علی خامنه‌ای در سخنرانی عمومی‌اش اذعان کرد که «اقتصاد، نقطه‌ضعف کشور است»

By | ۱۴۰۳-۰۱-۰۱

خامنه‌ای در دومین سخنرانی سال جدید: از «نیروهای مقاومت» حمایت و به آنها کمک می‌کنیم

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دومین سخنرانی‌ روز اول فروردین ۱۴۰۳ که با حضور عده‌ای از طرفدارانش در «حسینیه امام خمینی» برگزار شد، درباره انتخاب شعار سال جدید توضیح داد.

خامنه‌ای در پیام نوروزی‌ صبح چهارشنبه یکم فروردین در ادامه نام‌گذاری‌های سالانه‌اش در دهه‌های اخیر، سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامید.

او سپس در سخنرانی عمومی‌اش درباره این که چرا چنین شعاری را انتخاب کرده است، به وضعیت اقتصادی نامناسب اعتراف کرد و گفت: «آنچه به عنوان شعار سال مطرح می‌شود بخشی از راهبرد اساسی کشور و با این انگیزه است که همت‌ و تلاش مسئولین و همچنین افکار عمومی مردم به آن معطوف شود. سال گذشته ما شعار مهار تورم و رشد تولید را مطرح کردیم و گزارش‌های رسمی که مورد تایید است می‌گوید کارهای خوبی در این زمینه انجام شده اما فاصله زیادی نسبت به آنچه مطلوب است وجود دارد بنابراین شعار سال ۱۴۰۲ امسال هنوز جزو مطالبات ما است.»

او با بیان این که شعار سال ۱۴۰۳ مبنی بر «جهش تولید» برجسته‌تر از سال قبل است، گفت: «یکی از نقطه‌ضعف‌های ما وضعیت اقتصادی است و اگر اقتصاد مطلوب شود در همه اوضاع عمومی کشور و درواقع در دین و دنیای مردم اثر خواهد گذاشت.»

خامنه‌ای با استفاده از کلیدواژه تکراری «دشمن» افزود: «سال‌ها است که دشمنان تلاش می‌کنند اقتصاد کشور را به زانو دربیاورند. دشمنان از جمله آمریکا و همدستانش به طور جدی می‌خواهند اقتصاد ایران فروبپاشد و جمهوری اسلامی از نظر اقتصادی به زانو دربیاید. با این حال دولت کنونی از لحاظ تلاش و فعالیت نمره بالایی می‌گیرد و با مشارکت مردم می‌توان وضعیت اقتصادی را بهبود ببخشید.»

او همچنین با تاکید بر این که «سوءاستفاده، تبعیض و شکاف طبقاتی به فساد منجر می‌شود» گفت: «در گذشته کسانی از امکانات دولتی و وام و ارز استفاده کردند اما آنها را در مسیر اعلام شده به کار نگرفتند و به سوءاستفاده منجر شد به همین دلیل لازم است مراقبت‌های بیشتری در این مورد انجام شود.»

رهبر جمهوری اسلامی افرادی که از وضعیت کشور انتقاد می‌کنند را مورد سرزنش قرار داد و تاکید کرد که لازم است «در دل جوانان امید ایجاد شود.»

او تاکید کرد: «موقعیت جعفرافیایی ممتاز، منابع غنی، ظرفیت‌های زیاد و جوانان مستعدی داریم و می‌توانیم پیشرفت کنیم. چرا برخی قلمشان را به کار می‌برند که بگویند به آینده نباید امیدوار بود؟ چرا پیشرفت‌ها را انکار می‌کنند و ضعف‌ها را ده برابر جلوه می‌دهند؟ چرا وقتی پرتاب موشک جلوی چشم همه اتفاق می‌افتد، دستاوردها را انکار می‌کنند؟»

خامنه‌ای همچنین به لزوم ایجاد «اتحاد دل‌ها و عزم‌های مردم» اشاره کرد و گفت: «در زمینه وحدت ملی عقب‌ماندگی داریم، دچار غفلت شده‌ایم و به دست خودمان در اتحاد اختلال ایجاد می‌کنیم. اختلاف فکری و سیاسی طبیعی است اما نباید افراد را با همدیگر دشمن کرد.»

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از گفته‌هایش به مسائل بین‌المللی واکنش نشان داد و گفت که «در زمینه مسائل بین‌المللی، غزه در اولویت قرار دارد.»

او جنگ اسرائیل در غزه را «باتلاق اسرائیل» خواند و در عین حال گفت که «مقاومت» نشان داده است آمریکا ناچار است منطقه را تخلیه کند.

خامنه‌ای که در پیام نوروزی‌اش جنگ غزه را تلخ‌ترین حادثه سال قبل خوانده بود، اظهار کرد: «ما از نیروهای مقاومت حمایت، پشتیبانی و تمجید می‌کنیم اما آنها خودشان‌اند که در این زمینه حرکت می‌کنند. ظلم بزرگی از سوی اسرائیل در منطقه در حال انجام است که باید قطع شود و هرکسی در این جهاد بزرگ وارد شود، حتما مورد حمایت و کمک ما قرار خواهد گرفت.»

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این نیز، روز سه‌شنبه ۲۶ دی‌، در دیدار با امام‌جمعه‌های سراسر ایران با دفاع تمام‌قد از تنش‌هایی که حوثی‌های یمن در دریای سرخ ایجاد کرده‌اند، ادعا کرده بود که کار آن‌ها مصداق «جهاد فی سبیل‌الله» است. او ضمن حمایت تلویحی از حملات مداوم به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ ابراز امیدواری کرده بود که «مجاهدت» انصارالله یمن تا «پیروزی» ادامه پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *