با دلار جهانگیری، ۲۱ میلیارد دلار هدر رفت

By | ۱۳۹۸-۰۵-۲۳

تابستان گذشته که سقوط ارزش ریال آغاز شد، اسحاق جهانگیری ناگهان در تلویزیون اعلام کرد به زودی دلار به ارزش چهارهزار تومان عرضه می شد؛ ادعایی که هرگز عملی نشد و در مقطعی حتی ارزش هر دلار به بیست هزار تومان رسید.

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ملاها با انتقاد از تصمیم جهانگیری مبنی بر اعلام نرخ 4200 تومان برای ارز،گفت: این تصمیم باعث شد طی ۴ ماه، 21 میلیارد دلار ارز از ذخایر ارزی کشور حیف و میل شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی، با انتقاد از تصمیم جهانگیری در فروردین ماه 97 مبنی بر اعلام نرخ 4200 تومان برای ارز،گفت این تصمیم باعث شد طی 4 ماه، 21 میلیارد دلار ارز از ذخایر ارزی کشور حیف و میل شود. بررسی های انجام شده نشان می دهد در سال 96 تعدادی شرکت ثبت شده و در سال 97 با هجوم به بانک مرکزی متقاضی دریافت ارز 4200 تومانی حتی برای سفرهای تفریحی شده اند.

این نماینده مجلس در توضیح محل مصارف ارزهای دریافتی توسط این شرکت ها، افزود: برخی ارزها را از کشور خارج کردند، برخی آن را در بازار آزاد فروختند و برخی دیگر کالاهای غیرمرتبط با ارز دریافتی وارد کردند. البته الان پرونده هایی که در دادگاه ها بررسی می شود، مربوط به همین دریافت کنندگان ارز است.

وی ادامه داد: جدیدا رئیس جمهور بخشنامه ای صادر کرده است تا مصارف ارزهایی که به شرکت ها داده شده، مشخص شود.اما در این زمینه یک نفر باید مسئولیت حیف و میل کردن این 21 میلیارد دلار را بر عهده بگیرد.