گزارش بانک مرکزی حکومت اسلامی: رکود سنگین بازار، کاهش قیمت و رشد اجاره بهای مسکن در تهران  

By | ۱۳۹۹-۰۲-۰۸

بانک مرکزی حکومت اسلامی با انتشار گزارشی از رکود کم سابقه بازار مسکن، کاهش قیمت آپارتمان‌های مسکونی و رشد اجاره بها در شهر تهران خبر داد.

مطابق گزارش «تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۳۹۹» که توسط اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی ایران منتشر شده، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران با کاهش ۸۷.۸ درصدی نسبت به اسفند گذشته از ده هزار و ۲۱۴ واحد به هزار و ۲۴۳ واحد سقوط کرده است. تعداد معاملات بازار مسکن تهران در مقایسه با فروردین سال ۱۳۹۸ نیز ۶۳.۷ درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که تعداد معاملات بازار مسکن تهران در فروردین ماه سال گذشته خورشیدی نیز نسبت به فروردین سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۲ درصد کاهش یافته و به سه هزار و ۴۲۳ واحد رسیده بود چرا که مطابق گزارش بانک مرکزی ایران، متوسط تعداد معاملات واحدهای مسکونی در تهران طی فروردین ماه سال‌های ۹۵ تا ۹۷ افزون‌تر از ۵ هزار مورد بوده است.

گزارش بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که همزمان با تشدید رکود بازار مسکن تهران در فروردین ماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران به ۱۵.۳ میلیون تومان رسیده که با وجود رشد ۳۵.۷ درصدی نسبت به فروردین سال گذشته خورشیدی، در مقایسه با اسفند پیش ۲.۱ درصد کاهش یافته است.

مطابق این گزارش، در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۳۱.۳ میلیون تومان در منطقه یک و کمترین آن با ۷.۴ میلیون تومان در منطقه ۱۸ ثبت شده است. همچنین منطقه ۵ شهرداری تهران با سهم ۱۵.۵ درصدی از معاملات فروردین ماه بازار مسکن، پررونق‌ترین منطقه تهران بوده است.

بر پایه گزارش بانک مرکزی ایران، واحدهای مسکونی با ارزش ۴۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان با اختصاص ۱۰.۳ درصد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده در فروردین ماه را به خوداختصاص داده‌اند و در مجموع در این ماه، حدود ۵۱.۶ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۱.۲ میلیارد تومانی تعلق داشته است.

همچنین از مجموع ۱۲۴۳ واحد مسکونی معامله شده در تهران، واحدهای ۱ تا ۵ سال ۴۱.۵ درصد معاملات بازار را در اختیار داشته‌اند و بالاترین سهم از معاملات انجام شده نیز با ۱۲.۶ درصد به واحدهای مسکونی با زیربنای ۶۰ تا ۷۰ مترمربع اختصاص یافته است.

بانک مرکزی حکومت اسلامی در پایان این گزارش خاطر نشان کرده که با وجود رکود معاملات مسکن، شاخص اجاره مسکن در شهر تهران و در کل مناطق شهری ایران طی فروردین گذشته به ترتیب ۲۸.۷ و ۳۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل، افزایش یافته است.
یورونیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *