پیام نوروزی نرگس محمدی از زندان اوین: از استبداد دینی گذر می‌کنیم

By | ۱۴۰۳-۰۱-۰۱

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۲۳ در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳، ابراز امیدواری کرد مردم ایران با گذر از استبداد دینی جمهوری اسلامی، ریشه ظلم، تبعیض، فساد و جنایت را در ایران بخشکانند.

او در پیامی که روز اول فروردین در حساب‌های کاربری او در ایکس و اینستاگرام منتشر شد، نوشت: «امید و ایمان دارم ما مردم ایران با مقاومت و مداومت، گذار از رژیم دینی استبدادی را به سرانجام رسانده و با اتحاد در مسیری دموکراتیک، تغییری زندگی‌بنیاد، آینده‌ساز و امیدآفرین را رقم خواهیم زد.»

محمدی که در زندان اولین محبوس است، در پیام خود به «تنوع و تکثر قومیت‌ها، زبان‌ها، جنسیت، باورها، ایده‌ها و گرایش‌های ایرانیان» اشاره کرد و آن را فرصتی منحصر به فرد برای تقویت دموکراسی، جامعه مدنی و حقوق بشر در این کشور دانست.

او افزود ایران می‌تواند به «الگویی برای منطقه و خاورمیانه تشنه صلح و دموکراسی» بدل شود.

به گفته این زندانی سیاسی، «طبیعت، رویش بهار را و تاریخ این سرزمین رویش آزادی، برابری و دموکراسی را می‌زید و شهادت می‌دهد».

محمدی روز ۱۴ مهر سال گذشته برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ شد. او دومین ایرانی برنده این جایزه پس از شیرین عبادی است که در سال ۲۰۰۳ نوبل صلح را از آن خود کرد.

در یکی دیگر از پیام‌های نوروزی مخالفان جمهوری اسلامی، مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال مدنی، سال جدید خورشیدی را «سال اتحاد ایرانیان و افغانستانی‌ها علیه آپارتاید جنسیتی» خواند.

او گفت: «این سال، سال حقیرتر شدن خامنه‌ای و جمهوری اسلامی است.»

مسیح علی‌نژاد با اشاره به مبارزات زنان ایران در دو سال گذشته، علی خامنه‌ای را رهبر «خودخوانده» و «درمانده» جمهوری اسلامی خواند.

او در صفحه کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: «نوروز اصلی ما ایرانیان زمانی خواهد بود که بالاخره رنگ دموکراسی، آزادی، رهایی و حقوق بشر را در سرزمین، در خانه و در کشور خود ببینیم.»

این روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر تاکید کرد بیش از پیش صدای مردم آزادی‌خواه خواهد بود.

حامد اسماعیلیون، عضو هیات مدیره انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی، با انتشار شعری از احمد شاملو در شبکه‌های ایکس و اینستاگرام به استقبال نوروز رفت و نوشت: «باشد که نوروز امسال نوید پایان زمستانی ۴۵ ساله را با خود بیاورد. باشد که سال ۱۴۰۳ خورشیدی، سال تحقق آزادی و سال اجرای عدالت بشود.»

شاهزاده رضا پهلوی نیز بامداد سه‌شنبه در آستانه آغاز سال ۱۴۰۳ گفت: «ما ۴۵ سال است در شب بلند زمستانی خود به سر می‌بریم اما امروز حتی پاسداران ضحاک نیز شمیم نور را حس می‌کنند و طنین گام‌های رهایی ایران، قلب‌های تیره‌شان را هراسناک ساخته است.»

او در ادامه تاکید کرد: «پیام نوروز برای ما روشن است: شب می‌رود و روز می‌آید. ‌تاریکی می‌گذرد و نور، پردیس ایران را دگرباره روشن خواهد کرد و گرما خواهد بخشید.»

نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر در پیامی به مناسبت سال جدید، با «همه مردمانی که از بی‌عدالتی و نابرابری زخم خورده‌اند»، اعلام هم‌بستگی کرد.

او در شبکه اجتماعی فیس‌بوک نوشت: «نوروز با یاد یارانمان مبارک باد.»

امیرحسین مرادی و علی یونسی، دو دانشجوی زندانی، روز اول فروردین در پیام کوتاه مشترکی از زندان اوین گفتند: «هیچ زمستانی را گریزی از بهار نبوده است، همان‌طور که هیچ دیکتاتوری را از سرنگونی. این زیباترین قانون طبیعت بر همه ما مبارک باد.»

خانواده‌های دادخواه قربانیان جمهوری اسلامی نیز نوروز را با گرامی‌داشت یاد کشته‌شدگان تبریک گفتند. محتوای بسیاری از پیام‌های این خانواده‌ها با مضمون مقاومت و ایستادگی برای رسیدن به آزادی و عدالت در ایران همراه است.

گوهر عشقی، مادر دادخواه ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویس کشته‌شده به دست جمهوری اسلامی، با انتشار ویدیویی به مناسبت نوروز، به قربانیان جمهوری اسلامی در روزها و سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: «سال جدید، بی‌شک سال تغییرات اساسی است. همه با هم مصمم شویم تا ریشه ستم را در سال پیش‌ رو بخشکانیم تا آرزوی زنان و مردان ایران برای رسیدن به آزادی، عشق و حقوق انسانی محقق شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *