احتمال عزل عیسی کلانتری; در پی شکایتی، رئیس سازمان محیط زیست ایران به اتهام توهین به روح‌الله خمینی محکوم شده است

By | ۱۴۰۰-۰۱-۲۳

نشریه «همشهری آنلاین» نوشته است که بنا به برخی اخبار، حکم محکومیت عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، از سوی دادسرای ویژه کارکنان دولت صادر شده است. دلیل محکومیت آقای کلانتری، توهین به روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، عنوان شده است. در صورت صدور حکم انفصال از خدمت برای عیسی کلانتری، وی از ریاست سازمان محیط زیست و معاونت ریاست‌ جمهوری عزل خواهد شد.

عیسی کلانتری آذرماه امسال به شعبه هفتم دادسرای کارکنان دولت احضار شد، و پس از تفهیم اتهام در خصوص توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، با قرار تامین آزاد شد. او در آن مقطع در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره دلیل احضارش به دادسرا، گفته بود: «علت حضورم در دادسرا مربوط به تالاب انزلی بود و در این باره صحبت کردم.»

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، نیز در همین رابطه نوشته است که چندی پیش گفت‌وگویی تصویری از عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، منتشر شد که وی در آن نسبت ناروایی به آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، روا داشت.

هفتم بهمن ماه گذشته یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته ‌بود که تعدادی از نمایندگان این نهاد از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست، و عباس آخوندی، وزیر پیشین راه و شهرسازی، به قوه قضائیه شکایت کرده‌اند.

در روزهای پایانی دولت حسن روحانی، اعتراض‌ها و فشارها بر اعضای کابینه او شدت گرفته است.

چرا خمینی فرزند ناخلف آمریکا است؟ 

در آذرماه، ویدیوی کوتاهی از عیسی کلانتری منتشر شد وی در آن گفته بود «خالی کردن پشت شاه (محمدرضا پهلوی) در خارج از کشور عامل سقوط رژیم پهلوی شد»، و در ادامه در پاسخ به پرسشگری که پرسیده بود آیا فکر می‌کنید بین آمریکایی‌ها و امام خمینی مذاکره‌ای صورت گرفته بود؟ پاسخ داده بود: «نمی‌دانم، خبر ندارم»، و در ادامه اضافه کرده بود: «شاید به این صورت بشود راحت‌تر گفت که حضرت امام فرزند ناخلفی برای آن‌ها (آمریکایی‌ها) بود. آن‌ها پشت شاه را خالی کردند و انقلابی‌ها با فرماندهی امام (خمینی) از این فرصت حداکثر استفاده را کردند.» این سخنان عیسی کلانتری واکنش‌های بسیاری در میان نیروهای اصولگرا و برخی تندروها در ایران در پی داشت.

پس از انتشار اظهارات عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران، حمید انصاری، قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار روح‌الله خمینی، آن سخنان را «سخیف، نسنجیده و توهین‌آمیز» عنوان کرد،  و گفت: «حقیقتا این اظهارات موجب تعجب و تأسف شد و شدیدا محکوم می‌باشد.»

آقای کلانتری در زمان احضار خود به دادسرای کارکنان دولت، در مجموع در آن زمینه و موارد مرتبط با آن، مشتمل بر ماهیت مطالب منتشره در فضای مجازی، احضار شدنش به دادسرای کارکنان دولت به دلیل اظهارات توهین‌آمیزش به بنیانگذار نظام، و نیز آزادی‌اش با قرار تأمین، سکوت کرد و در آن باره سخنی نگفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *