حسن رعیت، از نزدیکان بابک زنجانی، به ۳۵ سال زندان محکوم شد

By | ۱۴۰۰-۰۶-۲۴

سخنگوی قوه قضاییه در ایران از محکومیت حسن رعیت به ۳۵ سال حبس خبر داد. ذبیح‌الله خداییان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد پرونده حسن میرکاظمی، معروف به رعیت، گفت: «بخشی از این پرونده پیش‌تر در دادگاه رسیدگی و منجر به صدور حکم شده بود و بخشی از آن مفتوح بود که اخیرا منجر به صدور حکم بدوی شد.»

او روز چهارشنبه ۲۴ شهریور در اظهاراتش افزود: «در این پرونده ۲۰ نفر محکوم شدند که اتهامات آن‌ها مشارکت در اخلال عمده در نظام پولی و ارزی کشور و پولشویی، کلاهبرداری، جعل، استفاده از سند مجعول و اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات است. همچنین اتهام برخی محکومان دیگر این پرونده ناظر بر معاونت در جرایم فوق‌الذکر است.»

سخنگوی دستگاه قضایی گفت: «در این پرونده مجرم اصلی یعنی حسن رعیت به یک فقره حبس ۲۵ سال، ۳ فقره حبس سه سال و یک فقره حبس یک سال، جمعا به ۳۵ سال حبس محکوم شد. همچنین در این پرونده یک نفر به ۱۶ سال حبس، دو نفر به ۱۰ سال حبس، یک نفر به ۹ سال حبس، شش نفر به ۷ سال حبس و بقیه نیز به شش سال و پنج سال حبس محکوم شده‌اند.»

به گفته او این افراد در نظام ارزی ایران «اخلال» ایجاد کرده و وام‌های کلان بانک‌ی گرفته بودند.

خداییان گفت: «در یک مورد ۶۰ میلیون یورو از یکی از بانک‌ها وام گرفته بودند تا کالا وارد نمایند؛ اما با جعل مدارک، وانمود کردند که کالا وارد شده حال آنکه کالایی وارد نشده بود.»

حسن رعیت کیست؟

حسن میر کاظمی یا همان رعیت با یک عکس خاص در ایران به شهرت رسید. نام او یادآور سرکوب مردم در اعتراضات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ است. در عکس، او روی زین یک موتور کلت به دست دارد. البته تصاویر او به همین خلاصه نمی‌شود. تصویر او در یک هواپیمای شخصی که کنار بابک زنجانی نشسته بود نیز مخاطبان را متعجب کرد. درست چندماه پیش از اعتراضات سال ۸۸، بانک کشاورزی اعلام کرده بود رعیت با ۱۷۵میلیاردتومان، بزرگ‌ترین بدهکار این بانک است.

رعیت شراکت و رفاقت نزدیکی هم با مداحان مذهبی سرشناس دارد، از جمله محمدرضا طاهری.طاهری سال ۱۳۷۸ شرکتی به‌نام لوح مهراندیش برای تولید، صادرات و واردات لوح‌فشرده خام یا همان سی‌دی راه انداخته‌بود که رعیت ریاست هیات‌مدیره این شرکت را به عهده داشت. تصاویر بسیاری از حشر و نشر و رفاقت حسن رعیت با مداحان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی وجود دارد.

رفاقت رعیت با مداحان رفتر رهبر تا آنجا پیش رفته بود که دی ماه سال ۱۳۹۲ که خبر آمد محمود کریمی در بزرگ‌راه بابایی تهران پس‌از تصادف با یک پژو ۲۰۶، کلت کشیده و تیراندازی کرده، رعیت هم همراه او بوده است. همان زمان بعضی گفتند که عامل تیراندازی حسن رعیت بوده است.

سال‌ها بعد، علیرضا زاکانی، که حالا شهردار تهران است گفت حسن رعیت ۳۷ میلیون یورو از بانک صادرات گلستان وام گرفته تا کالا وارد کند اما نه کالا وارد و نه پول را پس داده و ارز را هم از کشور خارج کرده است. سود و بدهی این پرونده ۱۵۰۰میلیاردتومان اعلام شد. زاکانی در مرداد ۹۸ در نامه به رییس وقت قوه قضاییه نوشت رعیت «ارتباط وثیق» با اکبر طبری داشته و با اعمال نفوذ طبری پرونده بدهی هزار و پانصد میلیارد تومانی او به بانک صادرات گلستان به نفع رعیت مختومه شده است.

بازداشت رعیت در مرداد ۹۸ با حواشی بسیاری همراه بود چرا که او را در باغی اطراف «وردآورد» در نزدیکی کرج بازداشت شد؛ باغی که گفته می‌شد چندین قلاده ببر نیز در آن وجود داشته است. بر اساس اخبار رسانه‌های ایران او در این محیط، باغ وحشی شخصی راه انداخته بود.

در کیفرخواست صادر شده برای رعیت ۷ مورد اتهامی ذکر شده بود: ۱-مشارکت در اخلال عمده در نظام پولی و ارزی کشور از طریق دریافت مبالغ کلان ارزی و ریالی با تقلب از بانک‌ها معادل ۴۰۰ میلیون یورو و بیش از ۵ هزار میلیارد ریال منجر به اخلال در نظام اقتصادی کشور با وصف سردستگی ۲- مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای از بانک‌ها ۳- مشارکت در جلب و استفاده از اسناد مجعول ۴- مشارکت در پولشویی ۵- مشارکت در پرداخت رشوه ۶- اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی با سوءاستفاده از روابط خصوصی ۷- قطع و خشکاندن ۲۰۶ اصله درخت.

براساس اظهارات نماینده دادستان در جلسه نخست محاکمه رعیت، او در «یک شبکه فساد گسترده و سازمان یافته» حضور داشته، مقام‌های بانفوذ را به باغ وحش خصوصی‌اش دعوت می‌کرده، حکم ماموریت جعلی به عنوان ضابط امنیتی داشته و با مفسدان اقتصادی روابط ویژه داشته است. در این جلسه از اکبر طبری، قاضی منصوری و بابک زنجانی به عنوان همدستان حسن رعیت نام برده شد.

رابطه با بابک زنجانی

پس از آن که نام بابک زنجانی بر سر زبان‌ها افتاد، تصویری هم از حسن رعیت در یک هواپیمای اختصاصی به همراه زنجانی منتشر شد؛ تصویری که به یکی از معروف‌ترین تصویرها درباره رعیت تبدیل شده و نشان می‌دهد این دو باهم روابط دوستانه نزدیکی داشته‌اند. اما این روابط دوستانه از کی شروع شد؟

زنجانی در یک مصاحبه در شهریور ۹۲ و پیش از بازداشتش در خصوص رعیت گفته بود: «ایشان با ما دوست است و با وزیر اسبق نفت ایران هم هیچ رابطه خانوادگی ندارد. کاسبی خاصی هم با ایشان ندارم. فقط در گذشته یکی از هتل‌های وی را در کیش خریداری کردم و از آن جا همدیگر را شناختیم و چند مسافرت هم با هم رفتیم.»

ارتباط با سعید مرتضوی

رابطه حسن رعیت با سعید مرتضوی احتمالا به اتفاقات سال ۸۸ برمی‌گردد، اما بر اساس گزارش‌ها، رعیت باعث آشنایی مرتضوی مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی با بابک زنجانی بود.

سعید مرتضوی درباره نحوه آشنایی‌اش با بابک زنجانی به شرق گفته: «من اصلا ایشان را نمی‌شناختم و شرکتش را هم نمی‌شناختم. یکی از دوستان به نام آقای کاظمی (حسن رعیت) که نیروی ارزشی بسیار مورد اعتمادی است که با ایشان دوست است تماس گرفت و ایشان را معرفی کرد.»

در زمان بالا گرفتن مناقشه علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد بر سر وزارت رفاه در دولت دهم، فیلمی از برادر رییس وقت مجلس در مجلس منتشر شد که در آن، فاضل لاریجانی برای پیشبرد طرح خرید شرکت‌های شستا از سوی بابک زنجانی، درخواست‌هایی از سعید مرتضوی را مطرح می‌کند.

در فیلم دیگری که در سال ۱۳۹۲ از اتاق کار مرتضوی منتشر شد، نشان داده می‌شود که رعیت و زنجانی به همراه حمیدرضا باقری درمنی (که بعدتر به عنوان سلطان قیر و فساد مالی اعدام شد) ماجرای درخواست مالی فاضل لاریجانی را برای مرتضوی تعریف می‌کنند.

همچنین در کیفرخواست دادگاه رعیت آمده «روز اولی که بابک زنجانی دستگیر شد، به بازجو شماره رعیت را داد تا به واسطه نفوذ و رابطه وی با اکبر طبری مشکل رفع شود.»

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *