علیرضا زاکانی؛ از تخریبچی تا شهرداری «مشارالیه متصف به هتاکی و فحاشی و بددهنی است»

By | ۱۴۰۰-۰۵-۱۸

تعداد افرادی که از شهرداری پلی برای رسیدن به ریاست دولت ساختند کم نیست. ژاک شیراک از شهرداری پاریس به کاخ الیزه (محل اقامت رییس جمهور فرانسه) رفت، رجب طیب اردوغان از شهرداری استانبول به نخست وزیری ترکیه رسید و محمود احمدی نژاد نیز از شهرداری تهران به ساختمان خیابان پاستور رفت. علیرضا زاکانی که طی دوران «سیاست‌ورزی‌»اش نقش تخریبچی چهره‌های سیاسی را به عهده داشت هم مزد خدماتش به جمهوری اسلامی را با سمت شهردار تهران گرفت، شاید با این امید که او هم با توجه به شباهت‌هایشان بتواند راه احمدی‌نژاد را طی کند.

علیرضا زاکانی ۶۲ ماه به صورت داوطلبانه در جنگ ایران و عراق حضور داشته و در ۱۵ عملیات بزرگ شرکت کرد. از ناحیه دست و پا مجروح شده و ۵۰ درصد جانباز است، علاوه بر این در ستاد جنگ‌های نامنظم، لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله و لشکر ۱۰ سیدالشهدا و قرارگاه‌های جنوب و غرب نیز بوده‌ است.

سابقه سیاسی او به دوره پس از جنگ برمی‌گردد، او همزمان با ریاست جمهوری سید محمد خاتمی فرمانده بسیج دانشجویی در تهران و سپس کل کشور شد و در وقایع ۱۸ تیر ۱۳۷۸ و حادثه کوی دانشگاه حضور داشت. زاکانی و حسن روحانی جزو سخنرانان راهپیمایی ۲۳ تیر ۷۸ بودند که با هدف پایان دادن به اعتراضات دانشجویان از سوی حکومت برگزار شد.

زاکانی که از مجلس هفتم نماینده مجلس است، در مجلس هشتم به همراه چهره‌هایی همچون محمد دهقان، مهدی طائب و  حدادعادل جمعیت رهپویان انقلاب را تشکیل داد و سه دوره دبیر کل آن بود. او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ نامزد بود، اما رد صلاحیت شد.

تخریب چهره‌ها

پس از آنکه زاکانی به مجلس هفتم راه یافت اقدامات تخریبی او آغاز شد. حمله به چهره‌های نزدیک به هاشمی رفسنجانی از همان ابتدا روشن کرد که او از افراد نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای است. در مجلس هفتم حملات زیادی هم به عبدالله جاسبی، رییس وقت دانشگاه آزاد کرد و طرح تحقیق و تفحص مجلس از دانشگاه آزاد را کلید زد.

در مجلس هشتم زاکانی مخالفت‌های تندی علیه برخی وزرای احمدی نژاد از جمله حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری مطرح کرد. زاکانی گفت که فلسفه اصلی مخالفتش با وزارت بهبهانی را صیانت از ارزش‌های انقلاب اسلامی، خون شهدا، آرمان‌های امام خمینی(ره) و دفاع از دولت است.

در مجلس نهم، زاکانی رییس کمیسیون برجام بود و انتقادات تندی علیه برجام کرد. او بارها به حسین فریدون، برادر حسن روحانی حمله کرد.

او به شدت پیگیر فسادهای سیاسی بود. از جمله پرونده مربوط به اکبر طبری، معاون اجرایی سابق صادق لاریجانی رئیس پیشین قوه قضائیه، که زاکانی نام او را در مناظره با مصطفی تاج‌زاده مطرح کرد. زاکانی به صادق لاریجانی که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شده بود توصیه کرده که تا دیر نشده از معاون اجرایی سابق خود تبری جوید. اقداماتی که در واقع در راستای حذف برادران لاریجانی از عرصه سیاسی بود.

گفته می‌شود مشارکت زاکانی در حذف برادران لاریجانی، و پرونده هایی از این قبیل در هماهنگی با «حسین فدایی»، رییس بازرسی دفتر رهبر جمهوری اسلامی و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران خصوصا حسین طائب بوده است.

زاکانی در سال ۱۳۹۹ در توییتی نوشت: «ابتدای انقلاب، اکبر طبری به دلیل فعالیت در گروهک منافقین دستگیر و زندانی شد اما بعد از آزادی با ساده‌انگاری عده‌ای فرماندار شهرستان نور مازندران شد و سپس با رابطه وارد نهاد قضایی گردید و با زبان بازی پله‌های ترقی و خیانت را یکی بعد از دیگری طی نمود. امان از نفوذ و غفلت.»

گفته می‌شود مشارکت زاکانی در حذف برادران لاریجانی، و پرونده هایی از این قبیل در هماهنگی با «حسین فدایی»، رییس بازرسی دفتر رهبر جمهوری اسلامی و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران خصوصا حسین طائب بوده است.

زاکانی در مجلس یازدهم تلاش زیادی برای رد اعتبارنامه «غلامرضا تاجگردون» کرد و تا آن جا پیش رفت که گفت: «همسر دوم تاجگردون و دخترش در خارج زندگی می‌کنند» و او اسم این همسر و فرزندش را وارد شناسنامه‌ خود نکرده است. غلامرضا تاجگردون هم گفت که «شاید من شیشه کثیف باشم؛ اما دستمال شما تمیز نیست که مرا تمیز کنید.»

شهردار پر حاشیه

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات اخیر ریاست جمهوری بود که به نفع ابراهیم رئیسی کنار رفت. او پیش از کناره‌گیری هم نامزد پوششی نامیده می‌شد. کناره‌گیری زاکانی به نفع رئیسی این باور را در بسیاری ایجاد کرد که او قطعا پستی در کابینه خواهد داشت. اما زاکانی به جای کابینه به شهرداری رفت و تبدیل به شهرداری شد که از همان ابتدا با تهدید و باج بر سر کار آمده است. اعضای جدید شورای شهر تهران در همان بدو ورود به ساختمان خیابان بهشت درگیر یک مناقشه تمام عیار شدند.

اعضای شورای شهر ششم اعلام کردند روز ۱۳ مرداد پیش از آغاز فعالیت رسمی این دوره شورا و پیش از مراسم تحلیف، مرحله بررسی نامزدهای شهرداری تهران را به اتمام می‌رسانند و گزینه نهایی شهرداری تهران را از میان شش نامزد مرحله نیمه نهایی معرفی کنند. در همان جلسه نخست، رای‌گیری برای انتخاب شهردار تهران نیز انجام گرفت. علیرضا زاکانی، محسن پیرهادی و مازیار حسینی (نزدیک به قالیباف) سه کاندیدای اصلی برای تصدی این مقام بوده‌اند. در نخستین دور رای‌گیری، زاکانی ۹ رای، مازیار حسینی ۸ رای و محسن پیرهادی ۳ رای آوردند. در دور نهایی با انصراف پیرهادی آرای زاکانی به ۱۲ نفر رسید.

بلافاصله خبر شهردار شدن زاکانی در رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی به طور گسترده منتشر شد. اما رسانه‌ای که اولین بار خبر شهرداری زاکانی را منتشر کرد فارس‌نیوز نزدیک به سپاه بود.

مراسم تحلیف اعضای شورای شهر ششم روز ۱۴مرداد و یک روز پس از انتخاب هیات رئیسه برگزار شد. مهدی چمران رئیس و پرویز سروری، نایب رئیس شورا شدند. مهدی چمران در واکنش به خبر انتخاب زاکانی گفت که گزارش‌ها بر مبنای رای‌گیری غیررسمی بوده و زاکانی باید رسما پس از آغاز به کار شورا به این مقام انتخاب شود. چمران گفت: «ما رای‌های استمزاجی و قبلی گرفتیم. اما تا موقعی که نیاید در صحن شورا و رای‌گیری صورت نگیرد رسمی نخواهد بود.» او گفت که روز یک‌شنبه (۱۷ مرداد) شهردار تهران مشخص خواهد شد.

هم‌زمان روز ۱۴ مرداد فایل صوتی از مهدی چمران در رسانه‌ها منتشر شده که در آن به نرجس سلیمانی می‌گوید اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار تحت فشار قرار دارند و از شدت ناراحتی درباره این موضوع تا صبح نخوابیده است. در این فایل صوتی چمران که ظاهرا از روشن بودن میکروفن خود بی‌خبر است به دختر قاسم سلیمانی و عضو این دوره شورای شهر تهران می‌گوید که برخی اعضا را با وجود رای مخفی، ترسانده و تهدید کرده‌اند.

سلیمانی به چمران می‌گوید که کاش رای‌های ما شفاف بود و آشکار بود و چمران می گوید: «من دیشب تا صبح نخوابیدم و یکی از بدترین شب‌ها بود حتی از زمان جنگ هم بدتر بود. اسامی غلط و غلوط رفته است، آخر یعنی چه؟ نمی‌شود. یک عده فشار می‌آورند. البته قانون نوشته انتخاب شهردار باید با رأی مخفی باشد آن هم دلایلی دارد چون یک عده‌ای را می‌ترسانند و تهدید می‌کنند. حتی همین حالا با اینکه رأی مخفی بوده گفته‌اند اگر رای ندهید چنین می‌کنیم و چنان می‌کنیم.» در سخنان او واضح نیست که چه کسی چه کسانی را برای رای دادن به کدام نامزد شهرداری تحت فشار قرار داده است.

رئیسی نیز پیش از رای‌گیری نهایی شورای شهر، به زاکانی تبریک گفته است.

یاشار سلطانی، مدیر مسئول استان‌نیوز، نیز فیلمی منتشر کرده که گفته می‌شود در پارک شهر (مقابل ساختمان شورای شهر) ضبط شده و در آن مهدی بابایی و میثم مظفر دو عضو جدید شورای شهر در حال حرف زدن درباره انتخاب شهردار تهران هستند. در این فیلم اینطور شنیده می‌شود که می‌گویند: «چه کسی حاضر است باج بدهد؟ بیاید به ما باج بدهد.»

مالک شریعتی، نماینده مجلس در توییتی نوشت: «امروز پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری در مجلس، لحظاتی قبل از ثبت تصویر زیر، شنیدم آیت الله رییسی، انتخاب دکتر زاکانی به عنوان شهردار تهران را قریب به این مضمون تبریک گفت: ان شاءالله مبارک باشد، هم برای شما و مردم تهران؛ هم برای ما.» بر اساس این توییت ظاهرا رئیسی نیز پیش از رای‌گیری نهایی شورای شهر به زاکانی تبریک گفته است.

حامیان زاکانی

سرانجام روز ۱۷ مرداد علیرضا زاکانی با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای اعضای شورای شهر به عنوان شهردار تهران انتخاب شد. او در مصاحبه ای گفت که رئیسی به او پیشنهاد، وزارت رفاه، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و ریاست دفتر ریاست جمهوری را داده بود اما او با توجه به مشکلات تهران شهرداری را انتخاب کرده و افزود: «آقای رییسی استدلال کردند شما بروید شهرداری و من هم کمک می‌کنم تا مشکلات شهرداری تهران کمتر شود.»

بر اساس اخبار غیر رسمی زاکانی با دخالت حسین طائب رئیس اطلاعات سپاه، و تماس فدایی رئیس دفتر بازرسی رهبری و از دوستان صمیمی زاکانی، با مهدی چمران، به سمت شهردار تهران منصوب شد.

محمد مهاجری فعال رسانه‌ای اصولگرا انتخاب زاکانی را به نوعی مهره چینی حداد عادل می‌داند.

اما محمد مهاجری فعال رسانه‌ای اصولگرا انتخاب زاکانی را به نوعی مهره چینی حداد عادل می‌داند. او در یادداشتی در کانال تلگرمی اش نوشت: «جناب آقای حدادعادل، شهردارتان مبارک! انتخاب آقای زاکانی، کاندیدای جنابعالی، به شهرداری تهران را تبریک می‌گویم. تلاش وافرتان برای مهره‌چینی در شهرداری تهران بالاخره نتیجه داد. سعیکم مشکور!»

او در بخش دیگری از این یادداشت نوشته که افرادی که مامور این کار بودند« مردانه پای کار ایستادند» و گفته که این افراد «وظایف محوله را در مورد خالی کردن زیر پای دیگر کاندیداها و رساندن نتیجه بازی به نتیجه دلخواه شما خوش درخشیدند. از جمله آنهایی که به قول آقای چمران متوسل به تهدید شدند.» و گفته «از این پس شما را به عنوان ولی شهردار تهران، مسئول همه کارهای او» می دانم و به شما ارجاع می‌دهم چون «مشارالیه متصف به هتاکی و فحاشی و بددهنی» است.

شهردار شدن زاکانی برای او فرصت جریان‌سازی در فضای سیاسی ایجاد  را فراهم می‌کند او اکنون می‌تواند گوشه چشمی به جایگاه ریاست‌جمهوری در دوره‌های بعد داشته باشد. حالا ﺗﻤﺎم بخش‌های ﺳﺎﺧﺘﺎر قدرت در ﻛﻨﺘﺮل اﺻﻮﻟﮕﺮاﻳﺎن اﺳﺖ؛ رﺋﻴسی در ﻳک رﻗﺎﺑﺖ بی دردﺳﺮ ﺑﻪ رﻳﺎﺳﺖ ﺟﻤﻬﻮری رﺳﻴﺪ. ﻣﺤﺴنی اژ‌ه‌ای در ﻳک اﻧﺘﻘﺎل آرام و ﺑﺪون ﺣﺎشـﻴﻪ ﻗﻮه ﻗﻀﺎﺋﻴﻪ را از رﺋﻴسی ﺗﺤﻮﻳﻞ ﮔﺮﻓﺖ. زاکانی ﺑﻪ ﺷﻬﺮداری ﺗﻬﺮان می‌رود. مجلس شورای اسلامی و ﺷﻮرای ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﻫﻢ ﺑﻪﻃﻮر ﻛﺎﻣﻞ در اﺧﺘﻴﺎر اﺋﺘﻼف اصولگرایان ﻗﺮار ﮔﺮﻓته است.
زیتون ـ یلدا امیری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *