سرقت یک میلیون دلار اسکناس‌های ارسالی ایران به روسیه از جعبه‌های ودکا

By | ۱۳۹۹-۱۰-۰۵

رسانه‌‌های روسی گزارش داده‌اند حدود یک میلیون دلار پول نقد پرداختی از سوی حکومت ایران که به صورت بسته‌بندی در جعبه‌‌های نوشیدنی الکلی ودکا به روسیه ارسال شده بود،‌ به سرقت رفته است.

شبکه تلویزیونی «رن» روسیه روز پنجشنبه چهارم دی‌ماه گزارش داد یک کارشناس ارشد بخش دارایی وزارت خارجه این کشور در مسکو در ارتباط با دزدی بیش از یک میلیون دلار از پول نقد درآمد دولت روسیه در سال ۲۰۱۹ میلادی،‌ دستگیر شده و پرونده‌اش در حال رسیدگی است. 

این پول بخشی از یک و نیم میلیون دلار پرداختی ایران در ازای ارائه خدمات کنسولی به روسیه بوده است.

شبکه «راشاتودی» در همین زمینه نوشته ایران که به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه سیستم بانکی خود نقل و انتقالات را به صورت نقدی ترتیب می‌دهد و ظاهرا پول را به سفیر روسیه در تهران تحویل داده بود.

تحویل این پول به صورت نقد و انتقال آن در تعدادی کارتون و جعبه مهر و موم‌شده ودکا صورت گرفته بود.

جمهوری اسلامی با تشدید تحریم‌های بانکی بسیاری از نقل و انتقال‌های پولی خود با کشورهای دیگر را به صورت نقد و یا از طریق صرافی‌هایی انجام می‌دهد که خود هدف تحریم‌های آمریکا و متحدان آن قرار می‌گیرند.

در یکی از آخرین این اقدامات روز سه‌شنبه وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد دستور توقیف چهار میلیون دلار پول نقدی را داده که ایران برای گروه حماس در نوار غزه از طریق یک صرافی ارسال کرده بود. این اقدام در چارچوب سیاست‌های ضدتروریستی اسرائیل علیه حماس صورت گرفت.

مقام‌های حکومت ایران بعضا تاثیر تحریم‌ها را رد می‌کنند، با این حال اخیرا با تشدید ابهام و تاخیر دولت در خرید و تامین واکسن کرونا جنجال بر سر تحریم‌های بانکی و همچنین تصویب لوایح اف‌ای‌تی‌اف و پیامدهای آن برای کشور افزایش یافت.

علی مطهری، نایب‌رییس سابق مجلس، در همین زمینه در توییترش نوشت که سهمیه ایران از واکسن‌های سازمان جهانی بهداشت به دلیل قرار گرفتن کشور در فهرست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی و عدم توانایی انتقال هزینه باطل شده است.

موضوع انتقال «چمدانی» پول نقد توسط ایران یک بار در سال ۱۳۹۳، مطرح و رسما تایید شد.

در آن سال، پیش از عقد برجام و رفع برخی تحریم‌ها،‌ سخنگوی دولت روحانی نقل و انتقال «چمدان به چمدان» پول را تایید کرده بود.

این تایید پس از آن صورت گرفت که الیاس نادران،‌ نماینده وقت تهران،‌ مساله خروج محموله‌های ارزی بانک مرکزی با چمدان‌های اسکناس و توقیف یکی از آن‌ها در فرودگاه با دستور دادستانی را مطرح کرد.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *