رضا علیجانی: از فهرست تأیید شدگان انتخابات ریاست جمهوری، بوی رهبری مجتبی خامنه‌ای شنیده می‌شود

By | ۱۴۰۰-۰۳-۰۵

حذف علی لاریجانی از فهرست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری حتی برای بخشی از اصولگرایان تعجب‌آور بود. اگرچه لاریجانی بلافاصله اعلام کرد که تصمیم شورای نگهبان را می‌پذیرد و “راضی به رضای الهی” است، اما از نظر رضا علیجانی، کنار زدن کسانی چون لاریجانی یا سعید محمد، حتی در “بدنۀ ولایی” نظام هم باعث ریزش خواهد شد. به گفتۀ علیجانی، انتخابات ریاست جمهوری ۱۴٠٠ اینک عملاً به “بیعت با خامنه‌ای” تبدیل شده است.

سرانجام بعد از چند روز تأخیر و تعلل، شورای نگهبان اسامی هفت نامزد تأیید صلاحیت‌شدۀ ریاست جمهوری را اعلام کرد.

اگرچه رد شدن صلاحیت کسانی چون مصطفی تاجزاده یا محمود احمدی‌نژاد به نظر بدیهی می‌آمد، اما کمتر کسی انتظار داشت که صلاحیت علی لاریجانی “احراز نشود”.

رضا علیجانی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی، حذف اسحاق جهانگیری – معاون کنونی ریاست جمهوری – را نیز در مقایسه با برخی تأییدشدگان کمی عجیب می‌داند: علیرضا زاکانی و محسن مهرعلیزاده که این بار مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته‌اند، در دوره‌های قبل رد صلاحیت شده بودند.

وحشت اصولگرایان از تحولات غیرمنتظره

به عقیدۀ رضا علیجانی، تصمیم‌های شورای نگهبان نشان‌دهندۀ ترس رهبران از مردم و توهمات آنها در مورد اصلاح‌طلبان است. مسئولان نظام هنوز تصور می‌کنند که اصلاح‌طلبان می‌توانند “موج راه بیندازند” و با بهره‌گیری از حضور لاریجانی یا جهانگیری، مردم را در پشت سر آنان قرار دهند و از این طریق بار دیگر باعث شکست اصولگرایان شوند. رضا علیجانی یادآوری می‌کند که در انتخابات هشت سال قبل، شورای نگهبان صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی را تأیید نکرد، غافل از آن که آراء طرفداران رفسنجانی و اصلاح‌طلبان به نام حسن روحانی زده می‌شود.

اما امسال، وحشت از تکرار رویدادهای انتخابات ۱۳٩۲، شورای نگهبان را مصمم کرد که هیچ ریسکی را نپذیرد و لاریجانی و جهانگیری را کنار بزند، هرچند که این تصمیم نیز به گفتۀ رضا علیجانی “صحنه‌آرایی خطرناکی است”…

پوست خربزه‌ای زیر پای رئیسی

کسانی که از سوی شخص خامنه‌ای “نیروهای جوان انقلابی” نامیده می‌شوند، چگونه می‌توانند رد صلاحیت سعید محمد را موجه بدانند؟ کنار زدن علی لاریجانی که از چهل سال قبل برخی از مهم‌ترین مسئولیت‌های نظام جمهوری اسلامی را برعهده داشته، چگونه می‌تواند خیل “تدارک‌چی‌ها” و کارگزاران نظام را نومید نکند؟

رضا علیجانی می‌گوید که با حذف این شخصیت‌های مهم، “نیروهای جوان مسئله‌دار خواهند شد و در آینده شاهد ریزشی‌های جدید خواهیم بود”.

وی معتقد است که تصفیۀ سیاسی جدید، نتیجۀ تصمیم‌های “تیم نظامی-امنیتی به رهبری خامنه‌ای” است. به گفتۀ او احتمال دارد که تصمیم اخیر در عین حال “پوست خربزه‌ای زیر پای آقای رئیسی باشد”: ورود او به کار اجرایی باعث خواهد شد که وی نیز بعد از مدتی “میان مردم به اندازۀ حسن روحانی منفور شود”. بدین ترتیب، راه رهبری برای مجتبی خامنه‌ای باز خواهد شد.

در هرصورت، به گفتۀ رضا علیجانی گزینش نامزدها از سوی شورای نگهبان، انتخابات ریاست جمهوری ۱۴٠٠ را عملاً به “بیعت با خامنه‌ای” تقلیل داده است. وضعیتی که البته از نگاه برخی جریان‌های درون نظام کاملاً موجه و مقبول است…

رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *