اتلاف انرژی در حوزه برق ایران، معادل ۲.۵ میلیارد کیلو گوشت قرمز

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۱

رضا اردکانیان، وزیر نیرو ایران، در اظهاراتی که خبرساز شد گفته است: «چینی‌ها با یک وعده غذا هم رفع گرسنگی می‌کنند … ما [ایرانی‌ها] بیشتر از متوسط کشورهای صنعتی و توسعه یافته غذا می‌خوریم».

معمولا در بحث مصرف مواد غذایی نخستین چیزی که به ذهن می‌رسد گوشت است که اولا در همه دنیا نسبتا گران است، ثانیا یکی از غذاهای اصلی مردم است وسوم اینکه در جهان سالانه ۳۳۰ میلیارد کیلو گوشت مصرف می‌شود.

چینی‌ها با سرانه مصرف سالانه ۶۰ کیلوگرم گوشت، تقریبا شش برابر ایرانی‌ها مصرف دارند و بر اساس آمارهای سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، چین سهمی ۲۸ درصدی در کل گوشت مصرفی جهان دارد.

متوسط مصرف گوشت در جهان نیز چهار برابر ایران است.
رادیو فردا:

در کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته نیز مصرف گوشت بیش از سه برابر ایران است.

شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در انتقاد از اظهارات آقای اردکانیان اشاره کردند که منشأ اصلی مشکلات فعلی جدال میان جمهوری اسلامی و دولت آمریکاست که وضعیت ناگوار و دشواری رابر ایرانیان تحمیل کرده اما همین مردمِ گرفتار مشکلات اقتصادی، به خاطر مصرف غذا سرزنش می‌شوند.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ایران که اردیبهشت ۱۳۹۸ منتشر شد، حدود ۲۳ تا ۴۰ درصد از جمعیت ایران در سال ۹۷ زیر خطر فقر بوده‌اند.

در بخشی از این گزارش آمده بود که سرانه مصرف گوشت فقرا در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۸۰ گرم در سال بوده است.

اکنون نگاهی بیندازیم به میزان اتلاف انرژی در بخش نیروگاههای برقی و شبکه توزیع آن که آقای اردکانیان رهبری این مجموعه را در دست دارد.

بنا بر آمارهای رسمی وزارت نیرو، راندمان نیروگاه‌های حرارتی ایران ۳۶.۵ درصد است که این رقم کمتر از نصف راندمان نیروگاههای پیشرفته حرارتی در جهان است. بدین ترتیب نیمی از سوخت مصرفی این نیروگاهها عملا به هدر می‌رود.

طی سال گذشته نیروگاههای حرارتی ایران بیش از ۶۷ میلیارد متر مکعب گاز، نزدیک ۶ میلیارد لیتر گازوئیل و ۳.۵ میلیارد لیتر نفت کوره مصرف کرده است.

در واقع نیمی از این میزان سوخت‌ها در مرحله تولید برق به‌خاطر راندمان پایین نیروگاههای ایران هدر شده است. با توجه به قیمت منطقه‌ای این سوخت‌ها، در واقع طی سال ۹۷ بیش از ۱۲ میلیارد دلار گاز و سوخت مایع در نیروگاه‌های ایران تلف شده است.

اگر این میزان پول میان مردم تقسیم می‌شد، سرانه دریافتی هر شهروند ایرانی ماهانه بیش از ۱۲ دلار بود و هر خانواده معمولی چهار نفره ایرانی با همین پول می‌توانست ماهی ۷ تا ۸ کیلو گوشت قرمز یا چندین برابر این میزان گوشت مرغ بخرد.

به عبارتی تنها ارزش سوختی که در نیروگاه‌های ایران به هدر داده می‌شود، سالانه معادل ۲ میلیارد کیلو گوشت قرمز است.

البته این تمام ماجرا نیست؛ میزان اتلاف برق در شبکه توزیع ایران نیز بالای ۱۱ درصد است. ایران سالانه ۳۱۱ تراوات ساعت برق تولید می‌کند و میزان هدرروی برق در شبکه بیش از ۳۴ تراوات ساعت است که ارزش آن در بازارهای منطقه‌ای حدود ۴ میلیارد دلار است.

با همین چهار میلیارد دلار نیز هر خانوار ایرانی می‌تواند ماهانه بیش از ۲ کیلو گوشت قرمز خریده و مصرف کند.