۴۱۷ نفر در تصادفات جاده‌ای در ایران طی ۱۰ روز کشته شدند

By | ۱۴۰۳-۰۱-۰۵

تیمور حسینی، رییس پلیس راهور روز یک‌شنبه پنجم فروردین اعلام کرد از ۲۴ اسفند سال گذشته تاکنون، ۴۱۷ نفر در تصادفات جاده‌ای در ایران کشته و ۱۱ هزار و ۳۹۲ تن دیگر مجروح شدند.

او از کاهش پنج درصدی تردد در جاده‌های کشور در این بازه زمانی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته خبر داد و گفت امسال ۲۴۸ میلیون و ۹۱۸ هزار تردد به ثبت رسیده است.

حسینی «خستگی، خواب‌آلودگی و سرعت غیرمطمئن» را از دلایل اصلی وقوع تصادفات مرگبار برشمرد و افزود تاکنون ۲۹ هزار خودرو به دلیل رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی، از سوی نیروهای پلیس توقیف ساعتی یا به پارکینگ منتقل شده‌اند.

وب‌سایت خبری یورونیوز روز چهارم فروردین با مقایسه آمار قربانیان تصادفات جاده‌ای در ایران و اتحادیه اروپا نوشت: «تلفات رانندگی در اتحادیه اروپا با جمعیت ۴۴۸ میلیون نفری، سالانه کمتر از ۲۰ هزار نفر است، رقمی نزدیک به ایران با جمعیت ۸۷ میلیون نفری.»

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی در یادداشتی در خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، با اشاره به این آمار، به نقش عامل انسانی در بروز این حوادث مرگبار پرداخت و نوشت: «لابد می‌گویید ماشین‌ها و جاده‌های ما کجا و خودروها و جاده‌های اروپا کجا. آری میان خودرو و جاده ما و آن‌ها فاصله بسیار است، اما به نظر نمی‌رسد که میان عامل انسانی ما و آن‌ها تفاوتی باشد.»

منتظرالمهدی «آهستگی» را فضیلت خواند و از شهروندان خواست با دقت در رانندگی، به حفظ جان هموطنان خود کمک کنند.

حسن مومنی، رییس پلیس راه ایران هم «عدم توجه راننده به جلو» را مقصر ۴۴ درصد از حوادث جاده‌ای در نوروز ۱۴۰۳ معرفی کرد و گفت حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از مصدومان این حوادث معلول می‌شوند.

به نظر می‌رسد تاکید مقام‌های مسوول جمهوری اسلامی بر نقش عامل انسانی و برجسته‌کردن آن به عنوان دلیل اصلی تصادفات جاده‌ای، پاسخی غیرمستقیم به انتقادات مردم و کارشناسان درباره کیفیت پایین خودروهای تولید داخل و ایمنی پایین راه‌ها در کشور باشد.

پیش‌تر موسی برزین، حقوق‌دان، در گفت‌وگو با ایران‌وایر تاکید کرد اگر تصادفات رخ داده بر اثر ایراد فنی خودرو نظیر کار نکردن ایربگ‌ها باشند، مسوولیت آن بر عهده سازنده است.

به گزارش پلیس راهور، بیشترین آمار تصادف در کشور به نام سه خودروی پراید، ساینا و پژو ثبت شده است. از نظر میزان جریمه، خودروهای پراید، ساینا و سمند در صدر قرار دارند.

ابراهیم رئیسی، رییس دولت جمهوری اسلامی روز چهارم فروردین با حضور در جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر از کاهش حوادث جاده‌ای خبر داد.

وب‌سایت خبرآنلاین با اشاره به این اظهارات نوشت رئیسی در اعلام روند کاهشی بودن تصادفات جاده‌ای عجله کرده است.

به گفته خبرآنلاین، «حتی اگر آمارهای مربوط به چهارم فروردین امسال و سال گذشته را مقایسه کنیم، چندان کاهشی به‌ نظر نمی‌رسد.»

تصادفات جاده‌ای مشکلی عمده در حوزه بهداشت عمومی در سطح جهان است که باعث میلیون‌ها جراحت، مرگ و ناتوانی و زیان هنگفت مالی، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌نیافته می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده ۹۲ درصد تلفات رانندگی در جاده‌ها در کشورهای با درآمد پایین و متوسط اتفاق می‌افتد؛ اگرچه این کشورها حدود ۶۰ درصد وسایل نقلیه جهان را در اختیار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *