سرقت‌های سریالی در «بهشت زهرا» ادامه دارد؛ عده‌‌ای هم از گل‌های مزار درگذشتگان امرار معاش می‌کنند!

By | ۱۴۰۱-۰۱-۰۴
روابط عمومی سازمان «بهشت زهرا» ضمن تأکید بر افزایش نظارت شبانه‌روزی نیروهای دژبان و انضباط شهری در قطعات این سازمان، اعلام کرده است: «در برخی مواقع شاهد دزدیده شدن گل‌های قبور مومنان هستیم که در اولین فرصت گل‌های جدید جایگزین خواهد شد.»

روابط عمومی سازمان «بهشت زهرا» با اشاره به اینکه باید پذیرفت که به دلیل مساحت ۵۵۰ هکتاری سازمان محدودیت در نیروهای دژبان و حفاظت، امکان بروز سرقت‌های خرد دور از ذهن نیست افزود: «در دوره جدید مدیریت شهری، علاوه بر افزایش نظارت شبانه‌روزی نیروهای دژبان و انضباط شهری، و افزایش تعداد دوربین‌های مداربسته، شهردار شب نیز در این مجموعه دایر شده و نیروهای ویژه سازمان بهشت زهرا برای جلوگیری از سرقت‌های خرد و پاره‌ای قانون شکنی‌ها به صورت ۲۴ ساعته تلاش می‌کنند.»

در همین ارتباط روزنامه «همشهری» در گزارشی که آذرماه منتشر کرده بود به موضوع سرقت گل‌های پرپر شده در «بهشت زهرا» پرداخته و نوشته بود: «پیش از این وقتی نزدیکان برای عزیز ازدست‌رفته‌شان گلی هدیه می‌آوردند، از ترس سارقان سفله، آن را پرپر می‌کردند؛ اما حالا بنا به همین ترفند، ذهن دزدان هم راه تازه‌تری اندیشیده است. عده‌ای همین گل‌های پرپر، ناقص و آسیب‌دیده را از قبور جمع‌آوری می‌کنند، در کیسه‌هایی می‌ریزند و با قیمت پایین‌تری، گلبرگ می‌فروشند. »

در  اردیبهشت ۱۳۹۸ باشگاه خبرنگاران نیز در گزارشی پیرامون سرقت سرگل نوشته بود: «بیشتر ایستگاه‌های فروش گل و گلاب در مسیر بهشت زهرا و یا در داخل این مکان اقدام به فروش گل با شاخه می‌کنند که در دسته‌بندی‌های مشخص، هر دسته به مبلغ پنج‌هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

بنابراین گزارش، افرادی کیسه بر دوش سرگل‌هایی را که خانواده‌ها برای درگذشتگان خود بر سنگ مزار قرار دادند را جمع می‌کنند و درون کیسه‌های بر دوش خود می‌ریزند. این افراد پس از جمع‌آوری سرگل‌ها از روی قبور، مستقیم خود را به درون مترو می‌رسانند و در گوشه‌ای از مترو می‌نشینند و از تولید به مصرف اقدام به بسته بندی کردن آنی سر گل‌ها می‌کنند و آن را به مشتریان خود می‌فروشند.

اینهمه در حالیست که پیش از این موضوع انواع سرقت از گورستان «بهشت زهرا»ی تهران به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی بارها در منابع داخلی منتشر شده است. ازجمله دزدیدن سنگ‌های قبر مردگان در گورستان «بهشت زهرا» که در آذرماه خبرساز شده بود. عده‌ای با دزدیدن سنگ‌های مرغوب و گران‌قیمت آنها را بازسازی و به‌ عنوان سنگ قبر نو با نصف قیمت به دیگران می‌فروشند.

آن زمان مدیرعامل سازمان «بهشت زهرا»ی تهران درباره دزدی سنگ قبر گفته بود: «مجموعه بهشت حضرت زهرا بیش از هفتصد هکتار مساحت دارد. چند روزی است که انتظامات سنگ مزار را فعال کردیم و از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب در حال فعالیت هستند. بیشتر سرقت‌ها در قبور چند طبقه رخ می‌دهد.»

روزنامه «آرمان ملی» در گزارشی که روز ۱۹ اسفند سال گذشته، درباره افزایش آمار سرقت سنگ قبر در «بهشت زهرا» منتشر کرده بود، به نقل از منابع آگاه از وجود «باندهای» دزدی، سنگ‌تراشی و فروش خبر داده و نوشته بود: «عده‌ای با دزدیدن سنگ‌های استفاده‌شده، آن را تراش می‌دهند و دوباره با نصف قیمت به دیگران می‌فروشند.»

سرقت از خانواده‌های داغدار در «بهشت زهرا» نیز از جمله مسائلی است که در این گورستان همواره مسئله‌ساز بوده  است. در همین ارتباط محمد قاسم طرهانی جانشین پلیس پیشگیری پایتخت در آذرماه گذشته از  افزایش سرقت مدارک و اشیاء قیمتی شهروندان در «بهشت زهرا» خبر داده بود.

برپایه بررسی‌های میدانی وبسایت «پرسون»  به دلیل شرایط بد اقتصادی حجم افراد نیازمند برای به دست آوردن نذر و خیرات در «بهشت زهرا» بیشتر شده است. افراد نیازمندی که اکثرا ساکن محلات اطراف این منطقه مانند کهریزک، ورامین، «اسلامشهر»، واوان، رباط کریم و… هستند. از سوی دیگر حمل و نقل عمومی به این مکان گران نیست، با یک حساب سرانگشتی برخی از نیازمندان در پنجشنبه بین ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان کالا جمع‌آوری می‌کنند که ارزش مالی قابل توجهی برای نیازمندان به حساب می‌آید.

در سال‌های گذشته همزمان با افزایش فشارهای اقتصادی، گزارش‌های متعددی از سرقت‌‌ در حوزه‌های مختلف در ایران گزارش شده است که از آن جمله می‌توان به سرقت تاسیسات شهری، جاده‌ای و راهنمایی، پل‌ها، دستگاه‌های پرداخت در ایستگاه‌های بی‌آرتی، پیچ‌های چراغ برق‌های اتوبان اشاره کرد.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *