علی خامنه‌ای، پس از فاجعۀ ممنوعیت واکسن‌های غربی، این بار با تاکید بر تحریم ورزشی اسرائیل، ورزشکاران ایران را از میدان‌های بین‌المللی محروم می‌کند

By | ۱۴۰۰-۰۶-۲۸

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه در دیدار با «مدال‌آوران [ایرانی] بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو»، یکبار دیگر بر ضرورت خودداری از رویاروئی با ورزشکاران اسرائیلی تاکید کرد و ورزشکاران ایرانی را که به دلیل سیاست ایران در این زمینه و محروم شدن از رقابت در میدان‌های جهانی به کشورهای دیگر رفته‌اند به «وطن فروشی و خود فروشی» متهم کرد.

او محروم شدن ورزشکاران ایرانی از برخی رقابت‌ها را که در پی تحمیل رویکردهای مغایر با مقررات بین‌المللی از سوی مسئولان ورزشی ایرانی رخ داده است به «اقدامات متقابل رژیم صهیونیستی و حامیانش» نسبت داد و از مقامات ورزشی ایران خواست «در این حوزه، به هیچ وجه منفعل» نشوند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای که با «مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک» ایران در بازی‌های توکیو دیدار می‌کرد، گفت «در حالی که دستگاههای بسیاری مشغول برنامه ‌ریزی برای سلب امید و نشاط از جامعه بویژه از جوانان هستند، قهرمانی ورزشکاران ایرانی، پیام امید را به کل جامعه تزریق می‌کند و این موضوع بسیار ارزشمند است».

آیت‌الله خامنه‌ای «تجلی ارزش‌های انسانی و دینی و معنوی در کنار قهرمانی را بسیار ارزشمند» توصیف کرد و نمونه‌های آن را «استفاده از چفیه به‌ عنوان نماد ایثار و مقاومت و سجده بر آن، رعایت حجاب و پوشش به ‌خصوص استفاده از چادر در پرچمداری کاروان، ابراز عشق و محبت به پرچم ایران [و] صحنه‌های نماز خواندن» دانست. او «نام‌گذاری کاروان ورزشی به نام شهیدان به ‌ویژه شهید سلیمانی، اهدای مدال از طرف چند قهرمان به شهیدان خاص، ابراز عشق و محبت به پرچم ایران [و] درآغوش گرفتن حریف مغلوب […]» را نیز جلوه‌های دیگر این ارزش‌ها خواند.

آیت‌الله خامنه‌ای آنگاه به به «قهرمانی‌ها و مدال آوری‌های ناسالم در ورزش» اشاره کرد که یکی از نمونه‌های آن به گفتۀ او «کسب مدال به واسطۀ وطن فروشی و خودفروشی» است. او آنگاه گفت « بانوان ورزشکار ایرانی در این رقابت‌ها ثابت کردند که حجاب اسلامی مانع درخشش در عرصه ورزش نیست». هیچیک از بانوان ورزشکار ایرانی در بازی‌هائی که رهبر جمهوری اسلامی ایران به آنها اشاره می‌کند صاحب مدال نشدند. تنها زن ایرانی که در بازی های المپیک مدال بدست آورده، کیمیا علیزادۀ زنوزی است که در بازی‌های ریو در ٢٠١۶ در تکواندو مدال برنز گرفت و دقیقا به دلیل همین نگرش محدودی که به ورزش در ایران تحمیل شده است، کشور را ترک کرد و در بازی‌های توکیو از اعضای تیم پناهندگان بود. او پیش از آن در یک پیام اینستاگرامی گفته بود «من یکی از میلیون‌ها زن سرکوب شده در ایرانم که سال‌هاست هر طور خواستند بازی‌ام دادند».

علی خامنه‌ای سپس با عبارت «رژیم جنایتکار صهیونیستی» به اسرائیل پرداخت و خواستار «به رسمیت نشناختن» این کشور در میادین ورزشی شد. این «به رسمیت نشناختن» از سوی ایران با وادار ساختن ورزشکاران ایرانی از سوی مسئولان ورزشی این کشور برای خودداری از رقابت با حریفان اسرائیلی جلوه می‌کند. رهبر جمهوری اسلامی ایرانی در این باره گفت «رژیم سفّاک، نسل‌کُش و نامشروع صهیونیستی تلاش دارد با حضور در میدان‌های بین‌المللی ورزشی برای خود کسب مشروعیت کند و مستکبرین جهانی نیز به او کمک می‌کنند اما مسئولان محترم ورزشی و ورزشکاران نباید در این حوزه، به هیچ وجه منفعل شوند». این رویکرد ایران تا کنون تنها به «تعلیق» و در انزوا قرار گرفتن این کشور و محروم ساختن ورزشکاران آن از میادین بین‌المللی شده است.

علی خامه‌ای از «وزارت ورزش و وزارت امور خارجه و دستگاههای حقوقی [خواست] این موضوع را از راههای حقوقی دنبال و از ورزشکاران کشور و حتی ورزشکاران مسلمان دیگر کشورها همچون ورزشکار الجزایری که اخیراً محروم شد، حمایت کنند». بگمان او «ورزشکار سربلند ایرانی نمی‌تواند بخاطر یک مدال با نماینده رژیم جنایتکار دست بدهد و عملاً او را به رسمیت بشناسد».

آیت‌الله خامنه‌ای توصیه‌هائی نیز برای مسئولان ورزشی ایران داشت. پیش از او وزیر ورزش جمهوری اسلامی ایران، سید حمید سجادی، گزارشی از نتایج کسب شده از سوی کاروان ورزشکاران ایران در توکیو ارائه کرده بود.
ار.اف.ای:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *