اعتراضات سراوان؛ تشکیل دادگاه نظامی توسط قوه قضاییه؛ حمله دادستان به معترضان

By | ۱۳۹۹-۱۲-۰۹

قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز جمعه، هشت اسفندماه، اعلام کرد که پرونده حوادث سراوان در دادسرای نظامی استان سیستان و بلوچستان تشکیل شده است.

علیرضا موسایی، دادستان نظامی سیستان و بلوچستان بدون اشاره به روند رسیدگی به پرونده سوخت‌برانی که کشته شدند، تجمع و ورود برخی از معترضان مقابل فرمانداری سراوان را «تعرض مسلحانه» خواند و گفت این کار توسط «اشرار مسلح و معاندان» انجام شده است.

در واکنشی دیگر، محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان شمالی، با اشاره به کشته ‌شدن مجید رجایی، مامور انتظامی، در درگیری‌های سراوان، در پیامی نوشت که این مامور توسط «گروه تروریستی» کشته شده است.

استفاده از عباراتی چون «گروه تروریستی» و «اشرار مسلح و معاندان» توسط مقام‌های حکومتی در حالی رواج گرفته که در ویدئوهایی که در چند روز گذشته منتشر شده نشانی از «اشرار مسلح» دیده نشده و معترضان مسلح نیستند.

علاوه بر این مقام‌های حکومت تاکنون گزارش دقیقی از وضعیت سوخت‌بران کشته و زخمی و همچنین تعداد افرادی که در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند، نداده‌اند.

منابع مختلف خبری در روزهای گذشته از کشته شدن ۱۵ سوخت‌بر و زخمی شدن ۱۰ نفر دیگر خبر داده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون کشته شدن چهار نفر شامل سه سوخت‌بر و یک مامور انتظامی را به طور رسمی پذیرفته‌اند. بر اساس این گزارش‌ها یک سرباز نیز زخمی شده است.

کمپین فعالان بلوچ که اخبار نقض حقوق بشر در استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، گزارش داده که «تعداد زیادی از شهروندان زاهدان و خصوصا معترضان در منطقه شورو و‌ کورین» بازداشت شده و در این میان ماموران امنیتی «برخی از زخمی‌ها» را نیز بازداشت کرده‌اند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده تربت جام و عضو فراکسیون اهل سنت مجلس، نیز در یادداشتی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده از رواج فقر گسترده در این مناطق انتقاد کرده و نوشته است: «نمی‌توان توقع داشت مردم تحقیر شوند، به آنها شلیک شود و کسانی که تنها راه معیشت‌شان کار در مرز است را از نان خوردن بیندازیم و آنها سکوت کنند».

به گفته این نماینده، مردم این منطقه «احساس فقر و فراموش شدن دارند» و «هرگونه تداوم خشونت و فشار، پاسخ عکس خواهد داد و در درازمدت منطقه را ناامن‌تر و کینه‌ها را بیشتر و چالش‌های امنیتی را شدیدتر خواهد نمود».

روزنامه همشهری، چاپ تهران، هم در گزارشی با اشاره به فقر گسترده در این مناطق نوشته است که درآمد سوخت‌برها از سفرهایی که برای حمل و فروش سوخت دارند، تنها ۲۰۰ هزار تومان است.

در این گزارش آمده که «در کل شهرستان ۶۰ هزار نفری سراوان نه کارخانه و صنعتی فعال است و نه آبی برای کشاورزی وجود دارد» و بسیاری از مردم با کارت یارانه زندگی خود را تامین می‌کنند.

در روزهای گذشته قطع گسترده اینترنت در این مناطق هم نگرانی‌هایی را دامن زده بود، ولی از ساعات پایانی دیشب گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر وصل شدن دوباره اینترنت در برخی مناطق منتشر شده است.

حکومت ایران به طور معمول در جریان اعتراض‌های سال‌های اخیر با افزایش حضور معترضان اقدام به قطع اینترنت می‌کند که در برخی رویدادهای مثل اعتراض‌های آبان ۹۸ به قطع چند روزه اینترنت منجر شد.

ناآرامی‌ها در شهر سراوان پس از آن رخ داد که روز ۴ اسفند، ماموران حکومت به سوی سوخت‌بران که به محدودیت‌های تازه معترض بودند، شلیک کردند و برخی از آنها کشته و زخمی شدند.

روز ۵ اسفند برخی از مردم شهر سراوان در اعتراض به کشته شدن سوخت‌برها به فرمانداری شهر سراوان حمله کردند که با دخالت پلیس و برخورد با معترضان روبه‌رو شد.

منبع: کمپین فعالان بلوچ، توییت فارسی وزارت خارجه آمریکا، تسنیم/ ر. ح./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *