معاملات فرداییِ ارز و طلا؛ پنج هزار حساب مسدود و ۵۰ نفر بازداشت شدند

By | ۱۴۰۱-۰۳-۲۴

معاون دادستان تهران روز سه‌شنبه، ۲۴ خردادماه، از مسدود شدن بیش از پنج هزار حساب بانکی و بازداشت حدود ۵۰ نفر در ادامه برخورد با معاملات فردایی طلا و ارز خبر داد.

رضا نجفی بدون اشاره به جزئیات اضافه کرد که دادستانی برای برخورد با کانال‌ها و سامانه‌هایی که در حوزه معاملات فردایی یا آتیِ ارز و طلا فعالیت می‌کنند نیز اقداماتی انجام داده است.

وی در عین حال از «شناسایی» برخی «لیدرها و ادمین‌های این کانال‌ها که اقدام به قیمت‌سازی می‌کنند» خبر داده است.

معاملات فردایی یا آتیِ ارز و طلا به معاملات صوری‌ای گفته می‌شود که تحویل مورد معامله فردای روز توافق صورت می‌گیرد. فروشندگان این بازار معمولاً ارز و طلایی در اختیار ندارند و صرفاً تفاوت قیمت آن‌ها به صورت ریالی تسویه می‌شود.

برخی کارشناسان و مسئولان بانک مرکزی در سال‌های گذشته معاملات فردایی را که معمولاً توسط دلالان انجام می‌شود یکی از «عوامل برهم‌زننده ثبات بازار» معرفی کرده‌اند.

سهراب بهرامی، جانشین پلیس امنیت اقتصادی، روز یک‌شنبه، ۲۲ خرداد از بازداشت ۳۱ نفر از سرشاخه‌های «معاملات فردایی» خبر داده بود.

روز سه‌شنبه، ۲۴ خرداد، قیمت دلار در صرافی ملی با ۱۵۸ تومان افزایش، ۲۷.۴۱۵ تومان معامله شد. بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرده است. این در حالی است که در بازار آزاد، قیمت دلار آمریکا هم‌چنان در کانال ۳۲ هزار تومان بالا می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *