رئیس سازمان زندان‌های ایران برکنار و جایگزین او معرفی شد

By | ۱۴۰۰-۰۸-۱۹

محمدمهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها در ایران برکنار و با حکم رئیس قوه قضاییه، غلامعلی محمدی جایگزین او شده است.

آقای حاج محمدی کمتر از یک سال و نیم این سمت را بر عهده داشت و در زمان ریاستش اسنادی درباره بدرفتاری با زندانیان از طریق هک دوربین‌های زندان و اسناد سازمان زندان‌ها منتشر شد. او به خاطر بدرفتاری با زندانیان عذرخواهی کرده بود.

غلامعلی محمدی (راست) جایگزین محمدمهدی حاج‌محمدی شد که فقط یک سال و نیم این سمت را به عهده داشت

خبرگزاری میزان در خبری درباره حکم رئیس قوه قضاییه نوشته است: غلامعلی محمدی با حکم ریاست قوه قضاییه به سمت رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور منصوب و جایگزین محمدمهدی حاج محمدی شد.

بعد از انتشار حکم تازه رئیس قوه قضاییه،‌ توییتر منسوب به محمدمهدی حاج محمدی نوشته که ‘همه خیر است’.

غلامعلی محمدی، رئیس تازه، عضو معاون دیوان عالی کشور و معاون حوزه ریاست قوه قضاییه بوده است.

قبل از محمدمهدی حاج محمدی، علی اصغر جهانگیر حدود ۶ سال و پیش از او غلامحسین اسماعیلی به مدت ۵ سال ریاست سازمان زندان‌ها را به عهده داشتند و دوره آقای حاج محمدی در بین مسئولان سه دهه گذشته سازمان زندان‌ها دوره‌ای بسیار کوتاه به شمار می‌رود.

محمدمهدی حاج محمدی یکی از مدیرانی بود که رئیس سابق قوه قضاییه یعنی ابراهیم رئیسی که اکنون رئیس قوه مجریه است، به ریاست سازمان‌ زندان‌ها منصوب کرد.

حدود یک سال و پنج ماه پیش در اواخر خرداد ۱۳۹۹ رئیس فعلی قوه قضاییه یعنی غلامحسین محسنی اژه‌ای که آن زمان معاون اول ابراهیم رئیسی بود، در مراسم معرفی محمدمهدی حاج محمدی از او خواست “فصل جدیدی” در نظام سازمان زندان‌های جمهوری اسلامی باز کند و به جای مجازات به دنبال اصلاح و “توبه” مجرمان باشد.

رئیس فعلی قوه قضاییه یک سال و نیم پیش زمانی که معاون این قوه بود (سمت چپ) مراسم معارفه محمدمهدی حاج‌محمدی را برگزار کرد
رئیس فعلی قوه قضاییه یک سال و نیم پیش زمانی که معاون این قوه بود (سمت چپ) مراسم معارفه محمدمهدی حاج‌محمدی را برگزار کرد

این اتفاقی تازه نیست که روسای جدید در نهادی مانند قوه قضاییه معاونان و مدیران خود را تغییر دهند همانگونه که ابراهیم رئیسی و پیش از او صادق آملی لاریجانی مدیرانشان را عوض کردند؛ اما رییس سازمان زندان‌ها در حالی تغییر می‌کند یا به تعبیری برکنار می‌شود که اتهام‌های زیادی درباره شرایط بد زندانیان در زندان و بدرفتاری با آنان مطرح شده است.

مرداد ماه امسال گروهی هکری که خود را “عدالت علی” می‌نامید ویدئوهایی برای رسانه‌ها ارسال کرد که می‌گفت با هک دوربین‌های زندان‌های مختلف ایران به دست آورده است. فیلم‌هایی که حکایت از بدرفتاری با زندانیان و کتک زدن و شکنجه آنها داشت.

بعد از انتشار ویدئوها، محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس وقت سازمان زندان‌ها با انتشار یک پست توییتری عذرخواهی کرد و نحوه برخورد با زندانیان در زندان اوین را “غیرقابل قبول” خواند و قول رسیدگی داد.

او همچنین نوشت دو ماموری که در فیلم در حال کتک زدن زندانیان دیده شده‌اند، چند ماه پیش از انتشار فیلم‌ها برکنار شده‌اند.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *