محاکمه حسن روحانی از حرف تا عمل

By | ۱۴۰۰-۰۶-۲۸
کارزار محاکمه یک رئیس جمهور
 از ۱۱ مرداد که حسن روحانی از مردم حلالیت طلبید و روز بعد میز و صندلی ریاست جمهوری را به سید ابراهیم رئیسی سپرد و راهی خانه‌اش شد، خبری از او نیست. اما خبرها درباره کسانی که خواهان محاکمه او هستند، داغ است.
شماری از نمایندگان مجلس در نطق پیش از دستور یا مصاحبه‌ها می‌گویند: روحانی باید به دلیل “ترک فعل” و خساراتی که به کشور وارد کرده محاکمه شود. در فضای مجازی علیه او “کارزار محاکمه روحانی” راه انداخته اند و حتی کسانی مثل محمود احمدی‌نژاد نیز می‌گویند او به “جرم تمهید مقدمات ریختن خون مردم بیگناه، داغدار کردن خانواده ها، بردن آبروی کشور و توهین و اهانت به عموم مردم” باید محاکمه شود.
خبرگزاری فارس نیز در هشتم شهریورماه در خبری اعلام کرد که بیش از ۵۰۰ هزار نفر از دانشجویان، طلاب و اقشار مختلف مردم با امضای نامه‌ای در ۱۸ بند از حسن روحانی به کمیسیون اصل نود مجلس شکایت کردند و خواهان محاکمه او شدند. “افزایش نرخ ارز، نابودی اشتغال، بکارگیری عوامل جاسوس در مناصب کلیدی و زمینه سازی برای افزایش مرگ و میر کرونا” از جمله اتهام‌های رئیس جمهور سابق ایران عنوان شده‌ است و در خبر دیگری در ۹ شهریورماه ، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از ارسال سه شکایت از رئیس جمهور سابق درباره بورس، مسکن و مداخلات ارزی به قوه قضاییه خبر داد.
قضاوت درباره آینده سیاسی حسن روحانی زود است. گذشت زمان و نزدیک شدن به رویدادهایی مثل انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری مشخص می‌کند که او چه در سر دارد و چه نقشی می‌خواهد در معادلات سیاسی ایران ایفا کند و آیا به تاسیس حزب و کارهای حزبی ‌رو می‌آورد یا چنانکه به صدا و سیمای ایران گفته می‌خواهد به کارهای فرهنگی بپردازد.
فعلا با گذشت یک و ماه و نیم از پایان دوره‌ ریاست جمهوری‌اش، حدس و گمان‌های اولیه درباره عضویت او در مجمع تشخیص مصلحت نظام عملی نشده اما خبر طرفداران محاکمه او بیش از حضور احتمالی او در مجمع شنیده می‌شود.
پرونده ۳ شکایت از حسن روحانی به طور رسمی در قوه قضاییه است و مشخص نیست که چه زمانی به جریان می‌افتد. روحانی پیش ار ترک پاستور گفته بود که برای حفظ وحدت بسیاری از مسایل را به مردم نگفته و شاید این دادگاه‌ها فرصتی برای ناگفته‌ها باشد و شاید همین ناگفته‌ها یکی از دلایل برگزار نشدن اینگونه دادگاه‌هاست.
با این وجود، محمدرضا خاتمی نایب رئیس مجلس ششم پنجشنبه شب در کلاب‌هاوس گفت: از محاکمه نترسیم، به شرطی که عادلانه و علنی باشد. چه اشکالی دارد یک محاکمه علنی در دادگاه برگزار شود و آقای روحانی بتواند حرف‌هایش را بزند؟
به نظر می‌رسد تمام این فشارها و حرف و حدیث‌ها برای محاکمه حسن روحانی برای تکمیل کردن پروژه از صحنه خالی کردن مخالفان و یک دست شدن هرچه بیشتر حاکمیت باشد و اینگونه شکایت‌ها بیشتر برای روز “مبادا” ممکن است به جریان بیفتد. همچنین، براساس قانون جدید انتخابات، صدور یک حکم تشریفاتی می‌تواند حسن روحانی را از نامزدی مجدد در انتخابات محروم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *