بیش از ۵۸ میلیارد تومان؛ بدهی‌های یک مدیر ارزشی در پرسپولیس

By | ۱۴۰۱-۰۱-۲۴

فدراسیون جهانی فوتبال، باشگاه پرسپولیس را در پرونده شکایت «بوژیدار رادوشوویچ»، دروازه‌بان کروات پیشین این تیم محکوم کرده است.

طبق اعلام رسمی فیفا، باشگاه پرسپولیس موظف به پرداخت ۸۶۶ هزار یورو به این بازیکن شد. فیفا اعلام کرده است که باشگاه پرسپولیس باید بابت هر سال دیرکرد در پرداخت این مبلغ، ۵ درصد سود اضافه بپردازد. مدیران پرسپولیس مدعی شده‌اند از این حکم فدراسیون جهانی فوتبال به دادگاه حکمیت ورزش (CAS) شکایت خواهند کرد.

باشگاه‌ه پرسپولیس تاکنون در هیچ یک از دعاوی خود با بازیکنانی که پرونده‌شان به دادگاه حکمیت ورزش ارسال شده، پیروز نشده‌ است.

هم‌زمان با اعلام حکم ۸۶۶ هزار یورویی برای یک بازیکن نیمکت‌نشین در پرسپولیس، خبرگزاری تابناک درخواست کرد، تمامی این مبلغ از حساب «محمدحسن انصاری‌فرد»، مدیرعامل پیشین این باشگاه پرداخت شود.

در این گزارش، به نقش محمدحسن انصاری‌فرد، مدیری از جنس نظام مدیریتی جمهوری اسلامی در بدهی‌های ارزی باشگاه پرسپولیس نگاه خواهیم کرد.

محمدحسن انصاری‌فرد کیست؟

محمدحسن انصاری‌فرد در دهه ۶۰ خورشیدی توسط برادر بزرگترش «عباس» که از مدیران «بنیاد مستضعفان» بود، به «عباس وکیل» مدیرعامل وقت باشگاه پرسپولیس معرفی شد. محمدحسن انصاری‌فرد، بازیکنی متوسط در تیم «تکاور» بود که ناگهان به تیم پرستاره وقت پرسپولیس رسید. با توصیه برادر، هم‌زمان به عنوان کارمند در بنیاد مستضعفان هم استخدام شد.

با نزدیک شدن به نهادهای قدرت در جمهوری اسلامی، مدارج ترقی را آرام‌آرام طی کرد تا در سال ۱۳۸۴ با توصیه و دستور مستقیم «محمود احمدی‌نژاد» به مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس برسد. این هدیه‌ای بود برای سه ماه فعالیت آقای انصاری‌فرد در ستادهای انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد.

اما یک سال بعد به دلیل بدهی‌های مالی و ضعف در اداره باشگاه پس از اخراج علی پروین از پرسپولیس و البته اضافه شدن «حبیب کاشانی» و «حسن بیادی» دو عضو نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد در شورای شهر تهران به هیات مدیره این باشگاه، استعفا داد. در حالی که سازمان وقت تربیت بدنی باید استعفای او را بررسی می‌کرد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از «محمد علی‌آبادی»، رییس وقت این سازمان درخواست ‎کردند که با استعفای مدیرعامل پرسپولیس مخالفت شود.

محمدحسن انصاری‌فرد سال ۱۳۸۶ پس از بدهی‌های خارجی به «آری‌هان»، «مصطفی دنیزلی» و «رابرت ساها» از پرسپولیس کنار رفت.

او شهریور سال ۱۳۹۸ با حکم «مسعود سلطانی‌فر» در حالی به پرسپولیس بازگشت و عنوان مدیرعاملی را در دست گرفت که پرسپولیس با انبوهی از بدهی‌های داخلی و خارجی روبه‌رو بود.

چرا قرارداد رادوشوویچ و انصاری‌فرد مشکوک است؟

محمدحسن انصاری‌فرد، از سوی برخی از منتقدین، به تبانی با مدیران برنامه بازیکنان و مربیان خارجی محکوم می‌شود. تیرماه سال ۱۴۰۰ رسانه‌های ایران با بررسی چرایی تمدید قرارداد بوژیدار رادوشوویچ به مدت سه سال، این تصمیم محمدحسن انصاری‌فرد برای حفظ یک دروازه‌بان ذخیره و نامطمئن را زیر ذره‌بین بردند.

آقای انصاری‌فرد، قرارداد دروازه‌بانی را که کمتر از ۲۰ بار طی سه سال درون دروازه پرسپولیس قرار گرفته بود، به ارزش ۹۹۰ هزار یورو برای سه سال تمدید کرد. در این قرارداد، مفادی وجود داشت که قرارداد را سنگین‌تر می‌کرد. به صورت نمونه حتی اگر دروازه‌بان کروات پرسپولیس، درون دروازه تیمش قرار نمی‌گرفت و پرسپولیس موفق به «کلین شیت» به معنی بسته نگه‌داشتن دروازه‌اش می‌شد، آقای رادوشوویچ هزار یورو پاداش می‌گرفت.

در همان روزها، بازیکنانی مانند «احمد نوراللهی»، «علی‌رضا بیرانوند» و «علی علیپور» که از چهره‌های اصلی این تیم بودند، با هیچ پیشنهادی برای تمدید قرارداد از سوی محمدحسن انصاری‌فرد روبرو نشدند.

بوژیدار رادوشوویچ تابستان سال ۱۴۰۰ پرسپولیس را ترک کرد و خواهان دریافت تمامی رقم قراردادش شد.

رقم حدودی بدهی‌های خارجی پرسپولیس در دوران انصاری‌فرد چقدر است؟

بوژیدار رادوشوویچ تنها بازیکن خارجی نیست که از قراردادهای محمدحسن انصاری‌فرد، منتفع می‌شود.

محمدحسن انصاری‌فرد با فسخ یک طرفه قرارداد «گابریل کالدرون»، سرمربی سابق این تیم، ضرری ۵۸۰ هزار دلاری را متوجه باشگاه پرسپولیس کرد. دادگاه حکمیت ورزش با تایید حکم فیفا، مرداد سال ۱۴۰۰ پرسپولیس را محکوم به پرداخت این رقم به علاوه ۲۵ هزار دلار «جریمه دیرکرد سالیانه» کرده بود.

در قراردادی دیگر «آنتونی استوکس» که توسط محمدحسن انصاری‌فرد به پرسپولیس اضافه شده بود، برای کمتر از ۵ بازی در این تیم، قراردادی به ارزش ۲۷۰ هزار دلار با این تیم بست. او نیز در شکایت از باشگاه پرسپولیس، پیروز شد.

«کریستین اوساگونا» نیجریه‌ای که تقریبا هم‌زمان با آنتونی استوکس و در دوران مدیریت محمدحسن انصاری‌فرد به پرسپولیس پیوسته بود، ۲۵۰ هزار دلار از این تیم دریافت کرد. او هفت بار بیشتر پیراهن پرسپولیس را برتن نکرد و این یعنی برای هر مسابقه بیش از ۳۵ هزار دلار، دریافتی داشت.

تنها بررسی همین ارقام نشان می‌دهد که محمدحسن انصاری‌فرد در دوران کوتاه و کمتر از یک فصل مدیریت دوباره خود در پرسپولیس، با احتساب تبدیل بدهی بوژیدار رادوشوویچ از «یورو» به «دلار»، ۲ میلیون و ۷۵ هزار دلار ضرر مالی به پرسپولیس وارد کرده است.

محمدحسن انصاری‌فرد، مدیرعاملی که به عنوان چهره اصولگرا و نزدیک به نیروهای ارزشی جمهوری اسلامی شناخته می‌شود، فقط با قراردادها و تصمیم‌گیری‌های خود در قبال مربیان و بازیکنان خارجی، بیش از ۵۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از حساب پرسپولیس کسر کرد.

این ارقام منهای یک تصمیم‌گیری عجیب در دوران مدیریت اوست. آقای انصاری‌فرد هم‌زمان با کنار گذاشتن گابریل کالدرون، «یحیی گل‌محمدی»، سرمربی وقت تیم شهرخودرو را به پرسپولیس آورد و این باشگاه را متعهد به پرداخت ۶ میلیارد تومان به این تیم کرد.

گابریل کالدرون در حالی از پرسپولیس کنار گذاشته شد که در پایان نیم فصل اول، تیمش را قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران کرده بود.

محمدحسن انصاری‌فرد چگونه از بودجه باشگاه برداشت شخصی می‌کرد؟

پرونده مدیریتی محمدحسن انصاری‌فرد در ادوار کوتاه و بلند مدت مدیریتش در باشگاه پرسپولیس، با «فساد» پیوند خورده است.

شهریور سال ۱۳۹۹ اسنادی از باشگاه پرسپولیس به بیرون درز کرد که نشان می‌داد محمدحسن انصاری‌فرد در روزهایی که مدیرعامل این باشگاه بوده، از حساب رسمی باشگاه پرسپولیس اقدام به خرید ۲ دست کت و شلوار، جوراب و یک عدد ژاکت، به قیمت ۹ میلیون و ۱۹۶ هزار تومان کرده است.

همچنین در این اسناد، نشان داده می‌شد که او یک ماه بعد، ۴ دست کت‌وشلوار و سه پیراهن را به قیمت ۹ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۴۷۱ تومان از حساب باشگاه پرسپولیس خریداری می‌کند.

برندهایی که او انتخاب می‌کرد هم دقیقا متناسب با «قشر مستضعف جامعه» بود؛ نمایندگی ایتالیایی «جیلاردینو» در خیابان سئول و «ال‌سی‌مان» از بلوار میرداماد تهران.

مجموع ارقامی که فقط خرج کت، شلوار، پیراهن و جوراب محمدحسن انصاری‌فرد از حساب باشگاه پرسپولیس شد، به عدد ۱۸ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان می‌رسید.

قیمت هر یک دلار در آن‌ زمان ۱۱ هزار تومان بود؛ به عبارتی آقای انصاری‌فرد با احتساب قیمت ارز در حال حاضر، بیش از ۴۹ میلیون تومان خرج البسه‌ شخصی‌اش کرد. او در کنار این‌ها از حساب باشگاه پرسپولیس هم دو گوشی مدل «آیفون» خریداری کرده بود.
پیام یونسی‌پور, ایران وایر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *