوجه این امر شدند که به جای آنها رای داده‌اند”.

این نماینده مجلس تصریح کرد: «طبق مشاهدات خود و برخی مشارکت‌کنندگان در انتخابات که به ما منتقل کردند، پدیده خرید‌و‌فروش رای و پول‌پاشی‌ها در انتخابات اخیر به‌وفور وجود داشته است.»

سمیه محمودی همچنین به قیمت آرای خریداری‌شده اشاره کرد و گفت: «خرید‌و‌فروش رای از صد هزار تا یک‌و‌نیم میلیون تومان انجام شده است و پک‌های هدیه به رأی‌دهندگان داده‌اند. حتی خروج کارت ملی از شهرستان خودم را مطلعم که به شهرستان‌های مجاور فرستاده‌اند تا به جای آنها رای بدهند.»

او همچنین به نوع دیگری از تقلب در رای‌گیری اشاره کرد و گفت: «اتفاق دیگری که رخ داد، این بود که به جای افراد چند بار رأی صادر شده است. این موارد از‌جمله موارد تخلفاتی بود که در این انتخابات شاهد بودیم.»

در انتخابات گذشته نیز گزارش‌هایی از “پرداخت رشوه برای تایید صلاحیت “مطرح شده بود. سایت اعتمادآنلاین در گزارشی در این باره اظهارات یکی از داوطلبان رد صلاحیت‌شده در انتخابات دوره پیشین مجلس را نقل کرد که از “درخواست‌ رشوه‌های کلان برای تایید صلاحیت” خبر داده بود.

این سایت بخش‌هایی از اظهارات یکی از داوطلبان رد صلاحیت‌شده را بازتاب داده و نوشته بود: «گفتند۶۰۰ میلیون تومان بده تا تایید صلاحیت شوی»، «همه می‌گفتند در مسجد عزیزالله می‌توان کاری کرد»، «حتی شنیدم پسر فلان شخصیت پول می‌گیرد.»

بعدا محمود صادقی، نماینده مردم تهران، با انتشار نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، خواستار پیگیری قوه‌ قضاییه برای شناسایی “واسطه‌های تایید صلاحیت داوطلبان” شده بود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در گفت‌وگو با اعتماد انتخابات مجلس را برای “خالص‌سازان به معنای یک شکست” ارزیابی کرده است.

او گفت: «آنچه در انتخابات شکل گرفت، از روند اجرا تا نظارت و نتایج نهایی به هیچ‌وجه قابل دفاع نبود. اگر قرار باشد آرای باطله هم محاسبه شوند، باید گفت چنین وضعیتی در جهان کم‌سابقه و کم‌بدیل است.»

فلاحت پیشه افزود: «مردم معتقدند آرای آن‌ها دیگر اثری در سرنوشت‌شان ندارد. موضوع مهم دیگر آن است که گروه‌هایی که ید طولایی در تحقیر و توهین به دیگران دارند و ذیل عنوان گروه‌های فشار از آن‌ها یاد می‌شود، این‌بار حتی به پدرخوانده‌ها و بزرگان خود هم رحم نکردند. تکرار می‌کنم، حتی به پدرخوانده‌های سیاسی خود هم رحم نکردند.»

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با اعتماد تصریح کرد که “افراد گروه‌های فشار”، “امروز در مجلس و دولت و ساختار مدیریتی کشور حاکم شده‌اند” و از این رو “خطری برای منافع ملی” تلقی می‌شوند.

دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *