فایننشال تایمز: آمریکا و جمهوری اسلامی در عمان مخفیانه مذاکره کردند

By | ۱۴۰۲-۱۲-۲۴

روزنامه فایننشال تایمز از دور جدید مذاکرات مخفیانه میان ایران و آمریکا در مسقط پایتخت عمان خبر داد. به گزارش ایرنا تبادل پیام‌ها صرفاً محدود به مذاکرات ‌هسته‌ای است و پیامی درباره تحولات دریای سرخ مبادله نشده است.

روزنامه فایننشال تایمز روز چهارشنبه ۲۳ اسفند (۱۳ مارس) از دور جدید “مذاکرات محرمانه” میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در عمان خبر داد. بنا بر این گزارش طرفین در این مذاکرات بر سر جلوگیری از حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ صحبت کردند.

آمریکا می‌گوید ایران شبه‌نظامیان حوثی را تامین تسلیحاتی و مالی می‌کند اما ایران ضمن رد این ادعا همیشه تاکید کرده است که نفوذی بر شبه‌نظامیان منطقه از جمله حوثی‌ها ندارد.

طبق نوشته این روزنامه آمریکایی مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا بعد از ۱۰ ماه توقف مذاکرات هسته‌ای انجام گرفته است.

آمریکا گفته است برای متقاعد کردن ایران این مذاکرات محرمانه‌ را انجام داده است تا از تهران بخواهد از نفوذ خود بر حوثی‌ها در یمن برای پایان دادن به حملات این گروه به کشتی‌ها استفاده کند.

برت مک‌گرک، مشاور کاخ سفید در امور خاورمیانه، به همراه آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مذاکرات محرمانه با علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه و مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران مذاکره کرده‌اند.

مقامات عمان حامل پیام‌های طرفین به همدیگر بوده‌اند و این مذاکرات غیرمستقیم انجام گرفته است. درباره نتیجه این مذاکرات توضیحات بیشتری داده نشده اما قرار بوده است که دور دوم آن نیز با حضور آبرام پیلی و باقری کنی در ماه فوریه ۲۰۲۴ برگزار شود.

طبق نوشته فایننشال تایمز ایران ولی به خاطر حضور آبرام پیلی در مذاکرات آتش‌بس اسرائیل و حماس، این دیدار را به تعویق انداخته است.

آمریکا از ایران خواست جلوی حملات حوثی‌ها را بگیرد

یک مقام آگاه از مذاکرات به فایننشال تایمز گفته است که آمریکا کانال غیرمستقیم با ایران را “راهی برای طرح تهدیدهای ایران” و “راه‌ چاره‌ای برای جلوگیری از گسترش مناقشه” می‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از ا​​​​ظ​هارنظ​ر درباره جزئیات دیدار مسقط خودداری کرده اما گفته است که این کشور “کانال‌های زیادی برای ارسال پیام به ایران دارد”.

خبرگزاری دولتی ایرنا در ایران، از قول یک “منبع آگاه” تبادل پیام میان تهران و واشنگتن را تایید کرد اما در عین حال افزود که “گفت‌و‌گوهای غیرمستقیم میان ایران و آمریکا صرفاً محدود در چارچوب مذاکرات رفع تحریم است.” ‌

به گفته این منبع آگاه که نامش فاش نشده، در این گفت‌وگوهای غیرمستقیم “پیامی درباره تحولات دریای سرخ مبادله نشده است.”
دویچه‌ وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *