پومپئو: ایران به نفتکش‌ها حمله کرده، اما ما جنگ نمی‌خواهیم

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۷

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا گفته است اگرچه از نظر این کشور، “بدون تردید” ایران در حمله به نفتکش‌ها دست داشته، اما کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست.

آقای پومپئو در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، “هر کاری انجام می‌دهد تا از وقوع جنگ جلوگیری کند.”

وزیر خارجه آمریکا گفت: “ما جنگ نمی‌خواهیم.”

وی در عین حال افزود که آمریکا، عبور و مرور آزادانه از آبراه‌های مهم را تضمین می‌کند.

برخی مقام‌های ایران پیشتر تهدید کرده‌اند که در صورت افزایش فشارها، تنگه هرمز را خواهد بست.

وزیر خارجه آمریکا گفت که کشورش برای باز نگاه داشتن آبراه‌ها، به هر کاری که نیاز باشد،”دیپلماتیک یا اقدامات دیگر” دست خواهد زد.

پومپئو گفت که قصد ندارد درباره گام‌های بعدی که آمریکا احتمال اتخاذ خواهد کرد، بحث کند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: “هدف ما، عدم دستیابی ایران به سلاح ‌هسته‌ای است.”

آقای پومپئو در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا نیرو و تجهیزات نظامی بیشتری به منطقه خواهد فرستاد گفت: “دیروز تماس‌های تلفنی زیادی با همکارانم در سراسر جهان داشتم. من اطمینان دارم که شرکایی خواهیم داشت که این تهدید را درک می‌کنند.”

اظهارات مقامات بریتانیا

توبیاس ال‌وود

همزمان در تحولی دیگر در ارتباط با تحولات در منطقه، توبیاس ال‌وود، معاون وزیر دفاع بریتانیا، در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی اسکای با اشاره به داشتن منافع و متحدان در منطقه خلیج فارس، تاکید کرد که ایران بدون شک می‌داند که بریتانیا در دفاع از منافعش در این منطقه ثابت قدم است.

آقای ال‌وود گفت که بریتانیا شناخت کاملی از خاورمیانه دارد و با کشورهای متعددی نیز متحد است و از منافع و دارایی‌هایش در خاورمیانه محافظت خواهد کرد.

پیشتر جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا نیز در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی از ایران خواسته تا فعالیت‌های به گفته او “بی‌ثبات‌کننده” را متوقف کند.

آقای هانت امروز نیز مجددا تاکید کرد که بریتانیا “تقریبا مطمئن” است که ایران در حملات صورت گرفته علیه دو نفتکش دست داشته است.

وی ضمن ابراز آمادگی این کشور برای مشارکت در هرگونه تحقیقاتی برای کشف جزئیات حملات روز گذشته به دو نفتکش در دریای عمان گفته است: “دلیلی وجود ندارد که در ارزیابی آمریکا در مورد دست داشتن جمهوری اسلامی ایران در این حملات تردید کنیم.”

وزیر خارجه بریتانیا به رادیو بی‌بی‌سی گفت: “ما تحقیقات مستقل خود را در این مورد انجام می‌دهیم. اما دلیلی وجود ندارد که نتیجه‌گیری آمریکا در مورد این حادثه را باور نکنیم؛ غریزه سیاسی ما حکم می‌کند که ارزیابی نزدیک‌ترین متحد خودمان را باور کنیم.”

وزارت خارجه بریتانیا نیز روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بنابر برآوردهای خود “تقریبا مطمئن” است سپاه پاسداران در حمله روز پنجشنبه به دو نفتکش در دریای عمان نقش داشته است.

این بیانیه می‌گوید حمله به نفتکش‌ها از طرف ایران اقدامی است که اخیرا سابقه داشته است.

وزارت خارجه بریتانیا مسئولیت انفجار چهار نفتکش اماراتی را هم به ایران نسبت داده است.

روز پنج شنبه ۱۳ ژوئن/ ۲۳ خرداد دو نفتکش در نزدیکی آب‌های ایران در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند.

این دومین بار ظرف یک ماه گذشته است که نفتکش‌ها در این منطقه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند. در جریان آتش‌سوزی‌های روز ۱۲ مه که در نزدیکی بندر فجیره (متعلق به امارات متحده عربی) رخ داد هم آمریکا، ایران را مسئول “خرابکاری” نامید. ایران آن اتهام را هم رد کرده بود.
بی بی سی: