حسین امیرعبداللهیان: آمریکا باید «حسن نیت» نشان دهد و قبل از مذاکره «اقدام جدی» کند!

By | ۱۴۰۰-۰۷-۲۵

-وزیر خارجه جمهوری اسلامی در جلسه غیرعلنی با شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادعایی عجیب گفته است که جمهوری اسلامی مسیر مذاکرات هسته‌ای را از مسیر اقتصاد کشور جدا خواهد کرد و به هیچ وجه اقتصاد را شرطی نخواهیم کرد!
-امیرعبداللهان خواسته آمریکا «اقدام جدی» را قبل از مذاکره انجام دهد! به نظر می‌رسد وزیر خارجه دولت «قاضی مرگ» با توجه به سیاست‌های ضعیف دولت بایدن و کشورهای اروپایی، برآورد دیگری از ظرفیت‌های نظام و  غرب دارد و گمان می‌کند جمهوری اسلامی بدون معامله با غرب قادر است اهداف خود را پیگیری کند.

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۰ با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران جلسه غیرعلنی داشتند و درباره وضعیت مذاکرات اتمی صحبت کردند.

به گفته علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در این جلسه امیرعبداللهیان گفت «سیاست جمهوری اسلامی اقدام در برابر اقدام و عمل در برابر عمل است و آمریکایی‌ها باید حسن نیت و صداقت خود را نشان دهند.»

وزیرخارجه جمهوری اسلامی گفته ایالات متحده «حتماً بایستی اقدام جدی قبل از مذاکره را انجام دهند و بنای تهران آن است که مذاکره را از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، دنبال کنند نه موارد دیگر را!»

امیرعبداللهیان در این جلسه با طرح ادعایی عجیب گفته است «جمهوری اسلامی مسیر مذاکرات هسته‌ای را از مسیر اقتصاد کشور جدا خواهد کرد و به هیچ وجه اقتصاد را شرطی نخواهیم کرد.»

بخشی از صحبت‌ها در این جلسه در مورد مسائل میان جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که امیرعبداللهیان در همین ارتباط گفته است طبق «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها عمل خواهیم کرد.»

یادآوری می‌شود که با اجرای همین قانون بود که تولید اورانیوم فلزی و غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم و ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به تأسیسات اتمی مشکوک آغاز شد و جمهوری اسلامی میزان و مقدار اورانیوم غنی‌سازی شده خود را به چندین برابر حد مجاز برجام رساند.

مجلس شورای اسلامی ۱۸ آذرماه سال ۱۳۹۹ «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران» را با ۹ ماده تصویب کرد به این امید که افزایش تهدیدات اتمی ابزاری برای باج‌ گرفتن از غرب شود تا کل تحریم‌ها را لغو کنند اما این اتفاق نیفتاد. حسن روحانی و محمدجواد ظریف و همچنین اقلیتی در مجلس شورای اسلامی مخالف تصویب این طرح بودند. آنها می‌گفتند تصویب این طرح «موجب اتحاد دنیا علیه ایران و ادامه تحریم‌ها می‌شود.» شماری از کارشناسان و حقوقدانان در داخل ایران نیز به حکومت هشدار دادند این اقدامات موجب فعال شدن «مکانیزم ماشه» خواهد شد و پرونده جمهوری اسلامی به شورای امنیت خواهد رفت.

گفتنی است که حسین امیرعبداللهیان پیش از این قصد اصلی جمهوری اسلامی را به صراحت اعلام کرده و گفته بود آمریکا برای نشان دادن حسن نیت ۱۰ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران را آزاد کند تا مذاکرات از سر گرفته شود!

هرچند جمهوری اسلامی ایران بر اساس خواست علی خامنه‌ای و در اواخر دولت حسن روحانی مذاکرات را متوقف کرده است اما واقعیت این است که تهران راه دیگری هم ندارد زیرا اگر نمایندگان حکومت به وین بازگردند بار دیگر مسئله مربوط به تهدیدات موشکی و شبه‌نظامیان و حمایت از  تروریسم مطرح خواهد شد! حال آنکه رژیم ایران این موضوعات را جزو «مسائل ناموسی»‌ خود می‌داند.

در عین حال، وزیر خارجه دولت «قاضی مرگ» خواسته شرایط مذاکرات به قبل از دوران دونالد ترامپ بازگردد. دورانی که آمریکا در برجام بود و هنوز تحریم‌ها اعمال نشده بود و رژیم ایران هم از امتیازات برجام بهره‌برداری می‌کرد و هم به تأمین مالی و تسلیحاتی شبه‌نظامیان می‌پرداخت و هم مطابق شواهد برنامه مخفی اتمی را پیش می‌برد.

همچنین حسین امیرعبداللهیان همان چیزهایی را می‌گوید که ظریف هم می‌گفت و همان دستورالعملی را اجرا می‌کند که خامنه‌ای می‌خواست دولت روحانی پیش ببرد. با این تفاوت که ظریف معتقد بود منفعت نظام در گرو مذاکره و معامله با غرب است اما امیرعبداللهیان با توجه به سیاست‌های ضعیف دولت بایدن و کشورهای اروپایی، برآورد دیگری از ظرفیت‌های نظام و  غرب دارد و گمان می‌کند بدون چنین معامله‌ای هم جمهوری اسلامی قادر است اهداف خود را پیگیری کند.

توقع جمهوری اسلامی ایران از آمریکا تکرار معاملات پنهان و سپس امضای توافقی مشابه برجام است که در ژوئیه ۲۰۱۵ با دولت اوباما انجام شد. بر اساس آن زد و بندها که مدیون دولت روحانی و  محمدجواد ظریف و لابیگران رژیم ایران بوده است، میلیون‌ها دلار پول عاید رژیم شد که توانست با آن هم نفوذ خود را در منطقه با ایجاد انواع گروه‌های شبه‌نظامی توسعه دهد و هم برنامه اتمی و موشکی را مخفیانه توسعه بدهد.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *