علی اکبر صالحی: انجام اقدامات اولیه برای طراحی سوخت مدرن ۲۰ درصد راکتور تهران

By | ۱۳۹۷-۱۰-۲۳

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که این سازمان «برای نخستین بار» «اقدامات اولیه» برای طراحی سوخت مدرن ۲۰ درصد برای استفاده در راکتور تهران را انجام داده است.

علی اکبر صالحی، روز یکشنبه ۲۳ دی، در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما خبر داد که این اقدامات آغاز شده است.

وی گفت که این سوخت با سوخت ۲۰ درصد قبلی متفاوت است و بهره‌وری راکتور را افزایش می‌دهد.

به گفته آقای صالحی، تامین سوخت و همچنین ساخت اتاق کنترل از «گلوگاه‌های اصلی» در ساخت راکتور است و طراحی راکتور برای ایران «کاری بسیار ممکن شده است».

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران توضیح بیشتری درباره مراحل «طراحی» و تولید این سوخت ۲۰ درصد و فاصله زمانی بین طراحی تا تولید نداده است.

آمریکا و اسرائیل و متحدان آنها در جامعه جهانی، نگران استفاده جمهوری اسلامی از اورانیوم با غلظت بالا برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای در پوشش یک برنامه صلح‌آمیز اتمی هستند. موضوعی که از سوی مقام‌های مسئول در ایران رد شده است.

جمهوری اسلامی تا پیش از برجام، اورانیوم را تا ۳.۵ درصد و در مقطعی تا درجات بالاتر از ۲۰ درصد غنی‌سازی می‌کرد اما بر اساس توافق اتمی وین میزان غنی‌سازی ایران تا ۱۵ سال آینده در سطح ۳.۶۷ درصد تعیین شده است.

ایران بر اساس توافق اتمی وین اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده برای راکتور تحقیقاتی تهران که مصارف پزشکی و کشاورزی دارد را از روسیه دریافت می‌کند.

در همین حال پیش از این سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته بود که درصورت عدم توافق ایران و اروپا برای ادامه برجام پس از خروج آمریکا،جمهوری اسلامی اورانیوم را تا ۲۰ درصد غنی‌سازی خواهد کرد.

آقای صالحی در شهریور ماه نیز خبر داده بود به دستور رهبر جمهوری اسلامی، یک سالن «بسیار پیشرفته» ساخت سانتریفوژهای مدرن «تجهیز و راه‌اندازی» شده و ایران با یک کشور اروپایی برای «استحکام» رآکتور تهران، «قرارداد بزرگی» بسته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین گفت که ایران در حال ساخت اکسیژن ۱۸، است.

وی اضافه کرد: «توانسته ایم این اکسیژن را با خلوص ۹۵ درصد در اراک تولید کنیم.
اگر مرحله هیدرولیز به پایان برسد می‌توانیم بگوییم در این زمینه خودکفا شده‌ایم و دیگر نیازی به واردات اکسیژن ۱۸ به نرخ هر کیلو ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار نیست».

سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حالی بیان شده که وی سال ۹۳ نیز گفته بود: «برای اولین بار موفق به تولید اکسیژن ۱۸ شدیم».

در فروردین ماه این سال واحد تولید اکسیژن ۱۸ ،در سایت خنداب اراک» راه‌اندازی شده بود.

به گفته آقای صالحی، این ایزوتوپ «جزو گرانترین ایزوتوپ‌های پایدار در جهان است و مصرف عمده آن در تجهیزات پزشکی جهت شناسایی تومورهای سرطانی است».

با استفاده ازخبرگزاری‌های صدا و سیما و ایرنا و رادیو فردا / ا.م / پ.پ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *