واکنش دولت به مناظره دیروز: افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸ ‘تصمیم کلان ملی و حاکمیتی’ بود

By | ۱۴۰۰-۰۳-۲۳
پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران با صدور اطلاعیه‌ای، به سخنان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در خصوص افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸ در جریان آخرین مناظره، واکنش نشان داد و اعلام کرد که “مباحث مربوط به اصلاح قیمت بنزین، از آنجا که یک تصمیم کلان ملی و حاکمیتی به شمار می‌رفت در جلسات متعدد سران قوا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از اینکه در خصوص همه ابعاد و جوانب آن،‌ اتفاق نظر حاصل شد، مصوبه به امضا سران سه قوه رسیده و خدمت مقام معظم رهبری ارسال گردید.”

شورای اطلاع رسانی دولت، اظهارات نامزدها در خصوص قیمت بنزین را “اتهام‌زنی غیرمنصفانه” خوانده و گفته است که مصوبه افزایش قیمت بنزین پس از تایید از سوی رهبر ایران جهت اجرا “از سوی شورای امنیت کشور در دستور کار قرار گرفت”.

در این اطلاعیه دولت همچنین نامزدهای ریاست جمهوری را به “پرهیز از دروغگویی آشکار – اتهام زنی – شانه خالی کردن از مسئولیت” دعوت کرد.

در بخش پایانی نیز دولت مسئولیت برخورد با اعتراضات آبان ۹۸ را از خود سلب کرده و می‌نویسد که “نحوه و شیوه برخورد با اغتشاش جزء مسئولیت های دولت نیست”.

اطلاعیه دولت در حالی منتشر می‌شود که پس از افزایش قیمت حامل‌های سوخت و شروع اعتراضات گسترده در سطح کشور، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در اظهاراتی اعلام کرده بود که در جریان افزایش قیمت نبوده و پس از افزایش متوجه شده، که این مسئله با اطلاعیه امروز شورای اطلاع رسانی دولت، مبنی بر اینکه افزایش قیمت بنزین تصمیم سران قوا بوده، همخوانی ندارد.

در جریان آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران ابراهیم رئیسی که ریاست قوه قضائیه را هم برعهده دارد و جزو یکی از سران قوا در ایران می‌باشد در سخنانی گفت که “تصمیم‌گیرنده بنزین دولت بود و مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه تنها برای هماهنگی بود.”

آقای رئیسی گفت که “کسی که باید در زمینه بنزین پاسخگو باشد قبل از همه آقای روحانی است”.

محسن مهرعلیزاده دیگر نامزد انتخابات، خطاب به آقای رئیسی گفت که “به هر حال در شورای سران سه قوه بوده و در تصمیم غلط سه برابر کردن قیمت بنزین مسئولیت داشته است”.

او خطاب به ابراهیم رئیسی گفت: “حالا که مهربان شده‌اید دستور بدهید فیلترینگ اینترنت را رفع کنند. دستور بدهید برای کشته‌شدگان و زندانیان آبان و خانواده‌های داغدارشان عفو بدهند.”

محسن رضایی هم گفته بود “مردم وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوند قیمت بنزین را سه برابر شده می‌بینند و وقتی می‌گویند چرا وضعیت این گونه شده است می‌گویند همینی که هست، در حالی که این موضوع بایستی پایان پیدا کند و دولت من به موضوع ‘همینی که هست’ پایان خواهد داد”.

پس از افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی در آبان ۱۳۹۸ موج گسترده اعتراضات مردمی در ایران شکل گرفت که به خشونت کشیده شد و اینترنت بیش از یک هفته در ایران قطع گردید. براساس برخی آمارهای غیررسمی تا ۲۵۰۰ نفر جان خود را در شهرهای مختلف ایران جان خود را از دست دادند و تا به امروز هیچ مرجع رسمی در ایران میزان واقعی آمار کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را اعلام نکرده و تعداد زیادی از معترضان همچنان در زندان هستند.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *