سخنگوی قوه قضاییه معترضان بازداشتی اصفهان را به «تیراندازی» متهم کرد

By | ۱۴۰۰-۰۹-۱۶

ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه با «اغتشاشگر» خواندن معترضان در اعتراضات اخیر اصفهان، تعداد افراد بازداشت‌شده را حدود ۱۳۰ نفر دانست.

خداییان در نشست خبری روز سه‌شنبه ۱۶ آذر با اشاره به تعداد بازداشتی‌ها در اصفهان گفت اکثر آنها با قرار تامین وثیقه و کفالت آزاد شده‌اند، «به جز افرادی که ممکن است تیراندازی مسلحانه کرده باشند». این در حالی است که تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از اعتراضات کاملا نشان می‌دهد معترضان مسالمت‌جو بودند و هیچ سلاحی نداشتند.

سخنگوی قوه قضاییه معترضان را به «سلب امنیت و تخریب اموال مردم» متهم کرد و گفت تجمع مسالمت‌آمیز مردم اصفهان، «دشمنان را عصبانی کرد و باعث شد تحت تاثیر دشمنان افرادی در صفوف مردم نفوذ کنند و دست به اغتشاش بزنند».

او اضافه کرد که «نهایتا مردم اصفهان با کمک نیروی انتظامی به غائله خاتمه دادند».

این اظهارات در حالی است که غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی نیز در واکنش به اعتراضات اخیر مردمی در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری گفت: «نیرو‌های انتظامی و امنیتی و دادستان‌ها به کسانی که مخل نظم و امنیت و آرامش مردم هستند فرصت ابراز وجود نمی‌دهند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بارها تلاش کرده‌اند اعتراضات مردمی در نقاط مختلف ایران را به «دشمن» و کشورهای خارجی ربط دهند.

نهادهای حقوق بشری غیردولتی اعلام کرده‌اند که در اعتراضات اصفهان، دستکم ۲۱۴ نفر از جمله ۱۳ کودک بازداشت شده‌اند.

وب‌سایت حقوق بشری هرانا هم در گزارشی تازه نوشت با وجود گذشت ۱۰ روز از دستگیری معترضان اصفهان کماکان تعداد نامعلومی در بازداشتند و از وضعیت زنان و کودکان بازداشت‌شده اطلاعی در دست نیست.

در حالی که در جریان اعتراضات اصفهان نیروهای امنیتی و انتظامی از تفنگ ساچمه‌ای و گلوله‌های فلزی برای سرکوب اعتراضات استفاده کردند، منابع بیمارستانی اعلام کردند ده‌ها نفر از معترضان از ناحیه چشم و صورت دچار جراحات جدی شدند.

کشاورزان اصفهانی خواستار حقابه‌ خود هستند، اما سخنگوی قوه قضاییه با هشدار ضمنی به آنها گفت: «مساله آب اختصاص فقط به اصفهان ندارد و در برخی استان‌های دیگر ما کمبود آب داریم و اگر بنا باشد آب بلافاصله رهاسازی شود ممکن است با کمبود آب آشامیدنی روبرو شویم.»

اشاره دوباره به بازگشت ایرانیان خارج کشور

خداییان همچنین در بخش دیگری از نشست خبری خود گفت: «هر ایرانی که خارج از کشور است می‌تواند به کشور بازگردد و آغوش ایران برای بازگشت این افراد باز است و هیچ منعی وجود ندارد.»

دولت ابراهیم رئیسی از زمان آغاز فعالیت خود خواستار بازگشت ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری در داخل کشور شده است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی در دهه‌های اخیر با بازداشت ایرانیان دوتابعیتی و حتی اتباع خارجی، نگرانی‌های بسیاری را در میان ایرانیان مهاجر برای بازگشت به کشورشان ایجاد کرده است.

نزار زکا، شهروند لبنانی که چهار سال در زندان‌های جمهوری اسلامی به اتهام‌های سیاسی زندان بود، به تازگی در واکنش به فراخوان دولت ایران برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور گفت: «به نظر می‌رسد سپاه می‌خواهد تعدادی از ایرانی‌های دوتابعیتی را برای رفتن به ایران فریب دهد.»
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *