پنج اسرائیلی در قزاقستان؛ بازهم باید ببازیم؟

By | ۱۳۹۸-۰۶-۱۸

پنج کشتی‌گیر ایرانی در رقابت‌‌های جهانی قزاقستان درخطر هم قرعه شدن با کشتی‌گیرهای اسرائیلی هستند. این یعنی ضریب احتمال حذف‌های تعمدی و مصدومیت‌های احتمالی کشتی‌گیرهای ایرانی بالاتر از قبل خواهد رفت.

رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی جهانی قزاقستان از ۲۸ تا ۳۱ شهریور در شهر «نورسلطان» این کشور برگزار می‌شود. طبق اعلام اتحادیه جهانی کشتی، این مهم‌‌ترین رویداد برای کشتی‌گیران در راه انتخابی المپیک ۲۰۲۰ خواهد بود. اتحادیه جهانی کشتی البته سازوکار انتخاب کشتی‌گیرهایی را که در این رقابت‌ها موفق به کسب مدال و سهمیه المپیک نشوند هم اعلام کرده است. اما ادامه راه برای حذف‌شده‌ها چندان ساده نخواهد بود.

حضور۵ کشتی‌گیر اسرائیلی، برای کشوری که ورزشکارانش را طی چهار دهه اخیر از رقابت با ورزشکاران این کشور منع کرده است، دیگر فقط به معنی حذف، از دست دادن مدال یا کسب نکردن سهمیه المپیک نخواهد بود.

«رسول خادم» فروردین ۱۳۹۸ در نامه‌ای سرگشاده خطاب به شورای امنیت ملی کشور نوشت: «مطمئن هستم که در جریان مسئله افزایش محرومیت‌های قهرمانان ملی کشتی، در مواجهه با نمایندگان رژیم صهیونیستی هستید. موضوعی که فراتر از محرومیت قهرمانان ملی این رشته، که پرچم‌دار کسب افتخار و آبروی ملی در میادین بزرگ المپیک و جهانی برای کشور بوده و هستند، کشتی کشور را نیز با خطر تعلیق مواجه ساخته است.»

او به شورای امنیت ملی کشور اخطار داد که در جلسات مکرر با «نناد لالوویچ» رییس اتحادیه جهانی کشتی متوجه شده است که اصرار به مبارزه نکردن ورزشکاران ایرانی با حریفان اسرائیلی، نه‌تنها کشتی ایران که کلیت ورزش ایران را درخطر تعلیق قرار خواهد داد.

رسول خادم هم‌چنین همراه با تعدادی از کشتی‌گیرهای پیشکسوت ایران نامه‌ای خطاب به آیت‌الله «علی خامنه‌ای» نوشت و در آن از رهبر جمهوری اسلامی خواست تا به منع مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی پایان دهد. اما رهبر جمهوری اسلامی روز پنجم مهر۱۳۹۷ در سخنرانی خود نسبت به این درخواست واکنش نشان داد و گفت: «مقابل تهدید به اینکه اگر فلان مسابقه را ندهید یا کاری را انجام ندهید، فلان فدراسیون از شما ناراضی می‌شود، نباید تسلیم تهدیدها و هنجارهای غلط و تحمیلی شوید.»

حساسیت‌های اتحادیه جهانی کشتی و کمیته بین‌المللی المپیک از زمانی روی ورزشکاران ایرانی بالا رفت که آذر۱۳۹۶«علی‌رضا کریمی»، کشتی‌گیر ایران در رقابت‌های امیدهای جهان مجبور شد به دستور مربیانش که از کنار زمین فریاد می‌زدند «باید ببازی» تن دهد. او در صورت پیروزی باید با «یوری کلاشنیکوف» اسرائیلی مواجه می‌شد.

همین یوری کلاشنیکوف، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کابوس کاروان کشتی ایران خواهد بود. او با «حسن یزدانی» نابغه کشتی ‌آزاد کشورمان در وزن ۸۶ کیلوگرم قرارگرفته است.

حسن یزدانی را قهرمان بلامنازع کشتی جهان می‌دانند. یک قهرمانی المپیک، سه قهرمانی جام جهانی کشتی، یک قهرمانی، یک نایب‌قهرمانی و یک برنز رقابت‌های کشتی جهان، قهرمانی بازی‌های آسیایی، قهرمانی بازی‌های کشورهای اسلامی، قهرمانی جوانان جهان و جوانان آسیا از او یک چهره خوفناک برای تمام رقبایش ساخته است.

او بدون تردید مسلم‌ترین بخت ایران برای کسب مدال طلای المپیک ۲۰۲۰ توکیو خواهد بود. اما حضور کلاشنیکوف اسرائیلی در این دوره از رقابت‌ها می‌تواند باعث هم‌آغوشی دوباره سیاست و ورزش ایران و حذف ناگهانی حسن یزدانی و حتی از دست دادن سهمیه المپیک (در بدبینانه‌ترین حالت ممکن) شود.

یک طلایی دیگر ما هم باید از سایه یک اسرائیلی در گروهش بترسد. «سعید عبدولی» در ۸۲ کیلوگرم فرنگی جهان، تمامی مدال‌های طلای جهان را دارد و فقط در حسرت طلای المپیک است. او اما در همین وزن «ایگور پتریشین» اسرائیلی را می‌بیند که در قد و قواره‌های مبارزه با سعید نیست. سابقه ایگور تپریشین را که مرور کنیم، متوجه می‌شویم که اگر سعید عبدولی با این کشتی‌گیر اسرائیلی، ده بار مبارزه کنند حتی یک‌بار هم‌دست پتریشین بالا نخواهد رفت. اما ممکن است همان هم‌آغوشی تکراری سیاست و ورزش، سعید عبدولی را حتی از المپیک دور نگه‌ دارد.

«بهمن تیموری» متولد سال ۱۳۷۳ و یکی از جوان‌ترین کشتی‌گیرهای ایران در رقابت‌های جهانی قزاقستان خواهد بود. او در وزن ۷۹ کیلوگرم کشتی آزاد، یک مدال طلا و یک مدال برنز آسیایی را به دست آورده و حالا باید در رقابت‌های قزاقستان در وزنی مبارزه کند که «هانوک راچامین» اسرائیلی هم در آن حضور دارد. احتمال برخورد تیموری و این اسرائیلی در مراحل اول بسیار بالاست. یعنی کار مربیان ایران برای فرمان «باید ببازی» کنار زمین سخت خواهد شد.

در وزن ۷۷ کیلوگرم فرنگی یک بخت مسلم مدال طلا و کسب سهمیه المپیک داریم. «محمدعلی گرایی» قهرمان دو دوره جام باشگاه‌های جهان، قهرمان کشورهای اسلامی، قهرمان‌بازی‌های آسیایی، دارنده مدال برنز رقابت‌های جهانی فرانسه نایب‌قهرمان دو دوره کشتی قهرمانی آسیا حالا برای رسیدن به توکیو باید از کنار سایه «رومن ژرنوفتسکی» اسرائیلی عبور کند. درصورتی‌که گرایی با این اسرائیلی هم قرعه نشود یا در مراحل بعد به هم نخورند شانس رسیدن او به ژاپن و المپیک بسیار بالا خواهد بود.

اما «رضا اطری» کشتی‌گیر وزن ۵۷ کیلوگرم آزاد ایران در رقابت‌های قزاقستان در صورت هم‌ قرعه نشدن با «دنیل پوپوف» اسرائیلی بسیار بالا خواهد بود. اطری یک طلا و یک برنز قهرمانی آسیا و یک مدال برنز بازی‌های آسیایی را دارد و سال گذشته هم «بخبایار اردنبات» دارنده مدال برنز جهان و طلای بازی‌های آسیایی از مغولستان را شش بر صفر شکست داد. می‌گویند در اوج آمادگی است، اما حضور دنیل پوپوف اسرائیلی می‌تواند در وزن او نگران‌کننده باشد.

اسرائیل تلاش کرده در تمامی اوزانی که ایران شانس مدال و کسب سهمیه دارد، یک نماینده داشته باشد.

با توجه به اتفاقاتی که طی هفته‌های اخیر برای «سعید مولایی» رخ داد و او به‌صورت رسمی اعلام کرد که مقامات وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک ایران به او دستور داده بودند در رقابت‌های جهانی جودو ببازد و با حریف اسرائیلی‌اش مواجه نشود، حساسیت‌های کمیته بین‌المللی المپیک روی ایران هم افزایش یافته است.
پیام یونسی‌پور – ایران وایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *