از صاحب خانه شدن ۲۰ هزار آخوند تا اعلام آمادگی برای ساخت و ساز در شهرک مهدیه

By | ۱۴۰۰-۱۲-۲۶

معاون مسکن مرکز خدمات حوزه های علمیه از روند ۲۰ ساله ساخت مسکن مرکز خدمات یاد کرد و گفت: ۲۰ هزار طلبه با حمایت این مرکز صاحب مسکن شدند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علا رفیعی معاون مسکن مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور در نشستی با اصحاب رسانه‌های حوزوی گفت: ۲۰ سال توفیق دارم در مسکن مرکز خدمات باشم و این امکان که با اهالی رسانه به گفتگو پرداخته شود را به فال نیک می‌گیرم؛ وقتی مشکلات مطرح شود قابلیت حل شدن را بهتر پیدا می‌کند.

وی در آغاز با ارائه آمار طلاب، فاقد مسکن که حدود ۵۰ هزار نفر می‌باشند پرداخت و اشاره کرد که این آمار واقعا زیاد است ومرکز در حال برنامه ریزی مدون برای حمایت از مسکن طلاب واجد الشرایط را دارد.

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به لزوم داشتن تحلیل آماری از مسکن طلاب گفت: به طلاب در سامانه، فرم خود اظهاری مسکن ارائه شده که بر اساس این خود اظهاری تحلیل ۹۰ صفحه‌ای شده است و همه چیز از جمله توزیع نامتوازن، ویژگی‌های اقلیم و سایر شاخص‌های تأثیرگزار بررسی شده است؛ در استان قم به ازای ۳۵ نفر یک طلبه حضور دارد و در برخی مناطق به ازای هر ۴۷۰۰ نفر یک طلبه حضور دارد.

وی در ادامه تأکید کرد: پس از بررسی همه تراز تحصیلی خانوار ۲۵ هزار نفر طلبه مستأجر داریم که باید حتما سریع‌تر برای آن‌ها کاری کرد؛ توزیع نامتوازن سبب شده است به آمار توجه ویژه‌ای داشته باشیم و استان‌ها را مقایسه کنیم از همین رو آمار و اطلاعات این تحلیل دقیق است.

حجت الاسلام رفیعی در خصوص سابقه مسکن سازی مرکز خدمات اظهار داشت: ساخت مسکن در سال ۸۱ در پردیسان به صورت جهادی شروع شده و تا کنون مشکل حدود ۲۰ هزار از طلاب عزیز برطرف شده است.

وی با اشاره به ظرفیت مسکن روستایی اظهار داشت: انگیزه‌ای برای رفتن سمت روستا نیست، اما حدود ۵۰۰ نفر از عزیزان طلبه، تحت حمایت مرکز خدمات در روستا‌های مختلف مستقر و صاحب ملک شدند.

معاون مسکن مرکز خدمات با اشاره به سخت‌تر شدن شرایط خانه دار شدن گفت: برخی برخورد‌ها در مسیر ساخت مسکن با بی مهری همراه بود، واین امر باعث شد مسیر ساخت وساز کمی دچار توقف ومشکل شود ولی با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی عزم جدی برای حمایت از مسکن طلاب در دستور کار قرار گرفته که البته نوع کار طوری خواهد بود تا کمترین مشکل و حاشیه را برای طلاب مرکز را داشته باشد.

حجت الاسلام رفیعی تأکید کرد: ریاست جدید مرکز فضا را عوض کردند چون که با امکانات سابق نمی توان خانه ساخت و از گروه های هدف حمایت کرد لذا به همین منظور با وزارت‌ راه وشهر سازی، بنیاد مسکن و نهاد های متولی دیگر تفاهم نامه کرده و قصد دارد از همه ظرفیت های کشور برای حمایت از مسکن طلاب بهره برداری نماید.

حجت الاسلام رفیعی معاون مرکز خدمات بعد از ارائه اولیه سؤالات خبرنگاران که در این نشست حاضر بودند را شنید؛ اهم سؤالات مطرح شده در خصوص شرکت نور گستر و چرایی انحلال آن، وضعیت مسکن پردیس اهواز، دزفول، مولوی تهران و استفاده از اراضی شهرک مهدیه بود.

وی در خصوص شرکت نورگستر از مجموعه‌های اقماری مرکز خدمات گفت: این شرکت دخالت مستقیم در ساخت نداشته بلکه به ماموریت نظارت عالیه بر ساخت ۱۰ هزار به عهده داشته و پروژه‌های عمرانی به پیمانکار واجد الشرایط واگذار شده است؛ کل عملیات اسکلت ده هزار واحد مسکونی به یک شرکت واگذار شده که این امر محاسن فراوان داشته هرچند حواشی هم داشته است.

حجت الاسلام رفیعی تأکید کرد: در نازک کاری با پیمانکاران متعددی قرار داد بسته شده است؛ در اصل نور گستر برای ایجاد زیر ساخت فنی در قم بوده ساخت و ساز استان‌ها به عهده معاونت مسکن بوده است؛ نور گستر هنور منحل نشده، زیرا هیئت تصفیه براساس قانون می‌بایست همه امور مانده را رصد وپس از انجام مراحل قانونی مراحل انحلال انجام خواهد شد.

معاون اداری مالی اسبق شهرک مهدیه در پاسخ به سؤالات خبرنگاران پیرامون شهرک مهدیه گفت: املاک و اراضی شهرک مهدیه تحت اشراف شواری عالی حوزه علمیه قم بوده و مرکز خدمات از نظر سازمانی دخالتی در امور شهرک مهدیه ندارد، اما در صورت توافق با مدیران محترم شهرک و موافقت حوزه علمیه حاضر به مشارکت در ساخت و ساز تعدادی واحد در شهرک می باشد.

وی در پاسخ به چرایی نبود قرار داد بین طلاب و مرکز خدمات حوزه، بیان کرد: به علت اینکه مبنای مرکز قیمت تمام شده بدون لحاظ یک ریال سود بوده است.

معاون مسکن مرکز خدمات در خصوص اشتباهات پروژه‌های پردیسان ابراز کرد: دیکته نانوشته غلط ندارد قطعا در این کار بزرگ اشتباهی بوده است که مرکز وموسسه تلاش کرده است تا اشکالات را در روند اجرا به حد اقل برساند.

وی با اشاره به پروژه پردیس اهواز اظهار داشت: زمین پردیس اهواز از سازمان ملی زمین و مسکن با حدود ۵ میلیارد خریداری شده و یک سال طول کشید تا زمین تحویل پیمانکار شود و در سال ۹۶ زمین تحویل پیمانکار داده شد؛ اسکلت پروژه اهواز پس از شروع به کار به سرعت پیش رفت، اما از سال ۹۷ شرایط کشور دگرگون شد و پیمانکاران به دلیل افزایش نرخ مصالح درخواست تعدیل و پروژه را متوقف کردند.

حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: مرکز تلاش کرد پیمان‌ها فسخ نشود، چون قرارداد جدید مستلزم هزینه بیشتر بود و این امر موجب زیان بیشتر به طلاب می شد؛ لذا مرکز تلاش کرد با همین پیمانکار و پرداخت تعدیل، کار را ادامه دهد و خدا را شکر کار هم به اتمام رسید.

حجت الاسلام رفیعی در خصوص قطع آب، برق، گاز و تلفن مسکن پردیس اهواز گفت: در حال حاضر همه این پروژه اهواز و دزفول امکانات زیرساختی را دارند، ولی در خصوص محوطه بخشی از کار مانده است آنهم بدلیل اختلاف نظر بین مرکز و طلاب بوده که پس از حل آن مراحل محوطه سازی هم در حال اجرا و اتمام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *