حسن روحانی در پیامی به رهبران اسلامی درباره ‘معامله قرن’ هشدار داد

By | ۱۳۹۸-۰۳-۱۰

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در پیامی به سران کشورهای اسلامی در مکه، درباره طرح دولت آمریکا برای حل مساله فلسطین، مشهور به “معامله قرن” هشدار داده و آن را یک “توطئه” با “ابعاد خطرناک منطقه‌ای” توصیف کرده است.

آقای روحانی از عربستان سعودی برای رعایت نکردن “آداب معمول” در دعوت از سران همه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی انتقاد کرده و گفته از اینکه نتوانسته در اجلاس مکه حاضر شود متاسف است.

کنفرانس سازمان همکاری اسلامی، نشست اتحادیه عرب و همچنین جلسه کشورهای عضو شورای همکاری‌ خلیج فارس به طور همزمان در عربستان سعودی برگزار شده‌اند و مقام‌های سعودی در این نشست‌ها به تندی از ایران انتقاد کرده‌اند.
بی بی سی:

مساله فلسطین هم یکی از موضوعات مطرح در این نشست‌ها بوده است. ملک سلمان، شاه عربستان، پنجشنبه شب گفت فلسطین برای آنها اولویت دارد و پایتختش هم باید بیت المقدس شرقی باشد.

با توجه به شکست بنیامین نتانیاهو در تشکیل دولت ائتلافی و برگزاری دوباره انتخابات در اسرائیل، عملی شدن طرح دولت دونالد ترامپ برای صلح فلسطین و اسرائیل با تردیدهای بسیاری در فضای سیاسی و رسانه‌ای اسرائیل مواجه است.

آقای ترامپ در حمایت از دولت اسرائیل اقدامات بی‌سابقه‌ای را انجام داده و از جمله سفارتش را از تل‌آویو به بیت المقدس منتقل کرده و حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخته است.

حسن روحانی در پیامش به سران کشورهای اسلامی در مکه با اشاره به این تحولات گفته است: “جای تاسف است که این اقدامات با واکنش مناسب از سوی دولت‌های اسلامی مواجه نشد، که اگر شده بود، آمریکا نمی‌توانست به راحتی طرح نابودی فلسطین را با عنوان ظاهرفریب معامله قرن مطرح کرده یا به جریان اندازد.”

رهبران فلسطینی می‌گویند با توجه به اینکه دونالد ترامپ و دولتش آشکارا از اسرائیل جانبداری می‌کنند، طرح صلحشان پیشاپیش مردود است.

محمود عباسحق نشر عکسAFP
Image captionرئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از حاضران در نشست سران اتحادیه عرب بود

پنجشنبه جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ و مشاور ارشد او، با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد.

سفر او به اسرائیل در حالی انجام شد که کاخ سفید می‌گوید جزئیات “معامله قرن” در هفته‌های آینده اعلام خواهد شد.

آقای کوشنر پیش از آن به مراکش و اردن هم سفر کرد.

او را طراح اصلی طرح “معامله قرن” می‌خوانند.

آقای کوشنر در سفرش به اسرائیل نقشه‌ای را به بنیامین نتانیاهو هدیه داد که از طرف دونالد ترامپ امضا شده بود. در این نقشه بلندی‌های جولان جزو اسرائیل محسوب شده و در کنار آن هم نوشته شده “خوب”.

نتانیاهوحق نشر عکسEPA
Image captionنقشه‌ای که ترامپ برای نتانیاهو فرستاده بلندی‌های جولان را جزو اسرائیل حساب کرده و کنارش نوشته “خوب”

جزئیات “معامله قرن” تاکنون منتشر نشده و مشخص نیست که دولت آمریکا چه طور می‌خواهد یکی از بحران‌های پیچیده و دیرپای بین‌المللی را چگونه حل کند.

این طرح، که اعلامش بارها به تعویق افتاده، ممکن است به دلیل انتخابات مجدد اسرائیل دوباره به تعویق بیفتد.