کرونا در ایران؛ دور باطل فقر و تشدید خطر ابتلا

By | ۱۳۹۹-۰۵-۲۳

از دور باطل فقر و کرونا سخن می‌رود. بحران‌ اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا به فقر و بیکاری در جامعه ایران دامن زده است. فقر و بیکاری نیز امکان تهیه ماسک، مواد بهداشتی و تن دادن به الزام قرنطینه را از بین می‌برد.

شمار کسانی که در ایران تحت پوشش بیمه نیستند، بسیار زیاد است. از آن جمله است کارگران روزمزد و دست‌فروشان. همین موضوع باعث آن شده است که فشار مالی ناشی از شیوع کرونا بر این بخش از جامعه بیش از سایر بخش‌ها باشد.

مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد خمینی است. خبرنگار خبرگزاری کار ایران “ایلنا”  روز پنجشنبه ۲۳ مرداد (۱۳ اوت) گفت‌وگویی با او درباره ضرورت کمک به دستفروشان و کارگران آسیب دیده از کرونا داشته است.

خبرنگار “ایلنا”  در این گفت‌وگو اعلام کرده است که ۵۰۰ هزار خانوار در ایران “شناسایی” شده‌اند که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند. ایلنا از رئیس کمیته امداد خمینی می‌پرسد که برای کمک به چنین خانوارهایی چه اقداماتی در نظر گرفته شده است.

بختیاری در پاسخ می‌گوید: “بسته غذایی”. به ادعای او سه و نیم میلیون بسته غذایی توسط سپاه، بسیج و دیگر نهادهای جمهوری اسلامی توزیع شده است.

بختیاری در ادامه گفته است: «تا جایی که در جریان هستم، دولت به حدود سه میلیون نفر نیز وام قرض الحسنه پرداخت کرده است.»

رئیس کمیته امداد خمینی به کسانی اشاره می‌کند که به‌رغم آسیب دیدن از ویروس کرونا تحت پوشش کمیته امداد نبوده و «راضی نیستند تحت پوشش کمیته قرار بگیرند.»

رئیس کمیتد امداد خمینی گفته است: «امیدواریم دوباره به این افراد کمک شود. همچنین امیدواریم زمینه کار این افراد دوباره فراهم شود.»

دور باطل

این در حالی است که مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی بر این باور است فقر و بیکاری باعث آن می‌شود که مردم و اقشار محروم جامعه امکان تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده را نداشته و نتوانند اصول بهداشتی ضروری برای مقابله با ویروس کرونا را رعایت کنند.

اقلیما حمایت از مردم جامعه و مراقبت از سلامتی شهروندان را در شمار وظایف مسئولان حکومتی می‌داند. او گفته است: «رعایت اصول پزشکی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا باید با حمایت‌های اقتصادی از نیازمندان، اقشار آسیب‌پذیر و کارگران روزمزد همراه باشد.»

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی درباره محدود بودن امکانات اقشار محروم برای مقابله با ویروس کرونا گفته است: «در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت‌ها خرید اقلام ضروری بهداشتی همچون ماسک و الکل برای اقشار محروم جامعه دشوار است.»

به باور او، بحران کرونا باعث فقر بیشتر برخی از اقشار جامعه و از جمله کارگران روزمزد و دستفروشان شده و فقر این اقشار امکان مقابله با ویروس کرونا را کاهش داده است.

او تصریح کرده است: «به عنوان مثال یک کارگر روزمزد یا دست‌فروش به طور حتمی نمی‌تواند قرنطینه خانگی را رعایت کند. تعطیلی برخی کسب‌و کارها و رستوران‌ها نیز باید با پرداخت غرامت همراه باشد.»
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *