تا مذاکره حلال است؛ روابط دیپلماتیک با امریکا را هم برقرار کنید

By | ۱۴۰۰-۱۱-۰۶

می توان تعدادی بحران مصنوعی هم برای حفظ شرایط در روابط دو کشور نگه داشت. 

عصرایران؛ رضا غبیشاوی – حالا که تصمیم مقامات عالی کشور بر مذاکره مستقیم با امریکا درباره موضوع هسته ای است پیشنهاد می شود علاوه بر این، درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو طرف هم گفتگو کنند شاید بتوانند در این باره هم به توافقی دست یابند.

به هر حال در موضوع هسته ای، مذاکره با امریکا نه یک انتخاب، بلکه یک اجبار است. دیر یا زود هم باید با امریکا مذاکره می شد زیرا تحریم های اصلی علیه ایران از سوی امریکا اعمال شده اند و برای برداشته شدن تحریم ها باید با عامل آن گفتگو کرد.

بعید نیست در آینده دوباره به این اجبار برسیم. همانطور که در دهه های قبل هم بارها به این مرحله رسیدیم البته بعد از کش و قوس های بسیار و جار وجنجال های زیاد.

در نتیجه، بهتر است برای آینده به جای اینکه اصل مذاکره موضوعیت داشته باشد … در مواقع مشابه، راحت و بدون جنجال و سختی، وارد مذاکره و گفتگو شد. راه حل این وضعیت، برقراری دوباره روابط دیپلماتیک میان ایران و آمریکاست. با این حال می توان رابطه با امریکا را همچنان پرمشکل و سطح پایین نگه داشت تا مخالفان و دلواپسان داخلی آرام بگیرند. به عنوان مثال در تهران و واشنگتن تنها کاردار حضور داشته باشد و تعدادی بحران مصنوعی هم برای حفظ شرایط در روابط دو کشور نگه داشت.

هم اکنون دفاتر حفاظت از منافع امریکا در تهران با حضور دیپلمات های امریکایی در ساختمان جداگانه اما زیرمجموعه سفارت سوئیس فعال است. در واشنگتن هم دفتر حفاظت از منافع ایران با حضور دیپلمات های ایرانی زیرمجموعه سفارت پاکستان به کار خود ادامه می دهد. کافی است این دو دفتر به سفارت تبدیل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *