امور عشایر ایلام: کوچ سنتی ممنوع است، با ماشین کوچ کنید

By | ۱۳۹۹-۱۲-۲۹

مدیرکل امور عشایر ایلام از ممنوعیت کوچ سنتی عشایر خبر داد و گفت که طی ابلاغیه‌ای از عشایر مهمان و بومی این استان خواسته شده که فقط با «ماشین» کوچ کنند.

این دومین سال متوالی است که کوچ به شکل سنتی ممنوع اعلام می‌شود.

فرشاد یاسمی روز پنج‌شنبه، ۲۸ اسفندماه، همچنین به خبرگزاری ایرنا گفت که طبق مصوبه‌های کمیته کوچ عشایر استان، پلیس راه از ادامه مسیر عشایری که به شکل سنتی و پیاده کوچ می‌کنند، جلوگیری خواهد کرد.

به گفته مدیرکل امور عشایر ایلام، «این دستورنامه تنها شامل عشایری می‌شود که از مسیرهای اصلی عبور می‌کنند و عشایری که از ایل‌راه‌ها یا جاده‌های فرعی و کم‌تردد به سمت مقصد حرکت می‌کنند و بُعد مسافت کوچ آن‌ها از مناطق گرمسیری به میان‌بند و سردسیر کم است، شامل این دستور نمی‌شوند.»

آقای یاسمی درباره دلایل اتخاد این شیوه‌نامه توضیحی ارائه نداد، اما پیشتر علی سلیمی مدیر وقت امور عشایر ایلام در اسفند ۹۸ ضمن اعلام خبر ممنوعیت کوچ سنتی عشایر ایلام گفته بود که این تصمیم با توجه به «شیوع کرونا» و «سابقه درگیری و نزاع بین مالکان عرفی میان‌بند‌ها و عشایر مهمان» گرفته شده است.

بنا بر گزارش‌ها، اجبار عشایر به «کوچ مکانیزه» در نواحی مختلف ایران در سال گذشته موجب تحمیل هزینه‌های حمل و نقل دام و تامین علوفه بر آن‌ها شده و انتقادهای بسیاری را به دنبال داشته است.

«اقتصادآنلاین» در گزارشی که آبان امسال منتشر کرد آورده بود که در هشت ماهه نخست سال ۹۹، ۳ تا ۵ میلیون رأس دام عشایر راهی به بازار پیدا نکردند و افزایش هزینه‌های حمل ‌و نقل و کاهش شدید فروش دام، شرایط اقتصادی و معیشتی نامطلوبی برای آنها ایجاد کرده است.

طبق اعلام سازمان امور عشایری، کوچ مکانیزه اجباری در بهار ۹۹، حدود ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه به جامعه عشایری تحمیل کرده بود و با توجه به اینکه هیچ تسهیلات و اعتباری برای جبران این هزینه در اختیار عشایر قرار نگرفته در کوچ پاییزه نهادهای متولی به جای اجبار، به توصیه بسنده کردند.

بنا بر گزارش اداره کل امور عشایر استان ایلام، ۹ هزار و ۷۳۶ خانوار با ۶۰ هزار نفر جمعیت در قالب ۱۲ ایل و ۳۲ طایفه و همراه داشتن یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در استان ایلام زندگی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *