آیا توان مذاکرات هسته‌ای ایران با «حادثه» نطنز کاهش می‌یابد؟

By | ۱۴۰۰-۰۱-۲۳

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز دوشنبه به صورت رسمی اسرائیل را عامل خرابکاری در تأسیسات اتمی نطنز معرفی کرد. او گفت: «اگر فکر می‌کنند دست ما در مذاکره ضعیف شده است، اتفاقا این عمل زبونانه موضع ما را در مذاکرات قوی‌تر خواهد کرد.»

آقای ظریف در ادامه تاکید کرد که طرف‌های مذاکره «باید بدانند اگر تاکنون با تاسیسات غنی سازی با ماشین‌های نسل اول مواجه بوده‌اند الان نطنز می‌تواند مملو از سانتریفیوژهای پیشرفته با چند برابر توان غنی‌سازی باشد.»

برخی تحلیل گران سیاسی بر این نظر هستند که عاملیت اسراییل در انجام خرابکاری در نطنز می‌تواند باعث شود تا آمریکا از این ماجرا نفع ببرد.

بر اساس دیدگاه این دسته تحلیل گران، همانطور که رونمایی از پروژه‌های پیشرفته هسته‌ای توسط ایران می‌تواند به عنوان اهرم‌ فشار برای کسب امتیازات بیشتر به تهران کمک کند، گرفتن این اهرم‌‌ها از دست ایران نیز می‌تواند گزینه مد نظر آمریکایی‌ها باشد.

بنابراین اگر چه برنامه‌های هسته‌ای ایران در یک دهه گذشته بارها هدف عملیات خرابکارانه قرار گرفته است اما همزمانی عملیات روز یکشنبه در تأسیسات نطنز با تلاش قدرت‌های جهانی برای ایجاد زمینه‌های مذاکره میان ایران و آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای اهمیت می‌یابد.

از همین رو برخی کارشناسان حوزه بین‌الملل بر این نظر هستند که عامل این خرابکاری تلاش دارد این پیام را برساند که در خصوص پیشرفت برنامه هسته ای ایران باید به خطوط قرمزش توجه شود.

خبرها نیز حکایت از آن دارد که اسرائیل تلاش‌هایی را برای دور کردن ایران و آمریکا از فضای به وجود آمده برای احیای برجام آغاز کرده است. بنابراین اسرائیلی‌ها می‌خواهند با تحریک ایران، تهران را در دام اقدام‌های واکنشی بیاندازند تا از این فرصت استفاده کنند. از همین رو آقای ظریف از نخبگان و مردم خواست تا «در دام مکارانه طراحی شده اسرائیل» نیفتند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشت که حمله به تأسیاست نطنز در روز یکشنبه می‌تواند تلاش‌های آمریکا برای احیای برجام را با مشکلاتی رو به رو سازد. دولت جدید آمریکا بر این نظر است که احیای برجام برای کاستن از کمیت و کیفیت برنامه هسته ای ایران یک ضرورت است.

در هر حال آیا این عملیات خرابکارانه می‌تواند با تأثیر بر مذاکرات هسته‌ای، این امکان را برای آمریکا فراهم کند تا با دستانی بازتر در خصوص موضوع ۱۶۰۰ مورد تحریم دوران ترامپ، با ایران چانه زنی کند؟

یورونیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *