گزارش سالانه عفو بین‌الملل: بازداشت دست‌کم ۲۴۰ مدافع حقوق بشر در ایران در ۲۰۱۹

By | ۱۳۹۸-۱۱-۲۹

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود که در روز سه‌شنبه، ۲۹ بهمن‌ماه، منتشر کرد با انتقاد از «وضعیت حقوق بشر در ایران» اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹، حداقل ۲۴۰ نفر از مدافعان حقوق بشر در کشور بازداشت شده‌اند.

این افراد در حوزه‌های زنان، محیط‌ زیست، اقلیت‌ها، کارگران و… فعالیت می‌کنند و به شکل «خودسرانه» بازداشت شده‌اند.

در این گزارش از تداوم بازداشت فعالان حقوق بشر، تبعیض علیه زنان، فشار بر اقلیت‌های دینی، اعمال شکنجه در زندان، اعدام کودکان در ایران به عنوان نمونه‌های مهم نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی یاد شده است.

در این گزارش همچنین با اشاره به اعتراض‌های گسترده در آبان‌ماه ۹۸ آمده است که در این اعتراض بر اساس گزارش «منابع موثق»، بیش از ۳۰۰ نفر از جمله تعدادی کودک کشته شدند و هزاران نفر نیز بازداشت و «بسیاری قهرا ناپدید شدند».

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، در جریان اعتراض‌های آبان، بازداشت‌شدگان در معرض رفتارهای غیرانسانی و شکنجه قرار گرفته‌اند.

این سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر همچنین به گزارش‌هایی اشاره کرده است که می‌گویند: «چندین نفر از کسانی که در جریان اعتراضات آبان‌ماه دستگیر شده بودند، در زندان درگذشته‌اند.»

در این اعتراض‌ها بر اساس آخرین بررسی‌های رادیو فردا حداقل هشت هزار نفر بازداشت شده‌اند و مشخص نیست چه تعداد از این افراد آزاد شده‌اند.

مقام‌های حکومت کماکان از اعلام تعداد کشته‌شدگان خودداری می‌کنند.

اعلام آمار بیش از ۳۰۰ کشته در اعتراضات اخیر توسط این سازمان حقوق بشری در حالی است که خبرگزاری رویترز در گزارشی تعداد کشته‌شدگان اعم از معترضان و ماموران را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

سرکوب تجمعات، بازداشت و سرکوب زنانی که علیه قوانین حجاب اجباری مبارزه می‌کنند، بازداشت روزنامه‌نگاران، بازداشت فعالان شبکه‌های اجتماعی، قطع کامل اینترنت در جریان اعتراض‌های آبان و فیلترینگ گسترده از جمله مواردی است که در گزارش سازمان عفو بین‌الملل به آن اشاره شده است.

این سازمان همچنین با اشاره به تداوم پنهان‌کاری جمهوری اسلامی درباره سرنوشت و محل دفن چند هزار مخالف و دگراندیش سیاسی در دهه ۶۰، این رفتار را مصداق جنایت علیه بشریت توصیف کرده است.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *