پسماند بیمارستانی، یک چالش جدی برای سلامت پاکبانان و شهروندان/ شهرداری در پی غربالگری تفکیک‌کنندگان غیرمجاز زباله

By | ۱۳۹۹-۱۲-۱۱
میزگرد شهریار با موضوع ایمنی پاکبانان «۲»

آغاز هفته گذشته با جان باختن دو تن از پاکبانان شهرداری تبریز همراه شد و هفته تلخی برای مجموعه مدیریت شهری رقم خورد. حادثه‌ای سخت که تراژدی غم انگیزی برای تبریزی‌ها ساخت و بار دیگر موضوع توجه به ایمنی پاکبانان را مطرح کرد.

شهریار تبریز / بهنام عبداللهی: جان باختن دو پاکبان تبریزی در روزهای اخیر، دوباره موضوع «ایمنی پاکبانان»  را بر سر زبان ها انداخت. اقشار مختلف مردم، مدیران و مسئولان به این موضوع واکنش نشان دادند و داغ پاکبانانی که پیش تر در سوانحی مشابه جان باخته بودند، تازه شد.

پایگاه خبری شهریار در نخستین جلسه از میزگردهای تخصصی خود موضوع «ایمنی پاکبانان» را با حضور فریدون بابایی اقدم رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز، علیرضا اصغری مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز، سرگرد صمصامی کارشناس پلیس راهور و فرزاد نظیری کارشناس آموزش شهروندی شهرداری تبریز بررسی کرد. بخش نخست گزارش این میزگرد یک ساعته را در ادامه می خوانید.

علاوه بر سوانح رانندگی، یکی از اصلی ترین خطراتی که ایمنی و سلامت پاکبانان را تهدید می کند، زباله های عفونی یا بیمارستانی است. چه راهکارهایی برای این موضوع  اندیشیده شده است؟ تبریز در این حوزه چه وضعیتی دارد؟

اصغری: طبق قانون پسماند، بی خطرسازی و عادی سازی پسماند بیمارستانی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و سازمان محیط زیست است و شهرداری تنها مسئولیت پسماندهای عادی را بر عهده دارد. در تبریز روزانه ۶تن زباله بیمارستانی تولید می شود.

 در کمال آگاهی می گویم که وضعیت عادی سازی پسماند در بیمارستان های تبریز نسبت به چندسال گذشته بهبود پیدا کرده است اما همچنان در مطب های پزشکی و مراکز تزریقات و حجامت، نگرانی درباره پسماندهای عفونی وجود دارد.

هرچند در بیش تر بیمارستان ها دستگاه های اتوکلاو و بی خطرسازی پسماند تامین شده و سطح آسیب ها پایین آمده است اما باید برای مطب های پزشکی و درمانگاه ها تدابیر نظارتی جدی تری اندیشیده شود.

بابایی اقدم: همچنان که آموزه های دینی مان ما را به نظم در امور دعوت کرده اند، باید در اداره شهر نیز نظم و هماهنگی وجود داشته باشد. مثلا در موضوع جان باختن پاکبانان، درست نیست که انگشت اتهام صرفا به سوی مدیریت پسماند یا معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز باشد.

سال ها است که پسماندهای بیمارستانی جزو چالش های جدی شهر ما به شمار می آید. هرچند تعدادی از بیمارستان ها در این باره اقداماتی انجام داده اند اما همچنان مشکلاتی داریم.

عادی سازی و بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی طبق قانون بر عهده تولیدکننده ها است و شهرداری پس از طی شدن این پروسه در قبال پسماندهای عادی مسئول است.

از مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز خواهشمندم از این پس اسامی بیمارستان های متخلف در حوزه دفع اصولی پسماندها را بدون ملاحظه اعلام کند تا مردم بدانند برخی بیمارستان ها به جای اینکه ناجی جان مردم باشند، جان شان را به خطر می اندازند. من قبول ندارم که تمام بیمارستان ها به دستگاه بی خطرسازی پسماند مجهزند.

اصغری: اینکه من می گویم وضعیت دفع پسماندهای بیمارستان بهبود یافته، منظورم این است که نسبت به سل های گذشته وضعیت بهتری دارد. با وضعیت ایده آل همچنان فاصله داریم اما حرکت های خوبی هم پشت سر گذاشته ایم.

از نیروگاه زباله‌سوز تبریز که از سال ها پیش مطرح است، چه‌خبر؟

اصغری: طبق آخرین آمار سازمان محیط زیست، روزانه ۵۸هزارتن زباله در تبریز تولید می شود که ۷۵الی ۸۰درصد این زباله ها به صورت سنتی و غیراصولی دفن می شود.

از دوره گذشته شورای شهر تبریز بحث تولید انرژی از زباله در تبریز مطرح است که متاسفانه با مخالفت هایی همراه بوده است. طبق قوانین و مصوبات دولت، ۸ کلانشهر و ۷ شهر ساحلی کشور موظف به احداث نیروگاه هستند اما متاسفانه افرادی که در این باره متخصص نیستند اظهار نظر می کنند و این پروسه را با مشکل مواجه می سازند.

باید در پی این باشیم که مشکلات زیست محیطی را به شکل اصولی و اساسی حل کنیم.

در ماه های اخیر که مشکلات اقتصادی برای اقشار مختلف جامعه به وجود آمده است، موضوع تفکیک کنندگان غیرمجاز زباله در سطح شهرها مطرح است. شهرداری در این حوزه چه اقداماتی انجام داده؟ قانون چه وظایفی برای شهرداری ها قائل شده است؟

بابایی اقدم: متاسفانه برخلاف آنچه در دانشگاه ها و مدارس درباره مشاغل غیررسمی آموخته ایم، برخی واقعیت های تلخ در جامعه وجود دارد. هر نیم ساعت یک بار تفکیک کنندگان غیرمجاز زباله که به خاطر مشکلات مالی و گذران زندگی مجبور به فعالیت در این حوزه هستند به باکس های زباله در سطح شهر مراجعه می کنند و این وضعیتی اسف بار است.

اعتقاد من این است که شهرداری ها برخی وظایف حمایتی و فرهنگی در این زمینه دارند. اگر اشتباه نکنم یکی از بندهای ماده ۵۵ قانون شهرداری ها می گوید که شهرداری موظف است برای چنین افرادی مخصوصا کودکان کار فضای مناسب فراهم کند. به عقیده من باید در این زمینه کارهای پژوهشی انجام شود.

اصغری: طبق ماده ۱۶ قانون پسماند، تفکیک غیرمجاز زباله به عنوان جرم تلفی می شود و وظیفه شهرداری در این باره، برخورد با تفکیک کنندگان غیرمجاز زباله است.

اما با توجه به وضعیت حاکم بر جامعه، ما سعی می کنیم به جای برخورد، این جرم را به کار تبدیل کنیم. ۱۲۰۰نفر در تبریز تفکیک کننده غیرمجاز زباله شناسایی شده و از این تعداد ۳۰۰نفر غربالگری شده اند و سعی می کنیم این روند ادامه داشته باشد.

نظیری: نلسون ماندلا یک جمله ماندگار دارد: «بهترین سلاح برای اصلاح جامعه آموزش است.» اعتقاد ما این است که هرقدر میزان آموزش در زمینه های مختلف از جمله ایمنی و سلامت بیش تر باشد، وضعیت جامعه و سلامت افراد ارتقا می یابد. اما این موضوع مستلزم همکاری و هماهنگی تمام دستگاه ها است.

نکته دیگر این است که باید زیرساخت های شهر را افزایش بدهیم. به عنوان مثال یکی از تهدیدات جدی برای سلامت پاکبانان همان بحث رانندگی است. اگر زیرساخت های راهنمایی و رانندگی شهر از جمله دوربین های ثبت تخلفات بیش تر و فعال تر باشد، قطعا با کاهش میزان تلفات و خسارات همراه خواهیم بود.

صمصامی: این تنها پلیس و راهنمایی و رانندگی نیست که در موضوعات ترافیکی دخیل است. ۱۷هزار تلفات در جاده های کشور  یعنی باید تمامی دستگاه ها برای کاهش این خسارات و تلفات تلاش کنند. مطمئنا با همکاری و هماهنگی دستگاه ها و با مدیریت واحد می توانیم گام های خوبی برای کاهش تلفات برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *