ریزش بیش از ۲۰ هزار واحدی بورس

By | ۱۴۰۳-۰۲-۱۸

– شاخص کل بازار سرمایه امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با ریزش ۲۰ هزار و ۶۴۶ واحد روبرو شد و در کانال دو میلیون ۲۳۹ هزار واحدی قرار گرفت.
– مجتبی دانشی کارشناس بورس: تا زمانی که دولت به اتخاذ تصمیم درست در زمینه بازارهای مالی اقدام نکند انتظار می‌رود که بورس در هفته‌های آینده، متاثر از این موضوعات به روند فرسایشی خود ادامه دهد.
– بیش از سه سال است که شاخص بورس دچار صعود و سقوط‌های شدید می‌شود و بسیاری از تحلیلگران دخالت مستقیم دولت در بازار سرمایه را عامل بروز چنین بی‌ثباتی ارزیابی می‌کنند.

شاخص بورس طی دو روز گذشته روند ریزشی را پشت سر گذاشته و طی ساعات گذشته شاخص کل بازار سهام ۲۰ هزار واحد سقوط کرد.

شاخص کل بازار سرمایه امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با ریزش ۲۰ هزار و ۶۴۶ واحد روبرو شد و در کانال دو میلیون ۲۳۹ هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص هم‌وزن نیز ۰/۹۲ درصد افت کرد و در کانال ۷۴۴ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل فرابورس هم ۰/۸ درصد ریزش کرد و در کانال ۲۴ هزار و ۹۹۸ واحدی قرار گرفت.

روزنامه «همشهری» در خبری با اشاره به ریزش شاخص بورس نوشته از ریسک‌های بیرونی و بی‌اعتمادی حاکم بر بازار گرفته تا گره قیمت‌گذاری دستوری و تصمیمات شبانه و خلق الساعه که مانند دیواری سد راه ورود پول سهامداران خرد به بورس شده است.

این گزارش افزوده بسیاری از کارشناسان معتقدند در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت بازار سهام کارکردهای طبیعی خود را داشته باشد.

مجتبی دانشی کارشناس بازار سرمایه به «همشهری» گفته «این روزها شاهد بلاتکلیفی در بازار سرمایه هستیم. سهامداران خرد هنوز تکلیف خود را با بورس و بازارهای موازی آن نمی‌دانند. در واقع معلق ماندن سرنوشت بازارهای موازی و چشم‌انداز نامشخص اقتصاد کشور همراه با ریسک‌های غیراقتصادی منجر به تداوم بی‌اعتمادی سهامداران به بورس شده است.

به گفته این کارشناس بازار بورس «تا زمانی که دولت به اتخاذ تصمیم درست در زمینه بازارهای مالی اقدام نکند انتظار می‌رود که بورس در هفته‌های آینده، متاثر از این موضوعات به روند فرسایشی خود ادامه دهد.»

او افزوده  که «در شرایط فعلی وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بورس مجهول است و نمی‌توان انتظار رونق بورس همراه با آرامش را داشت.»

«همشهری» تأکید کرده  تنها یک موتور محرک می‌تواند منجر به صعودی شدن و صعودی ماندن بورس شود، آن هم بازگشت اعتماد سهامداران خرد به بورس و ورود پول حقیقی به بازار سهام است.

بیش از سه سال است که شاخص بورس دچار صعود و سقوط‌های شدید می‌شود و بسیاری از تحلیلگران دخالت مستقیم دولت در بازار سرمایه را عامل بروز چنین بی‌ثباتی ارزیابی می‌کنند.

درست یک سال پیش و در ۱۷ اردیبشهت بازار سرمایه سقوط کرد و شاخص کل بورس با بیش از ۹۰ هزار واحد ریزش، به کانال دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد ریزش کرد.

رضا عیوضلو معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران و مدیر نظارت بر بورس‌ با اشاره به سقوط بازار سهام در نیمه اردیبهشت‌مااه گذشته گفته اولین کار بررسی معاملات اشخاصی بود که در لیست دارندگان اطلاعات نهانی بودند، که آی‌پی این افراد بررسی شد، قصد ما این بود که افرادی که مظنون به معامله بر اساس اطلاعات نهانی بودند بررسی شوند.

رضا عیوضلو گفته از بررسی‌های صورت‌گرفته، موضوع چشم‌گیری عاید نشد و ما گام بعدی را شروع کردیم که بررسی لیست افرادی بود که در تاریخ مذکور بیشترین فروش را داشتند که بالغ بر ۲۴۰۰ شخص حقیقی و حقوقی بودند که مجدداً آن‌ها هم فیلتر شدند و در نهایت به لیست ۵۰۰ نفره رسیدیم و الگوی معاملاتی افراد را بررسی کردیم، در نهایت به یک لیست ۴۰ نفره از افراد حقیقی و حقوقی رسیدیم که مشکوک به استفاده از اطلاعات نهانی در تاریخ ۱۷‌ـ۱۸ اردیبهشت بود.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران گفته این لیست [۴۰ نفره] به مرجع قضایی ارسال شد و آن مرجع هم بررسی‌های خودش را آغاز کرده و اطلاعات تکمیلی را از ما گرفته است.

در این میان اما حمید پاداش معاون هماهنگی و نظارت و زیربنایی معاون اول ابراهیم رئیسی گفته که سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان تأمین مالی بنگاه‌ها از طریق بازار سرمایه انجام شده است.

حمید پاداش با بیان اینکه «در خوش‌بینانه‌ترین حالت تأمین مالی از طریق بازار سرمایه کمتر از ۷ درصد است» گفته با دستور محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور یک کارگروه برای تأمین مالی تشکیل شده که اولویت روش‌های تأمین مالی در این کارگروه به ترتیب بازار سرمایه، فاینانس و از محل افزایش بخش جدید منابع در نظام بانکی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *