خبرگزاری فرانسه : غرب نمی‌داند با دیپلماسی گروگانگیری ایران چه بکند؟

By | ۱۳۹۹-۰۹-۲۶

به گزارش خبرگزاری فرانسه دولت های غربی بیش از پیش از سیاست گروگانگیری جمهوری اسلامی که به یکی از ارکان سیاست خارجی این کشور بدل شده به عنوان معضلی بزرگ یاد می کنند و می پرسند : چگونه می‌توان اتباع خارجی را که خودسرانه و بر اساس اتهامات واهی در ایران دستگیر و زندانی‌ می‌شوند آزاد کرد و در عین حال تسلیم حکومت ایران و دیپلماسی آن که بر گروگانگیری استوار است، نشد؟

خبرگزاری فرانسه به نقل از فعالان حقوق بشر می‌نویسد که دستگیری اتباع خارجی و ایرانیان دو تابعیتی توسط رژیم اسلامی ایران بر پایۀ اتهامات بی اساس طی سال‌های اخیر گسترش یافته و هدف حکومت اسلامی از این دستگیری‌ها و اتهامات ساختگی واداشتن دولت‌های غربی به مبادلۀ زندانی یا در واقع آزاد کردن ایرانیانی است که به دلیل مشارکت در جرایم و جنایات دولتی حکومت ایران در غرب دستگیر و زندانی شده‌اند.

آزادی شهروند آمریکایی “شییو وانگ” در دسامبر  ٢٠١٩ یا پژوهشگر فرانسوی رولان مارشال در مارس ٢٠٢٠ که در ازای آزادی زندانیان وابسته به حکومت اسلامی ایران در خارج به دست آمد، از جمله آخرین نمونه های مبادلۀ زندانی میان جمهوری اسلامی و کشورهای غربی بوده اند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه به نقل از فعالان حقوق بشر افزوده است که ادامۀ این اقدام‌ها و معاملات می تواند نتیجۀ معکوس به بار آورد، یعنی جمهوری اسلامی را به گروگانگیری بیشتر اتباع خارجی یا ایرانیان دو تابعیتی جهت دستیابی به اهداف خود تشویق کند.

از مصادیق این رویه سخنان اخیر وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی، محمد جواد ظریف، است که صریحاً در نشست بین‌المللی دربارۀ مدیترانه گفت که جمهوری اسلامی ایران “آمادۀ تبادل زندانیان است و اگر ایرانیان زندانی در خارج آزاد شوند، تهران نیز حاضر است اتباع خارجی زندانی در ایران را متقابلاً آزاد کند و حاضر است این مبادله را فردا یا همین امروز انجام بدهد.”

برخی از فرماندهان سپاه پاسداران از جمله محسن رضایی از این نیز فراتر رفته و صریحاً گفته‌اند که با گروگانگیری اتباع خارجی و طلب باج‌های کلان در ازای آزادی آنان می‌توان بخشی از کسری بودجه یا حتی منابع بودجۀ کشور را تأمین کرد.

رؤیا برومند از بنیانگذاران “بنیاد برومند” از این سیاست جمهوری اسلامی به عنوان معضلی بزرگ یاد کرده و افزوده است که تنها گزینۀ ممکن برای مقابله با آن این است که به اتباع خارجی و ایرانیان دو تابعیتی توصیه شود که از سفر کردن به جمهوری اسلامی ایران پرهیز کنند.

در این حال، وزارت امور خارجۀ سوئد دیروز سه شنبه پانزدهم دسامبر اعلام کرد که مقامات ایران با ارایۀ خدمات کنسولی به “حبیب چعب” (معروف به “حبیب اسیود”) مخالفت کرده اند که در اکتبر گذشته در استانبول توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران ربوده و مخفیانه به ایران منتقل شد.

مسعود مصاحب یکی دیگر از ایرانیان دوتابعیتی ساکن اتریش که به اتهام جاسوسی برای اسرائیل و آلمان در اوین زندانی است به گفتۀ خانواده اش در زندان به ویروس کرونا مبتلا شده و مقامات جمهوری اسلامی با انجام آزمایشات پزشکی برای درمان وی مخالفت می‌کنند.
رادیو فرانسه: ناصر اعتمادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *