ابراز بی‌اطلاعی از محل نگهداری مرزبانان ربوده‌شده ایران: «دست به دست شده‌اند»

By | ۱۳۹۷-۱۰-۱۸

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید هنوز محل نگهداری مرزبانان ربوده‌شده میرجاوه مشخص نیست و آنها «مقداری دست به دست شده‌اند».

گروه جیش‌العدل اواخر مهرماه سال جاری اعلام کرد که به یک پایگاه مراقبتی در شهرستان میرجاوه حمله کرده و ۱۲ مرزبان ایرانی را به «اسارت» گرفته است.

پس از آن که فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آبان‌‌ماه خبر داد که پنج تن از ۱۲ مرزبان ربوده‌شده ایران «آزاد» شده‌اند و در «اختیار» دولت پاکستان قرار دارند، این پنج نفر اول آذرماه به کشور بازگشتند.

با این حال مرتضی صفاری نطنزی، نماینده مجلس، درباره آخرین وضعیت سایر مرزبانان میرجاوه که از اعضای کادر سپاه پاسداران هستند، گفت: «این موضوع دارد پیگیری می‌شود. بنده هم هفته پیش سفیر پاکستان را به اینجا (مجلس) خواستم، او هم قول داد که پیگیری کند و آزاد شوند. ظاهرا هنوز جای همه آن‌ها کشف نشده است و مقداری دست به دست شده‌اند.»

این نماینده توضیح بیشتری درباره «دست به دست شدن» مرزبانان میرجاوه و گروه‌هایی که در این کار دخیل بوده‌اند نداد.

اظهارات وی در این زمینه در حالی بیان می‌شود که آبان‌ماه سال جاری، محمدنعیم امینی‌فرد، رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان گفته بود مرزبانان ربوده‌شده ایرانی به «منطقه‌ای در نزدیکی» مرز پاکستان و افغانستان منتقل شده‌اند و دولت مرکزی اسلام‌آباد «تسلطی به این مناطق ندارد.»

پیشتر هم اعلام شده بود که آنها «دور» از مرزهای ایران نگهداری می‌شوند.

به گزارش ایلنا، مرتضی صفاری نطنزی در پاسخ به این سوال که اگر محل نگهداری مرزبانان کشف شود، امکان انجام «عملیات مستشاری» از سوی ایران در خاک پاکستان برای آزادی آنها وجود دارد یا خیر نیز گفت که «اولویت ما این نیست که بخواهیم در داخل خاک کشوری عملیات مستشاری انجام دهیم.»

این نماینده اضافه کرد: «اگر دولت مستقر پاکستان خودش این کار را انجام بدهد به نفع ماست ولی اگر آنها این کار را نکردند و برای ما مشهود بشود که پاکستان نمی‌خواهد این کار را بکند آن‌ موقع باید تصمیم‌گیری کنیم.»

۱۸ دی‌ماه نیز حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری تسنیم گفته بود مذاکرات برای آزادی مرزبانان ربوده‌شده بین ایران و پاکستان ادامه دارد.

به گفته آقای فلاحت‌پیشه، وزیر خارجه ایران و دیگر مقام‌های دولتی در حال انجام «مذاکرات رسمی» با پاکستان هستند و کمیسیون امنیت ملی نیز چندین بار با سفارت پاکستان تماس گرفته‌ است.

با این حال جز تاکید بر ادامه مذاکرات، جزئیات بیشتری از روند آن مطرح نشده‌ است.

روابط عمومی نیروی زمینی سپاه پاسداران نیز در بیانیه اول آذرماه خود که از آزادی و بازگشت پنج تن از مرزبانان ربوده شده ایرانی خبر داده بود، اعلام کرده بود که آنها در پی «تلاش‌های به عمل آمده و رایزنی و تعامل با طرف پاکستانی» صورت گرفته و «تلاش و رایزنی» برای آزادی سایر مرزبانان نیز ادامه دارد.

در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به این که جمهوری اسلامی با چه گروه‌ یا گروه‌هایی در این زمینه رایزنی کرده، نشده بود.

قرارگاه قدس سپاه پاسداران پس از ربوده این ۱۲ مرزبان، در اطلاعیه‌ای رسمی «خیانت عامل یا عوامل نفوذی» را علت این حادثه معرفی کرد.

گروه جیش‌العدل که تاکنون بارها با مربانان ایران در این استان درگیر شده و تعدادی از آنها را گروگان گرفته یا به قتل رسانده است، خود را مدافع «اهل سنت» در استان سیستان و بلوچستان می‌داند.

منابع: ایلنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *