افزایش صادرات ایران همزمان با اوج‌گیری قیمت نفت

By | ۱۳۹۷-۱۱-۲۸

صادرات نفت ایران در ماه ژانویه و به‌خصوص فوریه سال جاری افزایش داشته است. از سویی قیمت نفت نیز روز جمعه ۲۶ آبان ماه به بالاترین میزان طی چند ماه گذشته رسید.

نشریه تخصصی «آرگوس» گزارش داده است، ایران صادرات نفت و میعانات گازی خود را طی نیمه اول ماه فوریه به ۱ میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه رسانده که نسبت به متوسط صادرات ماه ژانویه ۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

کره جنوبی و ژاپن واردات نفت ایران را طی دو ماه گذشته از سر گرفته‌اند.

آمریکا نوامبر سال گذشته به هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان شش ماه معافیت داد تا خرید نفت از ایران را به صورت محدود ادامه دهند. معلوم نیست آمریکا معافیت‌ها را تمدید خواهد کرد یا نه، اما به رغم معافیت‌ها، هنوز تایوان، ایتالیا و یونان خرید نفت ایران را از سر نگرفته‌اند.

برایان هوک، رئیس گروه اقدام ویژه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، اخیرا اعلام کرد که واشینگتن قصد تمدید معافیت‌ها را ندارد.

اگرچه صادرات ایران در ماه ژانویه و فوریه مقداری افزایش یافته، اما در مقایسه با صادرات بیش از ۲.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در دور مشابه پارسال کاهشی چشمگیر نشان می‌دهد.

در این میان رویترز گزارش داده است که کره جنوبی بعد از چهار ماه توقف، ژانویه سال جاری روزانه حدود ۶۴ هزار بشکه نفت و میعانات گازی از ایران وارد کرده است که نسبت به ژانویه سال گذشته ۷۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

هند، دیگر مشتری عمده نفت ایران نیز در ماه ژانویه ۲۷۰ هزار و ۸۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته افتی ۴۵ درصدی دارد.

کشورهای آسیایی که سال ۲۰۱۷ روزانه حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت از ایران می‌خریدند، در آخرین ماه سال ۲۰۱۸ خرید نفت ایران را به ۷۶۲ هزار بشکه کاهش دادند. ژاپن و کره جنوبی از سال جاری، دوباره خرید نفت از ایران را آغاز کرده‌اند.

ایران برای سال آینده خورشیدی صادرات روزانه ۱ میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی را پیش‌بینی کرده است.

افزایش صادرات نفت و میعانات گازی ایران در حالی است که جمعه ۲۶ آبان ماه قیمت نفت شاخص برنت از مرز ۶۶ دلار رد شد و به بالاترین رقم طی سال جاری میلادی رسید.

علت این امر، توقف تولید نفت عربستان از میدان السفانیه، بزرگترین میدان نفتی دریایی جهان، است که روزانه یک میلیون بشکه نفت تولید می‌کند.

رویترز جمعه از قول منابعی گزارش داد که تولید نفت این میدان از دو هفته گذشته متوقف شده و معلوم نیست چه هنگام به ظرفیت تولید کامل باز خواهد گشت.

ایران همراه با فروش نفت به مشتریان نفتی در چهارچوب تحریم‌های آمریکا، چندین ماه است که تلاش‌ها برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی جهت صادرات نفت و میعانات گازی را آغاز کرده است. بدین شکل که محموله‌های نفتی را در بورس عرضه می‌کند.

ایران می‌گوید تابستان سال جاری موفق شده یک میلیون بشکه نفت به بخش خصوصی بفروشد و این محموله به بازارهای دیگری که مشمول معافیت آمریکا نیستند، صادر شده است.

به غیر از آن محموله یک میلیون بشکه‌ای، ایران چندین برای عرضه نفت در بورس عاقدام کرد که هیچ مشتری برای آنها پیدا نشد. اواخر هفته گذشته شرکت ملی نفت ایران همچنین محموله یک میلیون بشکه‌ای میعانات گازی را وارد بورس کرد، اما آن هم بدون مشتری ماند.

منابع: نشریه آرگوس، خبرگزاری رویترز؛ د.خ/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *