گزارش مجلس ایران از زیان «۷۰ میلیارد دلاری» مردم از افت شاخص بورس

By | ۱۴۰۰-۰۸-۱۲

کمیسیون اقتصادی مجلس با انتشار گزارشی، از زیان «۷۰ میلیارد دلاری» مردم از افت شاخص بورس طی ماه‌های اخیر خبر داده است.

این کمیسیون روز سه‌شنبه ۱۱ آبان درباره تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه علنی مجلس گزارشی را قرائت کرد که می‌گوید شاخص بورس در ماه‌های اخیر ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و مردم ۷۰ میلیارد دلار ضرر کردند.

این گزارش اشاره‌ دقیقی به بازه زمانی که مردم با زیان ۷۰ میلیارد دلاری مواجه شده‌اند نکرده است، اما شاخص بورس اوراق بهادار تهران در نیمه مرداد ۹۹ به بالای دو میلیون واحد اوج گرفت و اکنون در محدوده یک میلیون و ۳۶۰ هزار واحد در نوسان است.

بدین ترتیب، طی ۱۵ ماه گذشته شاخص بورس ۳۲ درصد افت کرده است.

ارزش دلاری شاخص بورس در ابتدای سال ۹۹ که شاخص کل حدود ۵۰۰ هزار واحد بود، حدود ۱۰۵ میلیارد دلار برآورد می‌شد، اما در نیمه مرداد همان سال رکورد ۴۲۷ میلیارد دلاری را زد و سپس به سرعت روند نزولی در پیش گرفت.

بسیاری از مردم که با تشویق دولت حسن روحانی و عرضه چشمگیر سهام دولتی و فروش اوراق بهادار، همچنین برای حفظ دارایی‌های خود به خاطر شتاب در افت ارزش ریال، وارد بورس شده بودند دارایی‌های خود را از دست دادند.

افت شاخص بورس در دوران ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی نیز ادامه دارد و از اوایل شهریور امسال تاکنون، شاخص کل بیش از ۱۳ درصد ریزش کرده است.

پارسال با اوج‌گیری غیرعادی شاخص بورس، بسیاری از کارشناسان از دستکاری عمدی دولت در شاخص‌های بورس برای کسب درآمد و پر کردن کسری بودجه و از وجود حباب در این بازار خبر داده بودند.

تامین مالی دولت در سال ۹۹ از بازار سرمایه حدود ۲۳۰ هزارمیلیارد تومان بوده است که از این مبلغ، ۱۷ هزار میلیارد تومان مربوط به مالیات معاملات بورس بود، رقمی که معادل ۹ درصد از کل مالیات وصولی سال ۱۳۹۹ در بودجه دولتی بود.

در این میان وزیر اقتصاد ایران روز دوشنبه اعلام کرد دولت قصد جبران کسری بودجه از طریق بورس ندارد و این موضوع را «از طریق مولدسازی دارایی و فروش اموال مازاد» پیگیری می‌کند.

محمدحسن آصفری، نماینده اراک در مجلس، روز ۹ آبان گفته بود وضع بورس خراب است و «با تنفس مصنوعی هم دیگر برنمی‌گردد».

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های فارس و مهر، سایت بورس تهران، رادیو فردا/د.خ/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *