حدود ۳ میلیون تومان در ماه؛ برآورد جدید خط فقر برای خانوارهای تهرانی

By | ۱۳۹۷-۰۹-۲۱

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در تازه‌ترین گزارشی که دیروز (دوشنبه ۱۹ آذر) منتشر کرده از افزایش خط فقر در استان‌های مختلف ایران و بخصوص شهر تهران خبر داده است.

این گزارش، برآوردی است که شش ماهه اول سال جاری خورشیدی (۱۳۹۷) را دربرمی‌گیرد و از کاهش قدرت خرید شهروندان ایرانی حکایت دارد.

برای تهیه این گزارش، شاخص‌های قیمت در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ لحاظ شده است.
بی بی سی:

بر این اساس، خط فقر ماهانه برای یک خانوار چهار نفری در شهر تهران در تابستان امسال ۲ میلیون ۷۳۰ هزار تومان برآورد شده که این رقم در فصل بهار برای تهرانی‌ها حدود ۳۰۰ هزار تومان کمتر بود.

سرانه خط فقر هم در پایتخت در این مدت یک میلیون و ۱۰ هزار تومان تخمین زده شده است.

در ایران معمولا هیچ نهادی خط فقر را بطور رسمی منتشر نمی‌کند.

منظور از خط فقر حداقل درآمدی است که با کمتر از آن کسب حداقل استاندارد زندگی میسر نباشد

بالاترین خط فقر ماهانه در این برآورد در ایران متعلق به شهر تهران است که در سال ۱۳۹۵ برای برای یک خانواده ۴ نفره دو میلیون و ۷۶ هزار تومان بود و حالا به حدود ۲ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان رسیده.

مرکز پژوهش‌های مجلس، استان‌های ایران را در چهار خوشه طبقه‌بندی کرده است؛ و شهرهای استان‌هایی که قیمت گروه‌هایی خوراکی و مسکن آنها به هم شبیه است در یک گروه قرار گرفته‌اند.

بر همین اساس، کمترین خط فقر در تابستان امسال مربوط به شهرهای استانهای اردبیل ،خوزستان ،خراسان رضوی ،فارس ،خراسان جنوبی ،چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد بوده.

متوسط خط فقر شهرهای این استان‌ها ماهانه یک میلیون و ۳۳۱ هزار تومان برآورد شده است.

براساس برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس، در مناطق روستایی، بالاترین خط فقر متعلق به استان‌های سیستان و بلوچستان ،ایلام وکهگیلویه و بویراحمد بوده که خط فقر در این مناطق در تابستان امسال ۷۸۱ هزار تومان تخمین زده شده.

این گزارش در حالی منتشر شده که قیمت بسیاری از کالاهای اساسی و همچنین مسکن طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

براساس قیمت خرده فروشی اقلام خوراکی که بانک مرکزی آن را عموما هفتگی آنها را منتشر می‌کند، قیمت هر کیلو گوشت گاو بی‌استخوان در سطح شهر تهران در هفته منتهی به ۹ آذر حدود ۶۶ هزار و ۳۸۰ تومان بوده که از سال گذشته بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته.

بیشتر اقلام خوراکی در این مدت از افزایش قیمت برخوردار بوده‌اند.

بانک مرکزی در گزارش جداگانه‌ای اعلام کرده متوسط قیمت خانه‌های فروش رفته در آبان ماه امسال نسبت به پارسال تقریبا دو برابر گرانتر شده است ؛در این گزارش همچنین اعلام شده متوسط اجاره بهای مسکن در آبان ماه به نسبت سال پیش ۱۷ درصد افزایش داشته است.

افزایش قیمت دلار در بازار ایران تا مهر ماه که تا آستانه بیست هزار تومان پیش رفت باعث شد قیمت بسیاری از کالاها از جمله کالاهای اساسی هم افزایش یابد.

بعضی از فعالان بازار می‌گویند کاهش اخیر قیمت ارز باعث کاهش قیمت‌ کالاها، دستکم آنگونه که قیمت ارز افت کرده، نشده است.

در معاملات امروز (سه‌شنبه ۲۰ آذر) صبح بازار تهران، بعضی از صرافی‌ها دلار را به قیمت ۱۰ هزار و ۷۵۰ تومان هم فروخته‌اند که بر این اساس از مهر ماه بیش از هشت هزار تومان نسبت به بازار غیررسمی کاهش قیمت داشته.

دولت ایران افزایش حقوق کارکنان را در سال آینده تا سقف ۲۰ درصد اعلام کرده که بصورت “پلکانی” خواهد بود؛ به این معنی که کسانی که حقوق بیشتری می‌گیرند افزایش حقوقشان کمتر و آن‌هایی که کمتر می‌گیرند تا ۲۰ درصد افزایش حقوق خواهند داشت.

اخیرا هئیت دولت بسته پرداخت کمک جبرانی به اقشار کم درآمد را هم تصویب کرد که به کارکنان رسمی و پیمانی که زیر سه میلیون تومان در ماه درآمد دارند تعلق می‌گیرد.

افزایش حقوق‌ها در سال جاری (۱۳۹۷) امسال در شرایطی بود نرخ تورم در ایران کماکان زیر ده درصد و تک رقمی بود.

بانک مرکزی ایران اخیرا نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه ۱۳۹۷ را ۱۸/۴ درصد اعلام کرده است.

بنابر اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم برای خانوارهای شهری در آبان ماه امسال نسبت به همین ماه در سال قبل ۳۴.۵درصد بوده است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی رئیس جمهور ایران از مقام‌هایی بوده که درباره کاهش قدرت خرید شهروندان ایران در سال آینده هشدار داده است.

او حدود یک ماه پیش گفته بود “در دوران اعمال تحریم‌های جدید دو خطر بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم کشور را تهدید می‌کند”.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته است دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها حدود ۱۴ میلیارد دلار هم برای کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *