بحران خاورمیانه؛ از اعلام پشتیبانی سپاه تا موضع دولت آلمان

By | ۱۴۰۰-۰۲-۲۳

چنین سطحی از تنش در خاورمیانه و نوار غزه از سال ۲۰۱۴ به این سو بی‌سابقه بوده است. خطر وقوع یک جنگ جدید جدی است. در حالی که آلمان دفاع از خود را حق اسرائیل می‌داند، سپاه بیانیه‌ای در پشتیبانی از فلسطینیان صادر کرده است.

پرتاب موشک به نقاط مختلف اسرائیل و همچنین پرواز جنگنده‌های اسرائیل بر فراز غزه روز چهارشنبه ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) نیز با شدت تمام ادامه یافت.

سامانه پدافند هوایی “گنبد آهنین” و حملات موشکی حماس

رویارویی حماس با اسرائیل از روز دوشنبه ۱۰ مه آغاز شده است. این در حالی است که آغاز تنش به صدور حکم تخلیه منازل مسکونی فلسطینیان در منطقه شیخ جراح و در شرق اورشلیم (بیت‌المقدس شرقی) باز می‌گردد.

دامنه تنش و رویارویی نظامی بین حماس، جهاد اسلامی با ارتش اسرائیل از زمان سال ۲۰۱۴ تا کنون بی‌سابقه بوده است. به‌رغم تلاش‌های بین‌المللی و درخواست مجامع جهانی از دو طرف برای پایان دادن به درگیری‌ها، پرتاب موشک به خاک اسرائیل و بمباران هوایی غزه همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از اورشلیم و همچنین شهر غزه از صدها حمله هوایی به نوار غزه توسط جنگنده‌های اسرائیلی خبر داده است.

همین منبع خبری نوشته است که تا کنون دست‌کم ۴۳ فلسطینی در اثر این حملات کشته شده‌اند. تعداد قربانیان اسرائیلی نیز شش نفر اعلام شده است.

این در حالی است که بر اساس اظهارات جناح مسلح حماس، تا کنون ۲۱۰ موشک به سوی تل‌آویو و همچنین به شهر بئر شبع پرتاب شده است.

مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌اند که یک سوم موشک‌ها به مناطق ساحلی پرتاب شده است. به‌رغم آن، گفته می‌شود که یکی از موشک‌ها به خانه‌ای در حومه تل‌آویو اصابت کرده است.

یک مرد پنجاه ساله در اثر این حمله موشکی جان خود را از دست داده است. پیش از آن نیز از کشته شدن دو نفر در شهر ساحلی اشکلون و همچنین دو نفر دیگر در لود، واقع در نزدیکی تل‌آویو خبر داده شده بود.

ریزش ساختمانی ۱۳ طبقه در غزه، ۱۲ ماه مه ۲۰۲۱ریزش ساختمانی ۱۳ طبقه در غزه، ۱۲ ماه مه ۲۰۲۱

در نوار غزه نیز یک ساختمان ۱۳ طبقه در اثر بمباران هوایی فروریخته و ساختمان دیگری نیز آسیب دیده است. گفته می‌شود که ساکنان این دو ساختمان موفق شده‌اند با ترک به موقع، جان خود را نجات دهند.

اسرائیل اعلام کرده است که در جریان حملات هوایی اخیر، شمار کثیری از اعضای حماس کشته شده‌اند. در حملات هوایی اخیر، ۸۰ فروند هواپیمای اسرائیلی مشارکت داشته‌اند. افزون بر آن، اسرائیل بر حضور نظامی خود در مناطق مرزی خود با نوار غزه افزوده است.

از سوی دیگر روزنامه فرانکفورتر روندشاو اعلام کرده است که حماس ۱۵ موشک به سوی شهر دیمونا پرتاب کرده است. باید یادآور شد که یکی از دو رآکتور اتمی اسرائیل در این شهر واقع است.

گرچه گفته می‌شود که این رآکتور از پوشش دفاعی بسیار بالایی برخوردار است، اما هنوز روشن نیست که آیا یکی از موشک‌های پرتاب شده به این رآکتور اصابت کرده باشد.

تلاش‌ها و واکنش‌های بین‌المللی

تور ونزلند، مامور سازمان ملل در امور خاورمیانه از طرفین درخواست کرده است بی‌درنگ به حملات خود خاتمه دهند. او از خطر وقوع یک جنگ تمام عیار سخن گفته است.

از سوی دیگر، گفته می‌شود که مصر در تماس خود با مقامات فلسطینی خواستار خویشتن‌داری آن‌ها در تنش اخیر با اسرائیل شده است.

از سوی دیگر اشتفن زایبرت، سخنگوی دولت آلمان حملات موشکی به خاک اسرائیل را به شدت محکوم کرده است. زایبرت گفته است که اسرائیل از حق دفاع از خود در قبال این حملات برخوردار است.

Karte Israel Gaza Strip West Bank EN

افزون بر آن، کریستینه لامبرشت، وزیر دادگستری آلمان حملات صورت گرفته به کنیسه‌های یهودیان و آتش زدن پرچم اسرائیل در آلمان را نشانه یهودستیزی دانسته و محکوم کرده است.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، عملکرد اسرائیل را محکوم کرده و در همین ارتباط با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تماس تلفنی گرفته است.

اردوغان از جامعه جهانی درخواست کرده است تا مانع از حملات اسرائیل گردد. رئیس جمهوری ترکیه همچنین گفته است برای دفاع از جان فلسطینیان باید سپاه بین‌المللی حافظ صلح به این منطقه اعزام گردد.

دفتر ریاست جمهوری آمریکا نیز ضمن محکوم کردن حملات موشکی به خاک اسرائیل و تاکید بر حق اسرائیل در رابطه با دفاع از خود، خواستار پایان دادن حملات هوایی اسرائیل و عملکرد اخیر این کشور در شرق اورشلیم شده است.

موضع ایران

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر خود به سوریه با شماری از رهبران گروه‌های فلسطینی درباره حوادث اخیر در منطقه دیدار و گفت‌وگو کرده است.

ظریف بار دیگر تاکید کرد که جمهوری اسلامی در کنار فلسطینیان ایستاده است و گفت: «افتخار می‌کنیم که تاوان این ایستادگی را می‌پردازیم.»

از سوی دیگر، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران نیز حمله به مسجد الاقصی توسط پلیس اسرائیل را محکوم کرده و تاکید کرده است که جمهوری اسلامی “قدرتمندتر از گذشته حامی انتفاضه و ملت فلسطین” خواهد بود.

در بیانیه سپاه پاسداران از حملات موشکی حماس به خاک اسرائیل دفاع شده و حمایت از مبارزه فلسطینان را “ماموریت تاریخی و انکارناپذیر” خود دانسته است.

باید یادآور شد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار پایان فوری درگیری‌ها در خاورمیانه و “خویشتن‌داری حداکثری” هر دو طرف شده است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *