هشدار اسرائیل به تهران قبل از حمله به ایران: «پاسخ ندهید»

By | ۱۴۰۳-۰۸-۰۵

به نوشته جروزالم پست اسرائیل از طریق چند واسطه ثالث به ایران این پیام را داد و مشخص کرد که اسرائیل به چه اهدافی حمله خواهد داد و به کدام اهداف حمله نخواهد کرد.

به گفته سه منبع آگاه، اسرائیل روز جمعه قبل از حملات هوایی تلافی جویانه خود، پیامی به ایران ارسال کرد و به ایرانی‌ها هشدار داد که پاسخی ندهند. به گفته این منابع، پیام اسرائیل با هدف محدود کردن حملات متقابل اسرائیل و ایران و جلوگیری از تشدید بیشتر تنش بوده است.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی گزارش دادند که سه موج از حملات هوایی صبح شنبه به وقت محلی انجام شد که بعداً عملیات «روزهای توبه» نام گرفت.

به نوشته جروزالم پست موج اول سامانه پدافند هوایی ایران را هدف قرار داد و موج دوم و سوم بر پایگاه های موشکی و پهپادی و سایت‌های تولید تسلیحات متمرکز شد.

ایران می‌گوید که حمله اسرائیل را خنثی کرده است و تنها «خسارت محدود» به اهداف نظامی وارد شده است.

مقامات اسرائیلی اعلام کردند که این حملات به تلافی حمله موشکی بالستیک ایران در اول اکتبر صورت گرفته است.

سه منبع آگاه به جروزالم پست گفتند که پیام اسرائیل از طریق چند واسطه ثالث به ایرانیان منتقل شده است. یک منبع گفت: «اسرائیلی ها برای ایرانی‌ها روشن کردند که قرار است چه چیزی را هدف قرار دهند و چه چیزی را هدف قرار ندهند. دو منبع دیگر گفتند که اسرائیل به ایران هشدار داده است که واکنشی نشان ندهد و تاکید کردند که انتقام‌جویی بیشتر از سوی ایران، واکنش بزرگ‌تر اسرائیل را به دنبال خواهد داشت، به‌ویژه اگر غیرنظامیان اسرائیلی آسیب ببینند.»

دفتر نخست وزیر اسرائیل از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده است. ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که به دنبال جنگی تمام عیار با اسرائیل نیست، اما در صورت حمله، تلافی خواهد کرد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل هشدار داد که هرگونه تشدید تنش از سوی ایران، اسرائیل را مجبور به واکنش خواهد کرد.

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که آمریکا در عملیات اسرائیل شرکت نکرده است اما تاکید کرد که اگر ایران تلافی کند، آمریکا آماده دفاع از اسرائیل است. این مقام گفت: «این باید پایان حملات مستقیم نظامی بین اسرائیل و ایران باشد و اگر ایران دوباره به اسرائیل حمله کند، عواقبی در پی خواهد داشت. ما این موضوع را مستقیم و غیرمستقیم به ایران اعلام کردیم.»

آیا امکان تشدید بیشتر تنش و جنگ هست؟

یکی از کانال‌هایی که برای رساندن این پیام به ایران استفاده می‌شد کاسپار ولدکمپ، وزیر امور خارجه هلند بود که در پیام‌رسان ایکس نوشت: «با وزیر خارجه ایران درباره جنگ و افزایش تنش‌ها در منطقه صحبت کردم. برای جلوگیری از تشدید تنش، از همه طرف‌ها خواستار خویشتنداری شدم.»

مقامات آمریکایی انتظار دارند ایران در روزهای آینده به حمله اسرائیل پاسخ خواهد داد، هرچند به شیوه‌ای کنترل شده که می‌تواند به اسرائیل اجازه دهد تا از درگیری بیشتر جلوگیری کند.

شان ساوت، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم گفت: هدف ما تسریع دیپلماسی و کاهش تنش در خاورمیانه است. ما از ایران می‌خواهیم حملات خود به اسرائیل را متوقف کند تا این چرخه درگیری بدون تشدید بیشتر پایان یابد.»
یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *