قدرت‌های اروپایی پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران را به شورای حکام آژانس دادند

By | ۱۳۹۹-۱۲-۱۱

بریتانیا، فرانسه و آلمان با حمایت از موضع آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، پیش‌نویس این قطعنامه را به نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا ارائه داده‌اند.

در این قطعنامه که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز قرار گرفته است، قدرت‌های اروپایی نسبت به عدم توضیح قابل قبول از سوی تهران در خصوص ذرات اورانیوم یافت شده در دو سایت پیشین هسته‌ای ایران، ابراز «نگرانی عمیق» کرده‌اند.

سه کشور اروپاییِ طرف برجام در پیش‌نویس قطعنامه خود، با حمایت از موضع آمریکا، از ایران خواسته‌اند که به «نقض» توافق هسته‌ای پایان دهد.

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از روز دوشنبه ۱۱ اسفند در وین برای بررسی کاهش تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در دو روز گذشته درباره عواقب تصویب این قطعنامه هشدار داده‌ و گفته‌اند ایران واکنش جدی نشان خواهد داد.

آقای صالحی گفته است ایران در این زمینه نامه مکتوب برای اعضای شورای حکام فرستاده ولی به جزئیات آن اشاره نکرده است.

نماینده روسیه در آژانس انرژی اتمی هم گفته که با این قطعنامه مخالف است و تصویب آن می‌تواند چشم‌انداز احیای برجام را تیره و تار کند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است که ممکن است ایران در واکنش به این قطعنامه، توافق سه ماهه اخیر خود با آژانس انرژی اتمی را لغو کند.

مجلس ایران ۱۱ آذرماه امسال در مصوبه‌ای که به تایید شورای نگهبان نیز رسید، دولت را ملزم کرد که اگر تا سوم اسفند، تحریم‌های مالی، بانکی و نفت حذف نشود، ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

در آستانه اجرای این قانون که باید از روز پنجم اسفند اجرایی می‌شد، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سوم اسفند به تهران سفر کرد و با مقام‌های دولت ایران به توافق رسید که طی سه ماه آینده راستی‌آزمایی لازم و بازرسی‌های نظارتی ادامه پیدا کند.

با وجود این توافق که از دامنه تنش‌های بین ایران و آژانس انرژی اتمی کاست، گزارش جدید بازرسان آژانس که وجود ذرات اورانیوم در دو سایت ایران را تایید کرده، پرونده جدیدی را گشوده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در نشست فصلی شورای حکام آژانس گفت که ایران در مورد پیدا شدن ذرات اورانیوم طبیعی در برخی از سایت‌های از قبل اعلام نشده‌اش «توضیحات معتبری» نداده و این امر «مایه نگرانی فراوان» است.

دولت آمریکا نیز با اشاره به این گزارش، خواستار صدور یک قطعنامه توبیخی علیه ایران شده است.

هیات نمایندگی آمریکا در آژانس در گزارشی سه صفحه‌ای که از هفته گذشته در میان اعضای شورای حکام آژانس توزیع کرده، تاکید کرده است که ابراز نگرانی از فعالیت‌های ایران کافی نیست بلکه باید تهران را از طریق صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس، وادار به همکاری کامل با بازرسان کرد.

دولت ایران از اردیبهشت سال ۹۸ اقدام به کاهش برنامه‌ریزی و مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای خود در برجام کرده و توقف این اقدامات و بازگشت به تعهدات را منوط به لغو تحریم‌ها از سوی دولت آمریکا کرده است.

در مقابل دولت بایدن با ابراز نگرانی شدید از کاهش این تعهدات، تاکید کرده است که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات خود طبق برجام، اقدام به لغو تحریم‌ها خواهد کرد.

در روزهای اخیر، قدرت‌های اروپایی پیشنهاد کرده بودند که ایران و آمریکا گفت‌وگوهای غیررسمی درباره نحوه اجرای کامل برجام را شروع کنند که این پیشنهاد با مخالفت ایران مواجه شده است.

در چنین شرایطی، صدور قطعنامه توبیخی علیه ایران که با اجماع قدرت‌های اروپایی و آمریکا صورت می‌گیرد، می‌تواند تلاش‌های جاری درباره احیای برجام را با دشواری‌های بیشتری مواجه کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز، فرانسه و سایت رادیو فردا/ف.ر/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *