سپاه: صید ترال کشتی‌های چینی در خلیج فارس مافیایی است

By | ۱۳۹۷-۱۱-۲۹

فرمانده نیروی دریایی سپاه می‌گوید صید ترال توسط کشتی‌های چینی غیرقانونی است وهم‌اکنون محموله سه فروند کشتی چینی توقیف شده. او گفت این کشتی‌ها گاه تا ۷۰ تن ماهی از گونه‌های مختلف صید می‌کنند و مافیایی پشت این نوع صید است.

سردار علیرضا تنگسیری با اشاره به کمبود ماهی در جاسک، بندرعباس و قشم می‌گوید: «نمی‌توان چشم‌ها را در برابر واقعیات بست و ما محکم در برابر کسانی که نان را از سفره صیادان سنتی ربوده‌اند، ایستاده‌ایم.»

فرمانده نیروی دریایی سپاه اشاره دارد به مجوز صید کشتی‌های چینی که بر اساس قراردادی که با دولت جمهوری اسلامی دارند، سال‌هاست به صید فله‌ای و بی‌رویه در سواحل خلیج فارس می‌پردازند و بنا بر گزارش‌های میدانی صیادان محلی را به فقر و تنگدستی کشانده‌اند.

تنگسیری از توقیف سه فروند کشتی چینی در بندر تجاری باهنر خبر داد و افزود که هم‌اکنون “در حال پیاده کردن ماهی‌های صیدشده هستیم”.

دویچه وله :

تاکنون اعتراضات مردمی نسبت به این موضوع به جایی نرسیده و به نظر می‌آید دولت جمهوری اسلامی بر اساس یک قرارداد، مجوز چنین صیدهایی را برای کشتی‌های چینی صادر کرده است اما مسئولان وزارت خارجه و دولت از افشای مضمون این قرارداد خودداری می‌کنند و تاکنون از دادن پاسخ صریح به پرسش‌ها در این زمینه خودداری کرده‌اند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه می‌گوید: «باورم شد مافیایی پشت ماجرای صید ترال و کشتی‌های چینی وجود دارد، این صید در کانتینرهای منجمد شده به خارج کشور می‌رود.»

او افزود: «ما مستنداتی در اختیار داریم و اگر نیاز باشد آنها را رو خواهیم کرد اما در حال حاضر نمی‌خواهیم به این مسئله ورود کنیم. اما می‌گوییم صیاد هم حقوقی دارد که باید حقش را از دریا بگیرد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، تنگسیری گفت: «هیچ کشتی صیادی اجازه صید ترال در آب‌های کمتر از ۱۲ مایل را ندارد و این نوع صید در خلیج فارس ممنوع است.»

صید ترال چیست؟

گوفه‌کشی یا ترالینگ نوعی روش ماهیگیری صنعتی است که در آن به وسیله کشیدن تور در آب توسط یک یا چند شناور، ماهیگیری فله‌ای صورت می‌گیرد. توری که برای این کار استفاده می‌شود “ترال” نام دارد.

این تورها برای کشیده شدن در آب‌های میان‌سطحی، عمیق و کف دریا استفاده می‌شود. این عمل باعث آشفتگی و برهم خوردن توازن در زندگی موجودات دریایی می‌گردد. اگر چه امروزصید به روش ترال به شدت در برخی از کشورها کنترل می‌شود، ولی این روش صید، مورد انتقاد و اعتراض شدید فعالان زیست‌محیطی و مردمان بومی است که از طریق صید سنتی امرار معاش می‌کنند.

به شیوه ترال تمام گونه‌های آبزی به صورت بی‌رویه و فله‌ای از کف دریا صید می‌شوند و آسیب‌های جدی به محیط زیست آبزیان وارد می‌شود

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره قاچاق در هرمزگان می‌افزاید: «درصورتی که تمامی درها به روی صیادان و بومیان منطقه مسدود شود، آنها مجبورند به قاچاق سوخت و مواد مخدر روی آورند.»

سردار تنگسیری گفت که صید ترال نه فقط برای کشتی‌های چینی، بلکه برای کشتی‌های ایرانی نیز ممنوع است و توقیف خواهند شد.

او افزود که کشتی‌های چینی «گاه تا ۷۰ تن ماهی از گونه‌های مختلف صید می‌کنند که این امر تخلف بوده و غیر مجاز است و باید از این کار جلوگیری بعمل آید».

چینی‌ها با جمهوری اسلامی قرارداد دارند

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در شهریورماه گذشته (۵ شهریور ۹۷) در برنامه تلویزیونی “حالا خورشید” به رضا رشیدپور، مجری برنامه گفته بود که بحث حضور کشتی‌های چینی در دریای عمان یک بحث تجاری است.

در این برنامه تلویزیونی وزیر خارجه ایران تاکید کرد: «در همه جای دنیا اجازه می‌دهند که در سواحل‌شان و آنجایی که خودشان نمی‌توانند استفاده کنند دیگران استفاده کنند. من تخصصی دراین حوزه ندارم اما این کار یک کار غیر مرسومی نیست. شما یک منابعی دارید، مثل نفت نیست، بلکه منابع زنده است و اگر از آن استفاده نشود نابود می‌شود یا باید دوباره تولید بشود. اگر شما نمی‌توانید از آن استفاده کنید قاعده‌اش این است به دیگران اجازه صید بدهید. خیلی‌ها این کار را می‌کنند.»

کشتی‌های صیادی چینی که وزیر خارجه ایران از آن صحبت کرد، کشتی‌های صنعتی هستند که بیشتر در شرق استان هرمزگان و در سمت چابهار با روش ترال صید می‌کنند.

شاپور کاکولکی، معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران به خبرگزاری کار ایران ایلنا گفته است که “حتی یک شناور چینی یا خارجی (اندونزی یا هر کشوری) در آب‌های جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد”.

رئیس سازمان شیلات ایران گفته است که این سازمان هیچ نوع قراردادی با سایر کشورها از جمله چین برای صید فانوس ماهیان ندارد و همه مجوزها برای شرکت‌های ایرانی صادر شده است.

برخلاف تکذیبیه شیلات، محمدعلی حسن‌زاده، معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی (۲۷مرداد ماه ) درباره فعالیت کشتی‌های صیادی چینی در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان گفته است: «چینی‌ها قراردادی در قالب اجاره بلندمدت با شیلات دارند.»

به گفته این مقام ایرانی، این کشتی‌ها از فناوری صید ماهی در عمق ۲۰۰ متری برخوردارند که این فناوری در میان شناورهای صیادی ایران وجود ندارد.

زیان‌های صید صنعتی ترال

مریم مطلبی، کارشناس ارشد محیط زیست دریا به پرسش دویچه‌وله در باره زیان‌های صید صنعتی ترال می‌گوید: «مشکلی که صید با کشتی‌های صنعتی می‌تواند ایجاد نماید و تفاوت آن با صید ماهیگیران محلی اشاره می‌کند: «ماهیگیران به طورکلی، برای مثال، در جزیره کیش دارای مجوز صید بوده که دارای محدودیت مکانی و فصلی می باشد و از دو نوع صید گرگور، (استفاده از تله‌های توری) و لانگ لاین (استفاده از قلاب) استفاده می‌کنند که میزان محدودتری نسبت صید صنعتی می‌توانند صید کنند که متناسب با مصرف جزیره می‌باشد و در محدوده بهره‌برداری پایدار از منابع دریایی است. ولی شناورهای صنعتی ظرفیت صید بسیاربالایی داشته و با روش‌های مختلفی از جمله روش ترال مقادیر زیادی از آبزیان را به‌صورت مخلوط و در هم صید می‌کنند، به مرجان‌های کف دریا آسیب جبران ناپذیری وارد می‌شود.»

این کارشناس می‌افزاید که میزان صید بطور عادی در جزیره کیش بالا نبوده و مطابق مصرف روزمره جزیره بوده است. اگر صیادان بنا به سودجویی‌های کوتاه مدت در عمق پایین‌تر از حد مجاز (در عمقی که ماهیان نوزاد و آبزیان تردد دارند) مشغول به صید شوند، خسارات و صدمات زیادی به محیط زیست و اقتصاد می‌رسانند.

به گفته خانم مطلبی، مناطق کم عمق‌تر دریا برای تخم‌گذاری ماهیان مناسب بوده و به علت وجود مرجان‌ها، در حکم نرسری و پناهگاه ماهیان می‌باشد.

در هر صورت صدور مجوز صید برای هر منطقه باید مبتنی بر مطالعات شناسایی گونه‌های مختلف، فصل زادآوری، جمعیت ماهی‌های منطقه باشد. و این مطالعات قبل از صدور مجوز بسیار ضروری است. در محیط‌های مرجانی مانند جزیره کیش به علت اینکه محل‌های مناسبی برای زاد و ولد و تکثیر ماهی‌ها هستند، این موضوع باید با دقت چند صد برابری انجام گیرد و صید ماهی در مناطق ساحلی بسیار محدود باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *