۹۹ درصد از مسئولین حتی یک فرزند در تراز جمهوری اسلامی تربیت نکردند / شورای نگهبان حق داشت با این دلایل، نامه رد صلاحیت لاریجانی را منتشر نمی‌کرد

By | ۱۴۰۰-۰۹-۲۹

محبی نماینده سابق مجلس می‌گوید: با دلایلی که در نامه آمده، به شورای نگبهان حق می‌دهم که نسبت به محرمانه بودن دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی اصرار می‌ورزید.‌ کاش نامه منتشر نمی‌شد چراکه وضعیت را بدتر کرد زیرا اگر ای دلایل را نمی‌دیدیم، حداقل با حدس می‌شد گفت احتمالا دلیلی وجود داشته که شورای نگهبان مصلحت نمی‌داند آن را علنی اعلام کند. اما زمانی که نامه علنی شد، واقعا فهمیدیم چه اتفاقی افتاده است.

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: بعد از گذشت چندماه از رد صلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، بالاخره نامه محرمانه دلایل رد صلاحیت لاریجانی منتشر شد. در این نامه ۷ دلیل برای رد صلاحیت نداشتن رئیس ۱۲ ساله مجلس نوشته شده است که در نوع خود بسیار جالب و عجیب است.

علی لاریجانی نیز در جوابیه‌ای بلند، به این دلایل پاسخ داده است. این نامه و دلایل عنوان شده در آن، انتقادات بسیار زیادی را به همراه داشت و تقریبا تمام خوانندگان آن معتقد بود که این دلایل به هیچ عنوان نمی‌تواند ادله محکمی برای رد صلاحیت باشد که اگر اینگونه بود،بسیاری از مسئولین نیز باید از سمت خود برکنار شوند زیرا صلاحیت لازم را ندارند.

جهانبخش محبی نیا نماینده سابق مجلس درباره دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی با رویداد۲۴ گفتگو کرده و می‌گوید: به استناد اصول ۹۱ تا ۹۹ عهدنامه دینی و ملی مردم ایران، شورای نگهبان قانون اساسی، انطباق مصوبات مجلس شورای اسلامی، شرع مقدس و قانون اساسی را برعهده دارد. همچنین نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و مجلس و مراجعه به آرای آن و همه‌ پرسی به عهده این شورا است. مسئله نظارت امری غیراجرایی است و ورود به نظارت و اجرا و بالعکس، نوعی تداخل در وظیفه است.

او می‌گوید: شورای نگهبان بر اساس قانون فقط وظیفه نظارت را برعهده دارد، لذا تایید صلاحیت، نحوه انتخابات برای رعایت حقوق عامه باید از سوی دولت انجام شود، زیرا دولت نماینده مردم است. شورای نگهبان هم وظیفه دارد که جلوی هر نوع انحراف و تعدی به حقوق ملت را بگیرد. تعدی این نهاد‌ها از قانون اساسی، نادیده گرفتن قانون است و بدون شک برخلاف قانون و نوعی زیاده‌طلبی است، زیاده طلبی هم منجر فساد خواهد شد. ثبت نام، بررسی صلاحیت، اعلام عدم صلاحیت ماهیت اجرایی دارد و برعهده وزارت کشور است. اگر کسی شکایتی نسبت به بررسی صلاحیت و عدم برگزاری صحیح انتخابات داشته باشد، شورای نگهبان حق ورود دارد و این مداخله حتی می‌تواند استصوابی هم باشد.

محبی نیا با بیان اینکه مسئله رای مخفی یک بدعت است، تصریح کرد: در شورای نگهبان نباید رای گیری شود، مگر مجلس است که رای مخفی و غیر مخفی داشته باشند، نباید سلیقه‌ای باشد که بخواهند بر اساس سلیقه رای بدهند. یک فرد با توجه به سوابق و موضوعاتی که وجود دارد یا صلاحیت دارد یا ندارد. قطعا با سلیقه شخصی و میل افراد نباید مدیریت شود و اگر خدایی نکرده بر این منوال پیش برویم حتما مفسده ایجاد خواهد شد.

به شورای نگهبان حق می‌دهم که با این دلایل نامه رد صلاحیت لاریجانی را منتشر نمی‌کرد

این فعال سیاسی ادامه دارد: با این دلایل که در نامه آمده، من به شورای نگبهان حق می‌دهم که نسبت به محرمانه بودن دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی اصرار می‌ورزیدند.‌ ای کاش این نامه‌ها منتشر نمی‌شد چراکه وضعیت را بدتر کرد زیرا اگر این نامه و دلایل را نمی‌دیدیم، حداقل با حدس و گمان می‌توانستیم بگوییم احتمالا دلیلی وجود داشته که شورای نگهبان مصلحت نمی‌داند آن را علنی اعلام کند. اما زمانی که نامه علنی شد، واقعا فهمیدیم چه اتفاقی افتاده و ستم روا رفته بر لاریجانی را حس می‌کنیم و اگر کاندیدا‌های دیگر برهمین منوال و اساس رد صلاحیت شده باشند، واقعا جای نگرانی دارد. این نوع خلق آداب برای اداره امور حتما ایراد دارد و حتما یک جای کار خواهد لنگید.

وی با بیان اینکه توسل به یک امر موهوم و یک امر مبتنی بر سلیقه و معطوف به گرایش‌های سیاسی، وجاهت قانونی ندارد. به همان میزان که دولت حق دارد، مردم هم حق دارند، گفت: در قران کریم آمده که نیات و امیال هم جزیی سئیات حساب نمی‌‍شود. نمی‌توانیم افراد را به دلیل گرایش‌های سیاسی و نظراتشان محدود و متوقف کنیم، چرا که این کار حتما باعث بدبینی خواهد شد.

افزایش اختیارات شورای نگهبان، اشتباه ما نمایندگان مجلس بود

نماینده سابق مجلس، با بیان اینکه به کارگیری افراد رد صلاحیت شده توسط شورای نگهبان، نمی‌تواند دلیل موجهی برای رد صلاحیت افراد در سایر زمینه‌ها باشد، تصریح کرد: لاریجانی در نامه خود آورده که افرادی رد صلاحیت شدند و توسط رهبری یا سایر روسای قوا در پست‌های حساس به کارگیری شدند. ردصلاحیت توسط شورای نگهبان اصلا به معنای رد صلاحیت از سوی جمهوری اسلامی یا خداوند نیست. اگر شورای نگهبان در محدوده وظایف خود بماند که متاسفانه اینطور نیست، رد صلاحیت‌ها فقط در آن حدود شورای نگهبان موثر است. از سوی دیگر شورای نگهبان ماهیت اجرایی ندارد و این انبساط در وظیفه شورای نگهبان و افزایش اختیارات آن اشتباهی است که ما نمایندگان مجلس انجام دادیم و دیگر نمی‌توانیم آن را جمع کنیم. وزارت کشور به عنوان متولی ثبت نام افراد، از نهاد‌های چهارگانه تاییدیه می‌گیرد و اگر وزارت کشور فردی را رد کرد، آن‌ها به شورای نگهبان می‌روند و اگر حقی ضایع شده باشد، با افتخار حق را به حق‌دار می‌رساند. اما متاسفانه ضعف دولت‌ها و وزاری کشور باعث شده که شورای نگهبان قدرت خود را زیاد کرده و دیگر به سادگی قابل برگشت نیست.

برخی از مسئولین حتی یک فرزند در تراز جمهوری اسلامی تربیت نکردند

این استاد دانشگاه با اشاره به یکی از دلایل رد صلاحیت لاریجانی مبنی بر به کارگیری پسر لاریجانی در یک پروژه ساختمانی، گفت: من افرادی را می‌شناسم که در پست‌های بسیار حساسی هستند و فرزندانشان به راحتی امور را به دست گرفته‌اند و همچنین افرادی را می‌شناسم که پست‌های حساس دارند و فرزندشان معدومی است و حتی یک فرزند در تراز جمهوری اسلامی نتوانستند تربیت کنند، چون مخالف جمهوری اسلامی بودند. اگر اینگونه بود که باید این افراد را به جای رد صلاحیت از کشور بیرون می‌کردند نه اینکه به قدرت آن چنان چنگ زده‌اند که بعد از مرگ هم توقع حضور دارند. من اطلاعی از این موضوع ندارم، اما فکر می‌کنم که حساب پسر را نباید به پای پدر نوشت. اما درباره فرزندان آقای لاریجانی بعید می‌دانم در فعالیت‌های اقتصادی به این شکل ورود کنند.

محبی نیا با بیان اینکه نباید چهره طالبانی از ایران نشان دهیم، گفت: زمانی که ما در بطن جمهوری اسلامی وعده فرهنگ جهانی می‌دهیم، چطور نسبت به یک حضور علمی فرزندان کشور در خارج از کشور را بد نشان می‌دهیم؟ مگر پیامبر نمی‌گوید برای جستجوی علم حتی اگر در چین هم بود، به آنجا بروید؟ ببنید چند درصد از فرزندان مسئولین در آمریکا، انگلیس، اروپا و ژاپن هستند؟ از دید من هیچ ایرادی ندارد و حتی دورترین فامیل‌های من هم در خارج از کشور نیستند، اما اینگونه محدودیت‌ها ظلم است و مانع تبادل علم در سطح جهانی است.

زندگی لاریجانی منافقانه نیست

این فعال سیاسی با بیان اینکه ایراد علی لاریجانی این است که برخی از اطرافیانش به راه او وفادار نیستند و به دنبال نان و نوا برای خودشان هستند، گفت: البته در اکثر شخصیت‌های سیاسی کشور، این روند را می‌بینیم. لاریجانی زندگی منافقانه‌ای ندارد.

مرغ بریان از دلایل شورای نگهبان خنده‌اش می‌گیرد

وی ادامه داد: یکی از دلایل رد صلاحیت لاریجانی را تلقی سهیم بودن در نابسامانی‌های کشور نام برده بودند، واقعا از این حرف‌ها مرغ بریان هم خنده اش می‌گیرد. اگر اینگونه باشد که بایدشورای نگهبان را مقصر دانست که همه افراد را تایید صلاحیت کرده که چنین وضعیتی را ایجاد کردند. چگونه علی لاریجانی که خارج از دولت بوده را رد می‌کنید؟ من بار‌ها دیده بودم که لاریجانی تیغ تیزی را در برخورد با دولت به دست می‌گرفت! آن زمان از او تشکر می‌کردند و حالا اینگونه می‌گویند؟ اکنون یک اتهام جدید درست کرده و آن را ابزاری برای رد صلاحیت معرفی می‌کنند. به نظرم این رفتار‌ها اگر سو نیت نباشد، حسن نیتی هم در آن‌ها یافت نمی‌شود. متاسفانه این نوع برخوردها، زیان‌های بزرگی را به کشور زده است و امیدوارم حداقل به عتاب رهبری و دلسوزان توجه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *