جمهوری اسلامی: اگر اسدالله اسدی را آزاد نکنید؛ پروفسور جلالی را اعدام می کنیم

By | ۱۳۹۹-۰۹-۰۶

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل امروز جامعۀ جهانی را به نجات پروفسور احمدرضا جلالی از خطر اعدام فراخواندند. سازمان عفو بین الملل نیز خواهان توقف فوری اجرای حکم اعدام این زندانی دو تابعیتی محکوم به اعدام در زندان اوین شد.

احمدرضا جلالی اردیبهشت سال ۹۵ هنگامی که برای شرکت در یک کنفرانس علمی از سوئد به ایران سفر کرده بود، به اتهام «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» بازداشت شد.

همسر پروفسور جلالی در گفتگو با رادیو فردا اظهار امیدواری کرد که همسرش قربانی روابط میان حکومت ایران و اروپا نشود.

به گفته وی، وزیر خارجه سوئد گفته این کشور و اتحادیه اروپا به هیچ وجه اعدام این محقق ایرانی-سوئدی را نخواهند پذیرفت.

همسر احمدرضا جلالی همچنین به دویچه‌وله آلمان گفت او تنها یک قربانی است و هیچ مدرک محکمه‌پسندی علیه همسرش وجود ندارد.

در این میان یک خبرنگار آزاد گفته که جمهوری اسلامی حدود دو سال پیش پیشنهاد معاوضه پروفسور جلالی با اسدالله اسدی را داده بود.

اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی است که به اتهام طراحی عملیات بمبگذاری در میتینگ مجاهدین خلق در پاریس هم اکنون در بلژیک زندانی است.

کامبیز غفوری، خبرنگار آزاد می گوید: در پی بازداشت اسدی، از دو منبع شنیدم که جمهوری اسلامی طرح معاوضه اسدی را در برابر احمدرضا جلالی پیشنهاد کرده است.

وی به دویچه‌وله گفته که اوایل سال ۲۰۱۹ در حاشیه یکی از نشست‌های اتحادیه اروپا از دو دیپلمات شنیده که جمهوری اسلامی پیشنهاد معاوضه اسدی با جلالی را داده اما نه سوئد و نه بلژیک این پیشنهاد را قبول نکرده‌اند.

در همین حال سازمان عفو بین الملل با انتشار اطلاعیه مطبوعاتی خواهان توقف فوری اجرای حکم اعدام این محقق ایرانی شد و اعلام کرد از اعضای جامعه جهانی می‌خواهیم پیش از آن که دیر شود وارد عمل شوند و برای نجات جان احمدرضا، از جمله از طریق سفارتخانه‌های خود در تهران‌، اقدام کنند”.

پیش تر گزارش شده بود که پروفسور احمدرضا جلالی، پژوهشگر دو تابعیتی محکوم به اعدام در زندان اوین، روز سه‌شنبه ۴ آذرماه، طی یک تماس تلفنی با خانواده، از انتقال خود به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام خبر داده است.

وی هم‌اکنون در یکی از سلول‌های انفرادی قرنطینه بند ۲۰۹ زندان اوین بسر می‌برد. وکیل مدافع آقای جلالی در گفت‌وگو با هرانا ضمن ابراز نگرانی نسبت به احتمال اجرای حکم اعدام موکل خود اظهار داشت که امیدوار است تلاش نهادهای حقوق بشری و دولت سوئد بتواند تاثیری بر جلوگیری از اجرای این حکم داشته باشد.

ویدا مهران نیا، همسر آقای جلالی نیز ضمن تایید این خبر در این خصوص به هرانا گفت: “او امروز در تماسی تلفنی اطلاع داد که برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده و ممکن است آخرین مکالمه ما باشد.»

احمدرضا جلالی، استاد دانشگاه که در اردیبهشت ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران به ایران سفر کرده بود، توسط نیروهای امنیتی به اتهام “محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل” بازداشت شد.

عفو بین‌الملل می‌گوید، محکومیت او بر اساس اقرارهایی بنا شده که زیر تهدید و شکنجه به دست آمده است.

احمدرضا جلالی پس از پایان تحصیلات در رشته پزشکی در ایران در مرکز حوادث طبیعی فعالیت داشت. او در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸) برای ادامه تحصیل به سوئد مهاجرت کرد و در آنجا در این رشته موفق به اخذ مدرک دکترا شد. وی فوق دکترای خود را در رشته پزشکی بحران در دانشگاه پیه‌مونتو ایتالیا گذراند و پس از آن به همراه همسر و دو فرزند خود ساکن سوئد شد.

وزیر امور خارجه سوئد در تویئتی از گفت‌وگوی خود با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی خبر داده و گفت که سوئد در تلاش است تا از اجرای حکم اعدام آقای جلالی جلوگیری کند.

این پژوهشگر ایرانی تاکنون سه بار در زندان دست به اعتصاب غذا زده و در نتیجۀ شکنجه های سخت ناگزیر از اعتراف به اعمال ناکرده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *