نرخ بالای ترک‌تحصیل دختران در ایران؛ حدود یک‌سوم دانش‌آموزان دختر به دبیرستان نمی‌روند

By | ۱۴۰۳-۰۲-۲۵

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز دوشنبه در کانال تلگرامی خود، با اشاره به نرخ بالای ترک‌تحصیل دختران در ایران، گزارش داده است که حدود یک‌سوم دانش‌آموزان دختر به دبیرستان نمی‌روند.

این شورا به نقل از شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس، نوشت که بر اساس آمار حدود ۳۰ درصد دختران در ایران به محض رسیدن به سن دبیرستان ترک‌تحصیل کرده و به‌دلایل مختلف از حضور در مقطع دبیرستان خودداری می‌کنند.

او با بیان این که «سالانه ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله در ایران ازدواج می‌کنند» گفت: ازدواج، مسائل فرهنگی یا در دسترس نبودن مدرسه از دلایل کاهش پوشش تحصیلی در دختران است، به طوری که دختران زیر دیپلم معمولاً «خانه‌دار» شده و دختران دارای مدرک تحصیلی بالای لیسانس از بیکاری گله می‌کنند.

آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تنها در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نزدیک به ۹۳۰ هزار نفر از دانش‌آموزان در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم در ایران ترک‌تحصیل کرده‌اند.

کارشناسان بر این باورند که مسائل اقتصادی عامل اصلی در ترک‌تحصیل است و آمار بالای دانش آموزان ترک‌تحصیل کرده در دوره متوسطه دوم پسران هم به‌دلیل ورود زودهنگام دانش‌آموزان به بازار کار است.

در بین دختران نیز «ازدواج زیر ۱۸ سال» یکی از عوامل ترک‌تحصیل عنوان می‌شود.

رسانه‌های ایران اواخر اسفند گذشته اعلام کردند ترک‌تحصیل دانش‌آموزان و فقر ارتباط معناداری با هم برقرار کرده و در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نرخ ترک‌تحصیل در تمامی مقاطع تحصیلی افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *